Comisia Europeană a aprobat miercuri o schemă de ajutor, în valoare de 1,15 milioane de euro, lansată de autorităţile române pentru a sprijini companiile aeriene afectate de pandemia de COVID-19 să reia sau să înceapă zboruri regulate de la şi spre Aeroportul Târgu Mureş din Transilvania, informează un comunicat de presă al Executivului comunitar.
Măsura a fost aprobată conform Cadrului temporar privind ajutorul de stat. Executivul comunitar a concluzionat că măsura este necesară, adecvată şi proporţională pentru a remedia perturbările grave în economia unui stat membru.
Conform schemei, sprijinul public va lua forma subvenţiilor directe de până la maximum 600.000 de euro per beneficiar.
Valoarea ajutorului pe companie va fi calculată pe baza unui scor individual derivat din anumiţi factori de evaluare, cum ar fi, de exemplu, numărul de zboruri pe săptămână. Scopul schemei este de a atenua deficitul brusc de lichidităţi cu care se confruntă beneficiarii din cauza pandemiei şi a restricţiilor pe care Guvernul român a trebuit să le implementeze pentru a limita răspândirea virusului.
Comisia a constatat că schema românească este în conformitate cu condiţiile stabilite în Cadrul temporar privind ajutorul de stat: sprijinul nu va depăşi limita per beneficiar, iar ajutorul va fi acordat cel târziu până la 31 decembrie 2021.
Decizia Comisiei vine în contextul în care luni instituția a deschis o anchetă privind ajutoarele de stat destinate companiilor aeriene din România. Mai precis, CE a deschis o investigație pentru a evalua dacă ajutorul de stat de 190 de milioane de euro pe care autoritățile române vor să îl acorde companiei aeriene Tarom sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat.
Consiliul Concurenței a explicat, ulterior, că investigația vine în contextul în care o decizie a Comisiei privind un ajutor de stat acordat deja Tarom a fost atacată la Curtea Europeană de Justiție. Wizz Air este compania care a contestat ajutoarele acordate Tarom și Blue Air, după ce Ryanair a obținut în justiție anularea ajutoarelor de câteva miliarde de euro pe care Uniunea Europeană le-a acordat rivalilor KLM și TAP.