Companie de consultanță imobiliară: Costurile de administrare ale clădirilor de birouri ar putea crește în acest an cu 13%

birouri sema Foto: Sema Park, Facebook

Costurile de administrare şi întreţinere ale clădirilor de birouri din portofoliul Colliers România au crescut cu 9% anul trecut comparativ cu 2022, iar pentru 2024, se aşteaptă să urce, în medie, cu 13%, arată o analiză realizată de compania de servicii de consultanţă imobiliară, citată de Agerpres. Începând cu anul viitor, noul sistem de impozitare a proprietăţilor va conduce la o creştere semnificativă a impozitului pe proprietate, spun consultanții

Costurile mai ridicate pentru servicii în general, inclusiv pe fondul salariilor mai mari, şi o prezenţă îmbunătăţită a angajaţilor la birou în 2023 au fost factorii care au generat această tendinţă.

“Colliers România administrează aproximativ 680.000 de metri pătraţi de spaţii imobiliare (dintre care aproape 600.000 metri pătraţi reprezintă birouri şi restul depozite industriale), ceea ce face ca datele companiei în privinţa costurilor administrative să fie destul de reprezentative pentru întreaga piaţă”, transmite compania. Întrucât costurile cu utilităţile nu sunt incluse în toate bugetele de costuri de administrare, ci mai degrabă plătite direct de către chiriaşi, Colliers a exclus utilităţile din această analiză pentru a păstra comparabilitatea datelor.

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

Cea mai mare creştere a bugetelor de administrare şi întreţinere a clădirilor de birouri a fost în zona costurilor cu deşeurile – 40% faţă de 2022. Această creştere este în mare parte rezultatul unei prezenţe mai mari a salariaţilor în clădirile de birouri, care a crescut de la o medie pe portofoliu de 40% la începutul anului, la 55% la finalul anului. De asemenea, creşteri semnificative de 12% au fost înregistrate şi la costurile cu serviciile de securitate şi pompieri, în timp ce costurile cu serviciile de curăţenie au crescut cu 11%, fiind influenţate de cele două majorări ale salariului minim din lunile ianuarie şi octombrie 2023″, se arată în analiza citată.

În prezent, compania are un total de aproximativ 400 de chiriaşi în clădirile pe care le administrează în Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara, Braşov şi Arad, iar valoarea proprietăţilor din portofoliu depăşeşte un miliard de euro.

În ceea ce priveşte costurile cu utilităţile, pe pieţele internaţionale s-au înregistrat scăderi după scăderi la electricitate şi gaze, până la nivelurile anterioare crizei, ceea ce a dus la o scădere a facturilor în 2023, comparativ cu 2022. Mai exact, în decembrie 2023, preţul unitar al energiei (în kWh) a înregistrat o scădere medie de aproximativ 15% faţă de ianuarie 2023 pe întregul portofoliu Colliers, iar tendinţa continuă să fie de uşoară scădere. De asemenea, nu au existat diferenţe semnificative nici în preţul gazului în 2023. Mai departe, ţinând cont de toţi factorii din piaţă, bugetele pentru cheltuielile de administrare şi de întreţinere au fost construite în baza unei creşteri medii de 13% în 2024, potrivit consultanţilor Colliers.

“Începând cu anul viitor, noul sistem de impozitare a proprietăţilor va conduce la o creştere semnificativă a impozitului pe proprietate, dacă ne ghidăm după informaţiile vehiculate în spaţiul public. Această categorie de costuri este foarte importantă, deoarece taxele pe proprietate reprezintă între 30% şi 40% dintr-un buget normal de administrare şi întreţinere a unui spaţiu de birouri”, subliniază Ştefania Baldovinescu, senior partner Asset Services Land Agency la Colliers România.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: