Campania „Doar pe hârtie” realizată de Centrul FILIA, CoalițiaGen și DDB transformă singura bacnotă cu chip feminin – și anume bancnota de 20 de lei cu chipul ecaterinei Teodoroiu – într-un manifest pentru o măsură de contracepție gratuită. Această campanie reprezintă un wake-up call pentru a face posibil accesul gratuit și universal la metode de contracepție, contracepție de urgență și protecție, după ce Guvernul nu a alocat nici în bugetul din 2024 fondurile necesare pentru acestea, potrivit unui comunicat de presă.
Acest demers este esential pentru protejarea femeilor vulnerabile și a familiilor lor. ONG-urile au solicitat, din nou, alocarea acestor fonduri, de 7.500.000 de lei, conform Strategiei Naționale de Sănătate.
Strategia Națională de Sănătate include deja acest plan, însă Ministerul Sănătății l-a ignorat și în 2024, în ciuda semnalelor de alarmă trase de specialiști atât din domeniul medical, cât și din zona organizațiilor care protejează femeile și familiile din România, afirmă organizațiile.
„Decontarea contraceptivelor înseamnă că femeile din România vor putea lua decizii pentru corpul lor. Vor putea alege dacă și când doresc să aibă un copil, vor lua decizii informate pentru ele și viitorul lor. Lipsa unui plan național de contracepție înseamnă mai multe sarcini nedorite și infecții cu transmitere sexuală, înseamnă tineri care nu au acces la informații ce le pot salva familia și chiar viața. Se împlinesc 15 ani de când femeile și fetele din România nu mai au acces la contracepție decontată. E timpul ca acest lucru să se schimbe. Drepturile femeilor nu trebuie să existe doar pe hârtie”, a declarat Andrada Cilibiu, Coordonator PR și Comunicare al Centrului FILIA, parte din CoalițiaGen, susținătoare a campaniei.
„Doar pe hârtie” pune în evidență promisiunea neimplementată de mai bine de 10 ani de Guvern. Aceasta fiind ținută în teorie și doar pe hârtie. Prezența ei sporadică în circulația de zi cu zi a ridicat multe semne de întrebare. În timp ce mulți români au perceput-o ca pe o încercare nereușită de a le oferi femeilor o bancnotă modernă care să le reprezinte, creatorii campaniei o văd ca pe o altă promisiune financiară care nu a fost respectată până la capăt.
„Douăzeci de lei, o bancnotă care a fost creată să celebreze femeile, dar care a dispărut aproape complet din circulație. Exact ca bugetele pentru nevoile reale ale femeilor: există ‘doar pe hârtie’, nu și în realitate. Ne-am dori ca această campanie să transforme ipoteticul într-un concret palpabil pentru toate femeile din România.”, declară Roxana Niță, Executive Creative Director al agenției DDB.
„Așa cum nu există bani cu femei, nu există nici bani pentru femei”, este una dintre cele mai puternice replici din filmul campaniei.
Campania a primit atât sprijinul multor voci feministe și a rețelei de sănătate Regina Maria. Actrița Ilinca Manolache, o susținătoare a inițiativelor pentru egalitate de gen este protagonista filmului principal al campaniei.
De asemenea, manifesto-ul campaniei a fost distribuit de câteva zeci de creatori de conținut.
„Cunosc bine eforturile și intențiile fetelor de la Filia, așa că sunt alături de ele cu fiecare ocazie. ‘Doar pe hârtie’ este una dintre campaniile în care îmi folosesc vocea pentru a amplifica difuzarea mesajelor feministe, într-o societate care tinde să se radicalizeze și să rămână pierdută în trecut când vine vorba despre drepturile fundamentale ale femeilor”, a declarat actrița Ilinca Manolache.
Scanarea bancnotei create special pentru campanie deblochează simbolic 20 de lei.
Această bancnota recreată nu are valoare de cumpărare, însă este modul prin care oamenii pot ajuta la deblocarea bugetului necesar: 7,5 milioane de lei. Fiecare scanare a codului de pe bancnotă, fie pe un ecran sau fizic, se adaugă la lista celor care semnează și deblochează 20 de lei din suma totală.
Luca Costea și Ana Tanasa, care fac parte din echipa de creație din spatele campaniei, susțin că româncele simt zilnic pe pielea lor ce înseamnă promisiunile făcute doar pe hârtie.
Procedura nu presupune o donație propriu zisă, ci doar o alocare simbolică a acestei sume, care adunată va demonstra autorităților dorința românilor de a avea acces la metode de contracepție decontate de stat.