BRD a obținut în primele trei luni ale anului un profit net de 342 milioane lei, în creștere cu 30% față de T1 2022

BRD Sursa foto: Inquam Photos / Liviu Florin Albei

BRD Groupe Société Générale a obținut în primele trei luni ale anului un  profit net de 342 milioane lei, în creștere cu 30% față de T1 2022, anunță azi grupul financiar. Veniturile totale ale Grupului BRD au ajuns la 935 milioane lei, față de 810 milioane lei, în creștere cu 15,5% față de T1 2022.

”Activitatea de creditare și-a menținut tendința crescătoare, cu o majorare importantă a
volumului finanțărilor pe segmentul clienților companii, atât IMM-uri, cât și companii mari, datorită
experienței la nivel sectorial și rezultatelor participării la programul IMM Invest. Pe segmentul retail,
activitatea de creditare a fost rezilientă în contextul unei piețe în general care încetinește, cu un volum
încă ridicat de credite nou acordate persoanelor fizice”, transmite a spus François Bloch, CEO-ul BRD Groupe Societe Generale.

Grupul spune că rezultatele financiare din primul trimestru au reflectat dinamica puternică, cu o creștere ridicată a veniturilor, în timp ce evoluția cheltuielilor de exploatare a fost menținută sensibil sub nivelul inflației.

“Costul riscului a fost foarte redus, în timp ce indicatorii de risc au rămas la niveluri robuste, reflectând
calitatea ridicată a activelor. Toate acestea s-au tradus printr-o rentabilitate ridicată, profitul net crescând
cu 30%, iar ROE atingând 19% în primul trimestru al anului”, a spus Bloch.

Soldul net al creditelor (inclusiv leasing) a ajuns la 38,7 miliarde RON, în creștere puternică, cu 11,2%
față de 31 martie 2022, susținută de o activitate intensă de creditare pe segmentul corporate. Pe
segmentul retail, producția a rămas rezilientă în ciuda unei dinamici mai slabe a pieței.

Pe segmentul retail, soldul net al creditelor a crescut cu 2,8% față de anul precedent, evoluție susținută
atât de clienții persoane fizice, cât și de companiile mici. Producția de credite pentru persoane fizice a
ajuns la aproape 1,6 miliarde RON în T1 2023, un nivel rezilient în ciuda unei cereri reduse de
împrumuturi pentru locuințe, pe fondul costurilor mai ridicate și a mediului incert, în timp ce producția decredite de consum s-a aflat pe o tendință ascendentă în primele trei luni ale anului. Segmentul companii mici a înregistrat o creștere puternică, de 19,8% în dinamică anuală.

Activitatea de creditare pe segmentul companii a înregistrat un rezultat remarcabil (+28,8% YoY), pe
baza unei dinamici excelente atât pe segmentul IMM-urilor (+30,4% YoY), cât și pe cel al companiilor
mari (+28,0% YoY). BRD a continuat să se implice activ în programele guvernamentale dedicate IMMurilor și a oferit, în primul trimestru al anului, sprijin pentru peste 750 de IMM-uri în cadrul programului IMM Invest Plus, valoarea creditelor nou acordate ajungând la 825 milioane RON în T1 2023, de patru ori mai mare comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.

Depozitele clienților au ajuns la 55,6 miliarde RON, în creștere cu 4,2% în dinamică anuală, în principal
ca urmare a depunerilor mai mari în depozite la termen realizate de clienții persoane fizice și a creșterii
resurselor denominate în RON provenind de la clienții companii mari, într-un context caracterizat de
dobânzi ridicate și competitive. De asemenea, BRD a continuat să participe foarte activ la emisiunile de
titluri de stat Fidelis pentru persoane fizice realizate în 2023, cu o cotă medie de piață de 42% și o
valoare totală distribuită de aproximativ 1,3 miliarde RON.

Veniturile totale ale Grupului BRD au ajuns la 935 milioane lei, față de 810 milioane lei, în creștere cu 15,5% față de T1 2022. Performanța a fost susținută de veniturile nete din dobânzi mai mari și de
menținerea unei dinamici excelente pe piețele financiare, transmite BRD. Bazându-se pe volume mai mari, cu o expansiune de 11,2% YoY a soldului creditelor, amplificată și de creșterea dobânzilor, veniturile nete in dobânzi au înregistrat o creștere puternică, de 20,6% în dinamică anuală. Veniturile nete din
comisioane au făcut un pas înapoi (-4,3% YoY), pe fondul unor comisioane mai mici din activitatea de
carduri, ca urmare a creșterii gradului de penetrare a pachetelor de produse și servicii (ce încorporează
mai multe servicii gratuite) și a efectului de bază din T1 2022 legat de creșterea retragerilor de numerar
ale clienților persoane fizice, pe fondul îngrijorărilor provocate de izbucnirea războiului din Ucraina. Alte
venituri au marcat un avans de 26% în ritm anual, cu o contribuție importantă din partea activității de
tranzacționare.

Cheltuielile operaționale s-au ridicat la 508 milioane lei, față de 460 milioane lei în T1 2022. Presiunea
inflației de două cifre este ridicată, dar creșterea costurilor (+10,5% în dinamică anuală) a fost limitată
sub nivelul inflației, pe fondul unui management riguros al costurilor. Creșterea cheltuielilor cu
personalul, de 9,1% în dinamică anuală, reflectă efectul de preț al salariilor mai mari și al ajustării altor
beneficii, pe o piață a muncii competitivă și tensionată. Avansul altor cheltuieli încorporează o contribuție
cumulată mai mare la Fondul de Garantare a Depozitelor și la Fondul de Rezoluție (75,8 milioane lei,
înregistrată în T1 2023, față de 69,2 milioane lei în 2022), cheltuieli mai mari cu furnizorii de servicii
externe și creșterea costurilor legate de IT&C, care susțin livrarea proiectelor strategice.

Performanța operațională generală a fost ridicată în primele trei luni ale anului, cu o creștere a venitului
brut din exploatare de 22,2% față de anul precedent, până la 427 de milioane de lei, comparativ cu 350
de milioane de lei în primul trimestru din 2022. Efectul pozitiv al veniturilor s-a tradus prin reducerea
raportului cost/venit la 46,2% în T1 2023 de la 48,3% în T1 2022, dacă se exclud contribuțiile cumulate
la Fondul de Garantare a Depozitelor și Fondul de Rezoluție.

Costul riscului a fost limitat la o cheltuială netă de 9 milioane lei față de 32 milioane lei în T1 2022, pe
fondul evoluției stabile a portofoliului și a performanțelor bune la nivelul activității de recuperare. Rata
NPL înregistrează o creștere marginală față de trimestrul anterior, ajungând la 2,6%, rămânând însă
sub nivelul de 2,7% din martie 2022. Rata de acoperire cu provizioane a expunerilor neperformante
continuă să se mențină la un nivel ridicat (77,4% în martie 2023 față de 76,5% în martie 2022). Aceste
niveluri solide ale indicatorilor reflectă o calitate foarte bună a portofoliului de credite.

Toate aspectele expuse anterior s-au tradus într-un nivel ridicat de rentabilitate, profitul net al Grupului
BRD fiind de 342 milioane lei în T1 2023, față de 263 milioane RON în T1 2022, în creștere cu 30%, iar
rentabilitatea capitalurilor proprii (ROE) a atins 19% în primul trimestru al anului.

Rata de adecvare a capitalului s-a situat la 21,9% (față de 21,5% la sfârșitul lunii martie 2022), în timp
ce rata fondurilor proprii de nivel 1 era, la sfârșitul primului trimestru al acestui an, de 18%, reflectând
soliditatea poziției de capital a BRD.

Sursa foto: Inquam Photos / Liviu Florin Albei

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *