Unele dintre cele mai mari companii chineze de comerț electronic și logistică, precum JD.com, se îndreaptă din nou către depozitele din Europa, pe măsură ce tarifele impuse de președintele american Donald Trump rescriu lanțurile de aprovizionare și piețele producătorilor, potrivit Bloomberg.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
În Marea Britanie, de exemplu, firmele chineze au ocupat peste 2 milioane de metri pătrați de spațiu în acest an, fiind potențial pe cale să depășească nivelul de 2,3 milioane de metri pătrați atins în perioada de vârf a pandemiei din 2021, potrivit datelor de la CoStar. Un fenomen similar are loc în întreaga Europă continentală, proprietarii observând o creștere a solicitărilor venite din partea grupurilor chineze.
„Europa este ultima piață majoră în care companiile chineze se pot extinde rapid, ceea ce le face o forță din ce în ce mai importantă în modelarea peisajului logistic al regiunii. Această tendință va continua datorită schimbărilor de politică comercială”, a spus Claire Williams, șefa departamentului de cercetare industrială pentru Marea Britanie și Europa la Knight Frank, Londra.
Deși cele două mai mari economii ale lumii nu au ajuns încă la un acord privind tarifele, producătorii din China caută piețe alternative pentru bunurile lor, în așteptarea unor taxe vamale americane mai mari. Aceasta determină firmele de logistică să își extindă prezența în Europa, marcând al doilea val al unui boom al depozitelor care a început pe continent în timpul pandemiei, perioadă ce a perturbat lanțurile de aprovizionare și a determinat apropierea producției de piețele de consum.
Compania cu sediul la Beijing, JD.com, a reprezentat cea mai mare parte a activității în Marea Britanie, închiriind 900.000 de metri pătrați de spațiu în întreaga țară până acum în acest an. Aceasta vine în contextul unei expansiuni puternice în Regatul Unit, întrucât distribuitorul a lansat la începutul acestui an Joybuy, o platformă de comerț electronic care vinde alimente, îmbrăcăminte și produse alimentare la preț redus. Compania a mai închiriat spații în Milton Keynes și deține un centru de distribuție în Coventry.
Super Smart Service, parte a Zong Teng Group, Top Cloud Logistics și Daals, un comerciant de mobilă deținut de chinezi, au ocupat, de asemenea, spații.
„Încă una sau două tranzacții și 2025 va fi cel mai puternic an din istoria recentă, sau probabil dintotdeauna, pentru achizițiile de depozite de către firmele chineze” în Marea Britanie, spune Grant Lonsdale, director senior de analiză de piață la CoStar.
Cu toate acestea, rata de neocupare a spațiilor logistice din Marea Britanie rămâne la cel mai ridicat nivel din 2011, din cauza unei oferte excedentare rezultate după un boom al dezvoltărilor speculative alimentat de pandemie, care a adăugat 9,3 milioane de metri pătrați în 2024, potrivit cercetărilor Savills.
GLP, un investitor și dezvoltator de imobiliare logistice, a cărui activitate non-chineză este acum deținută de Ares Management, a închiriat aproape 400.000 de metri pătrați companiilor chineze de comerț electronic în Marea Britanie, Germania, Polonia și Italia în ultimii cinci ani. Scenariul comercial actual a făcut din Europa o destinație și mai competitivă, a spus GLP la începutul acestui an.
Nu doar firmele chineze de logistică își extind amprenta în Europa. Chiar și producătorii își apropie lanțurile de aprovizionare pentru a evita tarifele europene, după ce s-au confruntat cu bariere mai mari de intrare pe piața americană.
Polonia este o destinație favorită pentru distribuitorul de modă Shein Group, care operează huburi majore de distribuție în zona Wroclaw, în partea de vest a țării. Odată ce incertitudinea privind tarifele a dispărut, după ce SUA au ajuns la un acord de a impune o taxă de 10% pe majoritatea bunurilor britanice, relativ mai mică decât pentru alte țări, Regatul Unit ar putea deveni, de asemenea, atractiv.
În afară de furnizorii auto și jucătorii din e-commerce, CTP NV, cel mai mare dezvoltator public de proprietăți industriale din Europa, observă o cerere în creștere din partea producătorilor chinezi de calculatoare și mobilier.
„Toate companiile chineze care doresc să vândă în Europa sunt de fapt interesate să fie prezente în Europa”, spune Remon Vos, fondator și director executiv al CTP, într-o conferință privind rezultatele financiare luna trecută. El a atribuit această dorință șocurilor geopolitice, cum ar fi închiderea temporară a Canalului Suez în 2021 și pandemia globală.
Chiriașii asiatici din producție reprezintă, de obicei, puțin peste 10% din activitatea de închiriere a CTP. Totuși, aceștia au reprezentat 20% din activitate în cele 18 luni până în iunie 2025. Jumătate dintre acești ocupanți asiatici sunt chinezi, a spus Maarten Otte, șeful departamentului de relații cu investitorii și piețe de capital la CTP. El a adăugat că interesul crescut din partea chiriașilor chinezi a fost observat pentru prima dată „acum patru sau cinci ani” și că această cerere s-a accelerat în ultimii doi ani.
„Ei urmăresc să câștige cotă de piață. Acționează foarte rapid”, a spus Michael Bowens, șeful departamentului de industrial și logistică pentru regiunea APAC la CBRE.