Este posibil ca Europa să aibă suficient combustibil în această iarnă pentru producerea de energie electrică, pentru a compensa livrările din Rusia, după ce a cumpărat frenetic gaze naturale lichefiate, potrivit BloombergNEF.
Regiunea ar putea importa cu aproape 40% mai mult GNL în timpul iernii viitoare decât în anul precedent, în timp ce vara viitoare ar putea crește achizițiile cu aproximativ 14% pentru a reface stocurile pierdute, a arătat BNEF într-un raport publicat marți. Împreună cu faptul că cererea s-a prăbușit ca urmare a creșterii prețurilor la energie, aceste livrări sunt suficiente pentru a suplini oprirea completă a fluxurilor din gazoductele rusești începând cu 1 octombrie, a arătat raportul.
Pentru a se aproviziona cu combustibil suplimentar, cumpărătorii europeni vor trebui să achiziționeze cu 90% mai mult GNL pe piața spot decât au asigurat prin contracte pe termen lung, ceea ce va intensifica și mai mult concurența cu Asia. Acest lucru va susține prețurile globale ale gazelor, care au crescut vertiginos de când Europa a încercat să își reducă dependența de Rusia după ce cel mai mare furnizor al său a invadat Ucraina la sfârșitul lunii februarie.
„Prețurile ridicate ale GNL la vedere vor persista, deoarece Europa trebuie să își mențină atracția asupra întregii oferte de GNL disponibile, lăsând foarte puțin pentru Asia”, a transmis BNEF. China și piețele asiatice emergente vor înregistra probabil o scădere a importurilor.
Conform scenariului central al BNEF, care presupune condiții meteorologice în conformitate cu media ultimilor 10 ani și lipsa fluxurilor de gaze rusești, Europa ar urma să importe 40 de milioane de tone de GNL în această iarnă și o fracțiune mai mult în vară pentru a reface stocurile. Astfel, Asia ar rămâne cu un volum spot de 12 milioane de tone pentru această perioadă, care ar avea nevoie de doar 8 milioane de tone în plus față de oferta contractată.
Cu toate acestea, o iarnă friguroasă în nordul Asiei ar deturna 5,6 milioane de tone din Europa, în principal pentru a alimenta cererea Japoniei, iar o vară caldă care ar urma ar face ca acest număr să crească la 6,9 milioane în următoarele 12 luni, potrivit raportului. Acest scenariu va duce probabil la o concurență sporită la nivelul prețurilor.
Între timp, mai mult GNL rusesc va merge în China, unde se așteaptă ca cererea de iarnă să scadă cu 16% față de anul trecut. Consumul Japoniei este prognozat să scadă cu 8% în al patrulea trimestru față de aceeași perioadă din 2021, deoarece națiunea pornește centralele pe cărbune, în timp ce cererea Coreei de Sud ar putea crește cu 10% de la an la an din cauza stocării, se arată în raport.
Este probabil ca oferta să crească doar marginal în această iarnă, aducând puțină ușurare pe piața deja tensionată, a arătat BNEF. Printre riscurile la adresa producției se numără întârzierile la repornirea proiectului Freeport LNG din SUA și problemele de aprovizionare din Egipt și Nigeria.