China a anunțat că a sesizat Organizația Mondială a Comerțului (OMC) după ce Uniunea Europeană (UE) a decis în luna iulie să impună suprataxe la importurile de vehicule electrice chinezești, potrivit AFP.
Bruxelles-ul anunțase taxe vamale suplimentare provizorii de până la 38% la importurile de vehicule electrice chineze în UE, în timp ce Beijingul este acuzat că își favorizează ilegal producătorii.
Până în prezent, vehiculele fabricate în uzinele chineze erau taxate cu 10% în UE.
“China a sesizat mecanismul de soluționare a litigiilor al Organizației Mondiale a Comerțului”, a declarat vineri Ministerul chinez al Comerțului, solicitând UE “să își corecteze imediat practicile incorecte”.
“Consultările” solicitate de China reprezintă prima etapă a procedurii OMC de soluționare a litigiilor. În principiu, consultările durează cel puțin 60 de zile. Dacă nu se găsește nicio soluție în această perioadă, Beijingul poate solicita instituirea unui grup special care să se pronunțe asupra chestiunii.
Potrivit Beijingului, Bruxelles-ul “încalcă grav normele Organizației Mondiale a Comerțului” și “compromite” eforturile globale de combatere a încălzirii globale.
Comisia Europeană a “luat act” de demersul Chinei și a declarat că va studia în detaliu sesizarea. Comisia s-a declarat “încrezătoare” că deciziile pe care le-a luat sunt compatibile cu normele OMC.
Comisia are acum la dispoziție patru luni pentru a decide cu privire la suprataxele definitive, lăsând o fereastră de oportunitate pentru dialog. Aceste taxe definitive, care vor trebui să fie aprobate de cele 27 de state membre, vor fi valabile timp de cinci ani.
În timp ce Franța și Spania au militat activ pentru măsuri proporționale, Germania, care are un angajament puternic față de China, a luptat cu Suedia și Ungaria pentru a evita sancțiunile, temându-se de represaliile Beijingului.
China a amenințat cu represalii în mai multe rânduri.
UE afirmă că respectă normele OMC prin aceste taxe, care sunt menite să limiteze importurile de vehicule electrice chineze, fără a le bloca complet, spre deosebire de politica urmată de Washington.
De la Mercedes la Ferrari, Europa este leagănul unor mărci auto prestigioase.
Campion al motoarelor pe benzină și diesel, UE se teme că fabricile sale vor dispărea dacă nu reușește să oprească valul de modele chinezești, careareau un avans în domeniul vehiculelor electrice.
Prin aceste suprataxe, Bruxelles-ul speră să protejeze un sector care angajează 14,6 milioane de persoane în UE, evitând în același timp un conflict dur cu cel de-al doilea mare partener comercial al său.
Anul trecut, China a depășit Japonia ca principal exportator mondial de automobile. China a investit foarte devreme în baterii, tehnologia de bază a vehiculelor electrice, pe care a transformat-o în specialitatea sa.
În iulie, vehiculele hibride și electrice au reprezentat mai mult de jumătate din totalul vânzărilor de automobile în China, o premieră pe această piață deosebit de competitivă.
În Europa, mărcile chineze progresează rapid datorită prețurilor lor competitive, pe care Bruxelles-ul le consideră artificial de scăzute.
Potrivit consultantului specializat Jato, acestea vor trece de la mai puțin de 2% din piața automobilelor electrice la sfârșitul anului 2021 la aproape 8% la sfârșitul anului 2023.