Șantierul naval Mangalia, controlat de compania olandeză Damen, va restructura 228 de posturi, parte dintr-un plan de restructurare, iar angajații disponibilizați vor primi salarii compensatorii.
Adunarea Generală a Acţionarilor Damen Shipyards Mangalia a aprobat, în şedinţa de vineri, reorganizarea Şantierului Naval Damen Mangalia, un plan anunţat în urmă cu un a.
Reorganizarea prevede și restructurarea a 228 de posturi, cu un pachet format din 9 salarii compensatorii.
Damen Shipyards Mangalia a solicitat AGA aprobarea planului de restucturare încă din luna august 2020, însă decizia a fost amânată în mod repetat, la solicitarea Ministerului Economiei, până la clarificarea unor aspecte de ordin tehnic.
Ministerul Economiei susține că, între timp, situația companiei s-a deteriorat. Cheltuielile operaționale ale companiei au fost susținute financiar din credite bancare precum și de către grupul de firme Damen, care, în calitate de acționar minoritar, a acordat împrumuri prevenind astfel acumularea de restanțe la plata a obligațiilor societății față de stat, angajați, creditori, furnizori etc. Astfel, în contextul pandemic actual care a generat consecințe negative asupra performanței operaționale și financiare a majorității organizațiilor, societatea e nevoită în continuare, în absența unor noi contracte, să asigure lunar toate cheltuielile operaționale, inclusiv de personal, pentru a evita acțiuni de executare silită.
Este argumentat și că reorganizarea activității este consecința directă a faptului că activitățile de construcție și reparație navală au scăzut dramatic în 2020 din cauze de piață și din cauza pandemiei Covid-19. Noile comenzi de construcții navale din Europa au scăzut cu 64% în tonaj anul trecut, comparativ cu 2019.
În urma acestor evoluții, Damen a anunțat în data de 6 iulie 2020 o reorganizare care a implicat pierderea a 642 de locuri de muncă în Galați și 228 de locuri de muncă în Mangalia. Tot în Olanda, câteva sute de locuri de muncă au fost declarate redundante. Aceste reorganizări au fost deja implementate la șantierele navale din Galați și Olanda.
„Reorganizarea activităţii este consecinţa directă a faptului că Damen trebuie să se adapteze la situaţia economică din sectoarele maritime mondiale. Din cauza scăderii cererii din sectoarele offshore şi a concurenţei crescute a şantierelor navale care sunt susţinute de stat în Asia, activităţile de construcţie şi reparaţie navală au scăzut dramatic în 2020. Acest efect a fost exacerbat de impactul pandemiei Covid-19. Ca atare, noile comenzi de construcţii navale din Europa au scăzut cu 64% în tonaj anul trecut comparativ cu 2019 (în termeni valorici: 40% în scădere)”, se arată în comunicatul companiei.
Damen Shipyards Mangalia este operatorul șantierului naval Mangalia. Pachetul majoritar de acțiuni este deținut de compania românească de stat Șantierul Naval 2 Mai SA din portofoliul Ministerului Economiei, dar se află sub controlul operațional al acționarului minoritar olandez Damen Holding BV.