Compania de Drumuri urmează să deschidă miercuri, 13 septembrie, ofertele depuse la contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni, parte din Autostrada Unirii (A8). Contractul de 162 milioane lei pentru Podul peste Prut de la Ungheni a fost scos la licitație pe 6 august, iar miercuri dimineață, în Sistemul Electronic pentru Achiziții Publice, CNAIR a menținut termenul pentru depunerea ofertelor, data de 13 septembrie.
Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar la sfârșitul anului trecut, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila- apărare”.
Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:
– 261,20 m lungime pod nou peste Prut
– 2 benzi pe sens + trotuare
– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)
– 8 m lățime parte carosabilă
– 1 km lungime traseu
– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură
– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).
Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.”
Amenajarea Punctului de Frontieră:
Platforme aferente punctului de frontieră. S-a proiectat un punct de trecere vamal care corespunde traficului rutier de perspectivă. Acesta se desfașoară pe o lungime de cca. 540 m și este prevăzut cu zonă de parcare și cântar pentru autovehiculele de transport marfă, parcări pentru autoturisme și cladire administrativă. Accesul în/din țara se va face pe câte șapte benzi pentru fiecare sens de circulație (două benzi pentru autobuz/autocar/microbuz cu lățimea de 5 m fiecare, trei benzi pentru autoturisme cu lățimea de 3,50 m fiecare și două benzi pentru tiruri cu lățimea de 5 m fiecare).Următorul pod cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel de la Albița (jud. Vaslui), acum principalul punct de trecere a frontierei România-Moldova.
CNAIR a scos la licitație și un contract pentru realizarea studiilor de fezabilitate pentru trei noi poduri peste Prut, la Stânca – Costești, Bumbăta – Leova și Fălciu – Leca, iar singura ofertă a fost de la firma Total Business, însă în SEAP oferta nu este înregistrată și evaluarea ofertei a depășit termenul stabilit: 16 august.