În întreaga Europă, mașinile devin din ce în ce mai lungi, mai late și mai grele, o tendință pe care criticii o numesc în mod derizoriu „carspreading”, transmite BBC News.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Consumatorii preferă aceste vehicule mai mari, în special SUV-urile, a căror cotă de piață în Europa a crescut de la 13,2% în 2011 la 59% în 2025, considerându-le practice, sigure și elegante. Cu toate acestea, această creștere a dus la depășirea lățimii medii a modelelor noi peste standardul minim pentru multe locuri de parcare (1,8 m), potrivit datelor de la Thatcham Research.
Invocând preocupări legate de impactul asupra mediului, uzura drumurilor și siguranța, unele orașe iau măsuri pentru a descuraja utilizarea acestora. Parisul a condus recent această inițiativă. În urma unui vot public din februarie 2024, orașul a triplat tarifele de parcare pe stradă pentru vehiculele „grele” care vizitează orașul. Primarul Anne Hidalgo a susținut că „cu cât este mai mare (n.e. – mașina), cu atât poluează mai mult”, afirmând că restricțiile vor accelera tranziția ecologică.
Alte zone, cum ar fi consiliul local din Cardiff, urmează acest exemplu, majorând costurile permiselor de parcare pentru mașinile cu greutate de peste 2.400 kg. Cardiff a transmis că aceste vehicule mai grele „produc de obicei mai multe emisii, provoacă o uzură mai mare a drumurilor și prezintă un risc semnificativ mai mare în cazul unui accident rutier”.
Proprietarii subliniază adesea dependența lor de mașinile mari pentru nevoile familiei și ale afacerii. „Am nevoie de suficient spațiu pentru a transporta copiii, cu toate lucrurile lor”, a declarat Matt Mansell, tată a trei copii, numind Land Rover Defender-ul său un „vehicul utilitar” care este „prezentabil”.
În mod similar, Lucia Barbato, proprietara unui SUV, a vorbit despre nevoile familiei sale: „Într-o luni dimineață, cu trei băieți, trei ghiozdane, trei echipamente sportive și o trompetă aruncată în portbagaj, nu mai este loc în mașină nici măcar pentru câine!”
Din perspectiva producției, constructorii de mașini încurajează această cerere deoarece „marjele de profit sunt, în general, mult mai mari pentru mașinile mai mari”, potrivit lui David Leggett de la Just Auto. Trecerea la vehicule electrice mai mari, deși reduce emisiile zilnice, poate amplifica problemele legate de greutate și dimensiuni, deoarece vehiculele electrice sunt, în general, mai grele decât omoloagele lor cu motor cu ardere internă.
În afara Parisului, Franța impune taxe suplimentare semnificative de înmatriculare pentru mașinile noi de peste 1.600 kg, cu excepția vehiculelor electrice. David Leggett sugerează că modificarea regimurilor fiscale ar putea face mașinile mai mici relativ atractive, în special pentru utilizarea urbană, pe măsură ce un nou val de vehicule electrice mai mici ajunge pe piață.

Sursa foto: Freepik / standret