Centrico Selir, companie cu sediul în Galați și aproape 600 de angajați, este una dintre firmele românești care au pornit devreme în outsourcing și dezvoltare software, încă din 1995, când termenul era abia cunoscut pe piață. Astăzi, compania, parte dintr-un mare grup italian, implementează soluții complexe de automatizare și se pregătește de trecerea către Agentic AI, văzută ca o completare firească a RPA (robotic process automation – automatizare robotică a proceselor).
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
„Cel mai mare avantaj în a folosi RPA? Îți arăt lista și decizi tu, client, care e cel mai mare beneficiu pentru tine”, spune Laurențiu Nica, IT Manager al Centrico Selir, într-un interviu pentru Economedia.
De la outsourcing la lider în automatizare
Centrico Selir a început cu doar șase programatori și o linie de business de dezvoltare software. Acum, compania are cinci linii de business – de la IT și dezvoltare software la servicii BPO, contact center, analiză de dosare de creditare și robotic process automation (RPA).
Implementările de RPA au vizat în special zona financiar-bancară, dar și telecom, cu exemple precum BCR sau Orange. „Avem peste 300 de flow-uri implementate, de la on-boarding de clienți și verificări de clienți, până la introducerea în CRM, deschiderea contului și emiterea documentelor sau procese ce țin de HR”, spune Nica.
Agentic AI, pasul următor
Centrico Selir vede în Agentic AI o completare naturală a RPA, care rezolvă limitările întâlnite în trecut. „Au fost multe cazuri în care ne-am oprit la robotizare parțială pentru că lipsea exact zona asta – interpretarea documentelor. Ce nu putea face robotul, acum putem să facem cu AI.”
Deși angajații erau inițial reticenți, percepția s-a schimbat: „Deja sunt colegi care folosesc RPA și spun că le pare rău că robotul lor nu poate să facă ceva. Le spun că acea chestie o să o facă AI în viitor”, adaugă Nica.
Pentru angajați, trecerea către Agentic AI nu presupune schimbarea radicală a meseriei, dar va aduce nevoia de formare continuă. „Dacă lucrezi deja în zona de RPA developer, trebuie doar să fii deschis să înveți. Absolut o să fie nevoie de upskilling.”
Beneficiile automatizării: diferite pentru fiecare client
Un aspect subliniat de Centrico Selir este că beneficiile RPA nu sunt universale. „Am avut un client pentru care timpul de execuție al task-urilor a rămas la fel, dar robotul a eliminat riscul operativ. Sumele erau foarte mari, iar un copy-paste greșit putea fi catastrofal. Pentru acel client, acesta a fost avantajul decisiv.”
Cum ar putea arăta digitalizarea în banking
De ce nu avansează mai rapid digitalizarea în banking? Deși există cunoștințe și interes, lipsa de timp și prioritățile zilnice frânează progresul, consideră reprezentantul companiei. „Ar trebui să fie o dorință a managementului de a forma grupuri dedicate automatizării. Mulți clienți au început cu echipe interne, dar e nevoie de o viziune de ansamblu, nu doar de proiecte punctuale.”
Compania vede potențial în digitalizarea sectorului bancar din România, dar atrage atenția că procesul trebuie să pornească gradual și cu o viziune de ansamblu: „Poți începe cu o automatizare punctuală, să vezi rezultate, dar dacă nu vezi procesul în ansamblu, te limitezi și nu exploatezi întregul potențial.”
On-prem vs. cloud: „Cea mai bună soluție este cea care ți se potrivește”
În zona bancară, există încă multă prudență față de soluțiile cloud. „Nu există soluția cea mai bună. Cea mai bună soluție este cea care ți se potrivește ție”, spune Nica, arătând că unele implementări merg on-premises, altele în cloud, în funcție de cerințe.
Centrico Selir a încheiat anul 2024 cu afaceri de peste 70 milioane de lei, în creștere cu 14%, și un profit net de 6,7 milioane de lei, mai mare cu 6,7%, la 548 angajați.
Acest interviu a fost înregistrat în luna aprilie 2025