Conflict declanșat între Airbus și Qatar Airways pe seama unor defecte de vopsea și de suprafață a avioanelor A350

a350, airbus Sursa foto: Airbus

Un conflict între Airbus şi Qatar Airways cu privire la defectele de vopsea şi de suprafaţă ale avioanelor A350 se extinde dincolo de regiunea Golfului, cel puţin alte cinci companii aeriene exprimând îngrijorări de când modelul de avion high-tech a intrat în exploatare, conform unor documente văzute de Reuters, scrie News.ro.

Operatorul aerian naţional al Qatarului a consemnat la sol 20 dintre cele 53 de A350 ale sale, spunând că acţionează la ordinul autorităţii de reglementare locală, până când vor fi confirmate motivele pentru ceea ce martorii descriu ca aspectul cu bule şi fisuri ale unora dintre  A350-urile sale.

Airbus spune că nu există niciun risc pentru siguranţa A350, fapt susţinut de alte companii aeriene, care nu au oprit niciun avion şi descriu problema drept ”cosmetică”.

Analize Economedia

Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1
investitii bani
Nokian+Tyres+Romania+factory+1st+tire+02
Elena Deacu

Producătorul de avioane a spus, ca răspuns la întrebările din partea Reuters, că au existat unele probleme cu ”uzura timpurie a suprafeţei” care, în unele cazuri, a scos la iveală o plasă concepută pentru a absorbi fulgerele, la care lucrează să le rezolve.

Trei persoane cu cunoştinţă directă a situaţiei au spus că la Qatar Airways şi cel puţin o altă companie aeriană, plasa s-a găurit în unele cazuri, lăsând expusă fibra de carbon la posibile intemperii sau alte daune.

A350, aflat în serviciu din 2015, este proiectat cu protecţie amplă pentru a rezista furtunilor şi este livrat, cu o siguranţă ridicată, a afirmat Airbus într-un comunicat.

Qatar Airways a cerut identificarea unei cauze definitive şi o remediere permanentă care să satisfacă autoritatea de reglementare.

Airbus spune că a găsit o cauză principală, dar surse din interiorul a două companii aeriene afectate au spus că nu au fost notificate cu privire la vreuna dintre acestea.

Astfel s-a declanșat un litigiu pentru despăgubiri, despre care sursele au spus că ar putea valora sute de milioane de dolari, după ce Qatar Airways a oprit livrările a încă 23 de A350 comandate. Confruntarea dintre doi dintre cei mai puternici jucători ai aviaţiei a devenit publică în luna mai, la şase luni după ce Qatar Airways a trimis un A350 pentru a fi demontat şi revopsit într-un colorit special pentru Cupa Mondială FIFA care va avea loc în statul Golfului anul viitor.

Dar cazul, care a fost prezentat luni de zile ca o problemă izolată legată de căldura severă din Qatar, este mult mai răspândit, potrivit unei platforme private de mesaje referitoare la întreţinere utilizate de Airbus şi de operatorii A350, analizat de Reuters.

Mesajele arată că Finnair, care operează în regiunea nordică, şi-a exprimat îngrijorarea privind vopseaua încă din 2016 şi a raportat în octombrie 2019 că daunele s-au extins dedesubt, la reţeaua anti-fulger.

Cathay Pacific, Etihad, Lufthansa şi Air France, care acţionează în calitatea sa de furnizor de întreţinere pentru Air Caraibes, s-au plâns şi ele de deteriorarea vopselei.

În urma acelor probleme neraportate anterior, Airbus a înfiinţat anul trecut ”un grup operaţional multifuncţional”, în timp ce studia un material nou pentru protecţia împotriva trăsnetelor la viitoarele avioane A350, au spus două persoane familiare cu problema.

Finnair, Cathay Pacific şi Lufthansa au confirmat că unele dintre A350-urile lor au suferit ceea ce au descris drept daune cosmetice.

Air Caraibes a spus că ea şi compania aeriană soră, French Bee, nu au văzut ”nicio problemă majoră de vopsea” şi, mai ales, nicio problemă în ceea ce priveşte siguranţa.

Air France a spus că propriile sale avioane A350 au funcţionat normal de când a început să le folosească în 2021 şi a refuzat să comenteze despre Air Caraibes.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: