Scenariul de vară pentru orizontul 2025-2028 arată o reconfigurare semnificativă a previziunilor macroeconomice, determinată în principal de datele statistice din primul semestru al anului 2025 şi de pachetul de consolidare fiscală (majorări ale TVA și accizelor, ajustări ale pensiilor şi cheltuielilor cu personalul din sectorul public), precum și de liberalizarea prețului energiei electrice.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Ca efect combinat, Comisia Naţională de Prognoză revizuiește în scădere creșterea economică reală și în sens ascendent inflația, păstrând totodată o traiectorie de redresare moderată pe termen mediu, conditionată însă de evoluţia cererii externe şi de eventuala introducere a unor măsuri fiscale suplimentare.
Rezultatele statistice din primul semestru 2025 au servit ca ancoră pentru această reevaluare: produsul intern brut a crescut cu 0,3% pe seria brută şi cu 1,4% pe seria ajustată sezonier, în timp ce deflatorul PIB a atins 7,6%, peste anticipări.
În termeni nemodificaţi, scenariul prevede o majorare marginală a valorii PIB faţă de prognoza anterioară (+0,4%), însă creșterea economică reală a fost revizuită în jos cu 0,8 puncte procentuale – de la 1,4% la 0,6% pentru anul curent – ca urmare a evoluţiilor mai modeste ale consumului privat.
Deflatorul PIB a fost corectat în creştere cu 1,3 puncte procentuale, influenţat de o majorare a inflaţiei medii cu 2,2 puncte procentuale.
Pe partea cererii, temperarea puterii de cumpărare şi un comportament precaut al consumatorilor au redus dinamica consumului privat la 1,3% în semestrul I 2025 (faţă de 6% în 2024).
Investiţiile brute au continuat să susţină activitatea economică, înregistrând o creștere de 2% comparativ cu semestrul corespunzător din 2024, susţinute în principal de marile proiecte de infrastructură în curs de execuţie.
Contribuţia externă a fost însă nefavorabilă: exporturile au crescut cu 2,8%, iar importurile cu 5,6%, rezultând o contribuţie negativă a exportului net de 1,4 puncte procentuale la dinamica PIB.
Structura ofertei reflectă o activitate aproape cvasistaţionară în semestrul I: valoarea adăugată brută a scăzut uşor (-0,2%), iar sectorul industrial a înregistrat contribuţii negative la creştere (-0,3 puncte procentuale).
În schimb, impozitele nete pe produs au avansat cu 5,0%, contribuind cu +0,5 puncte procentuale la dinamica PIB, iar sectoarele construcţiilor şi al informaţiilor şi comunicaţiilor au adus contribuţii pozitive (respectiv +0,3 şi +0,1 puncte procentuale). Lucrările de construcţii au înregistrat o creştere de 5,9% în semestrul I, alimentată în special de reparaţii capitale şi de lucrări inginereşti finanţate din surse europene şi bugetare.
Evoluţia preţurilor rămâne factorul cel mai perturbator al scenariului: după o traiectorie descendentă în 2024 şi în prima parte a anului curent, inflaţia anuală (IPC) a accelerat în iulie 2025 la 7,8% (faţă de o medie de 5,1% în prima jumătate a anului).
Liberalizarea pieţei energiei şi expirarea schemei de plafonare au avut un efect imediat: preţul energiei electrice a crescut cu 61,6% între iunie şi iulie 2025, generând o inflaţie lunară de 2,7% şi presiuni de cost în lanţ asupra economiei.
La aceste şocuri se adaugă majorările de TVA şi accize intrate în vigoare de la 1 august 2025 şi planul de eliminare a plafonării adaosurilor comerciale la alimentele de bază programat pentru 1 octombrie 2025, elemente care validează revizuirea în sus a estimărilor inflaţiei: ritmul mediu anual prognozat pentru 2025 este de 7,1%, cu un vârf de 9,4% în luna august şi un nivel al inflaţiei la sfârşitul anului de 8,9%.
Sectoarele industrial şi servicii au continuat să dea semne de presiune: producţia industrială s-a contractat cu 2,0% în semestrul I, iar producţia de servicii prestate în principal întreprinderilor a scăzut cu 0,9%. Comerţul cu amănuntul a încetinit (+2,6% în semestrul I), afectat de scăderea vânzărilor de alimente (-1,2%), în timp ce comunicaţiile şi activităţile poştale/curierat au evoluat pozitiv.
Pe de altă parte, exporturile au înregistrat un avans moderat (+3,1% până la 47,7 miliarde euro), însă importurile au crescut mai rapid (+4,9% până la 64,4 miliarde euro), ceea ce a adâncit deficitul comercial la -16,7 miliarde euro (crestere de 10,7%) şi a majorat deficitul contului curent la -13,90 miliarde euro (+19% faţă de semestrul I 2024).
Piaţa muncii a arătat semne de slăbiciune la începutul anului: numărul mediu de salariaţi a crescut uşor (+0,6% în semestrul I), dar industria a continuat să reducă efective (-2,4%, aproximativ 30 mii persoane). Câştigul salarial mediu brut pe total economie a avansat cu 10,7% (net cu 8,7%) în semestrul I, reflectând atât majorările salariale cât şi presiunile inflaţioniste.
Prognoza revizuită estimează un câştig salarial mediu brut de 8.700 lei în 2025 (+7,9%), însă real câştigul va suferi o contracţie uşoară din cauza inflaţiei ridicate; pentru 2026 se anticipează o creştere nominală de 5,5% cu un efect real uşor negativ, iar din 2027 se estimează o ameliorare a puterii de cumpărare (real +2,6%).
Pe termen mediu, scenariul păstrează o traiectorie de redresare lentă: creşterea reală a PIB este estimată la 0,6% în 2025 şi 1,2% în 2026, urcând spre o medie anuală de aproximativ 2,5% în 2027-2028. Formarea brută de capital fix rămâne motorul investiţional, cu o rată medie anuală prognozată de 3,2% şi o rată a investiţiilor menţinută în jurul valorii de 26%.
Consumul privat este aşteptat să se refacă treptat (dinamică medie anuală 1,9%), în timp ce consumul guvernamental va înregistra contracţii în primii doi ani (-2,1% în 2025 şi -0,5% în 2026), urmate de o revenire modestă în 2027-2028 (+0,6% medie anuală).
Contribuţia negativă a exportului net este estimată să se reducă gradual, de la -2,9 puncte procentuale în 2024 spre -0,3 puncte procentuale la finalul orizontului de prognoză.
Riscurile rămân semnificative şi orientate preponderent în sus pentru inflaţie şi în jos pentru creştere: finalizarea schemei de plafonare a preţurilor la gaze începând cu 1 aprilie 2026 (neinclusă în scenariul actual), posibile noi măsuri fiscale sau o deterenţiere a cererii externe pot devia semnificativ traiectoria centrală a prognozei.
În concluzie, vara lui 2025 marchează pentru România o combinaţie de creştere economică modestă şi presiuni inflaţioniste puternice, urmată de o redresare graduală condiţionată de stabilizarea preţurilor energetice, atenuarea incertitudinilor externe şi de maniera în care politicile fiscale şi structurale vor fi implementate.