Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a scos la licitație un număr impresionant de 74 de secții neinteroperabile, însumând peste 2.000 km de cale ferată. Procedura se desfășoară la Bursa Română de Mărfuri, iar contractele de închiriere vor avea o durată de patru ani. Printre secțiile oferite spre închiriere se numără linii deja operate de gestionari privați, dar și trasee abandonate de mult timp, transmite Club Feroviar.
Ce secții sunt vizate și cine le poate prelua?
CFR oferă spre închiriere secții neinteroperabile din șapte regionale (cu excepția SRCF Constanța). Acestea pot fi închiriate individual sau în grupuri, pentru gestionarea infrastructurii și asigurarea transportului feroviar public de călători sau marfă.
Ofertele pot fi depuse până pe 25 aprilie 2025, iar taxa pentru documentație este de 300 de lei plus TVA.
Printre secțiile scoase la licitație se află:
- București: Aninoasa-Pietroșița, Buda-Slănic, I.L. Caragiale-Gura Palăngii;
- Craiova: Roșiori Nord-Turnu Măgurele, Alexandria-Zimnicea, Caracal-Corabia;
- Timișoara: Ronaț Triaj-Lovrin, Jimbolia-Lovrin, Oravița-Anina;
SRCF Cluj are o ofertă de secții pe care trenurile nu au mai trecut de ani buni. Surpriza este scoaterea la închiriere a liniei Ilva-Mică-Rodna Veche, cu o lungime de 20,737 km.
Pe 1 august 2017, linia a fost redeschisă, prin înlocuirea a 900 de traverse, de ministrul Transporturilor de la vremea respectivă, Răzvan Cuc, după ce ea fusese abandonată de un operator feroviar privat (Via Terra). Trenurile CFR Călători nu au circulat însă decât câteva luni, ca mai târziu, în 2018 circulația trenurilor pe această ruta sp fie complet oprită, din cauza faptului că era nerentabilă, scrie sursa citată.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Prima cale ferată privată
În această situație se află și calea ferată Mărășești-Panciu, cu o lungime de 17,851 km, una dintre cele trei secții scoase la închiriere de SRCF Galați.
Această cale ferată a fost construită într-un singur an, 1904, de către moșierul Ulysse Negroponte (cel care a donat bani și terenul pentru Mausoleul Mărășești).
A fost prima cale ferată privată din Regat pe ecartament normal. Pe ”linia vinului” nu mai circulă trenuri de călători încă din anul 2012, iar infrastructura este într-o stare avansată de degradare.
Îngrijorări privind Oravița-Anina
În unele cazuri, aceste linii au fost menținute funcționale din motive strategice, cum este secția Caracal-Corabia, unde trece un tren zilnic spre Deveselu, baza NATO.
Alte trasee au fost abandonate complet, precum Ilva Mică-Rodna Veche, pentru care se discută chiar transformarea în șosea.
Cea mai lungă listă de secții CFR neinteroperabile scoase la închiriere este cea a SRCF Timișoara – 24 de secții.
În cazul Oravița-Anina, o linie turistică de importanță istorică, există îngrijorări privind retragerea CFR Călători, ceea ce ar putea afecta accesibilitatea acestei rute spectaculoase.
Pe lista de linii scoase la închiriere se află și Berzovia-Oravița. Reluarea circulației pe aici (întreruptă de ani buni) ar lega din nou traseul turistic Oravița-Anina de restul rețelei feroviare românești, mai precizează sursa citată.