UPDATE Consiliul Concurenței a amendat marile librării și Asociația Editorilor cu aproape 6 milioane de lei, pentru că s-au coordonat să limiteze comercializarea de cărți către „biblioteca pentru corporatiști” Bookster / Reacțiile editurilor

cărți, lectură, librărie, bibliotecă Sursa foto: Pixabay

Consiliul Concurenței a anunțat miercuri că a amendat marile librării și Asociația Editorilor cu circa 5,9 milioane de lei (1,2 milioane de euro), pentru că s-au coordonat să limiteze comercializarea de cărți către „biblioteca pentru corporatiști” Bookster. Cea mai mare amendă a primit-o Cărturești, de 4 milioane de lei.

  • Lansată în 2013, Bookster se prezenta la acel moment ca un „Uber, Spotify sau Airbnb” al bibliotecilor publice locale, cu zeci de mii de abonați, modelul de afaceri fiind acela de a împrumuta gratuit cărți către angajații companiilor. În schimb, companiile plăteau un abonament pentru transportul cărților împrumutate la birou.

UPDATE Bookster anunță joi că nu are nicio legătură cu plângerea făcută editurilor și investigația derulată de Consiliul Concurenței pe piața de carte. Grupul OCTRA susține că a cumpărat brandul Bookster în urmă cu patru ani, iar în prezent nu are nicio legătură cu Asociația Educație pentru Toți Copiii, cea care anterior deținea biblioteca și care a depus plângerea la Consiliul Concurenței.


UPDATE Curtea Veche Publishing transmite că consideră amenda anunțată de Consiliul Concurenței „una nemeritată și abuzivă și trădează o profundă neînțelegere a industriei de carte de către Consiliului Concurenței”.

„Avem toate motivele să considerăm că am respectat întotdeauna legile concurenței. Ne rezervăm dreptul de a contesta această amendă.

Întregul comunicat tratează edituri și librării din România drept entități care se asociază în înfăptuirea unor fapte care pun la îndoială libera concurență în România. Respingem vehement decizia rezultată din comunicatul Consiliului Concurenței. Editura noastră nu a folosit niciodată practici concurențiale neloiale. Suntem pedepsiți pentru o faptă care nu a existat. Respectăm toate regulile economice, toate regulile liberei concurențe, fără să prejudiciem vreun partener din lumea editorială.

De când a fost înființată, în 1998, în fiecare moment al existenței sale, Curtea Veche Publishing și-a respectat cititorii și a evoluat pe piața de carte considerând celelalte edituri partenere, fără să gândească sau să acționeze spre atacarea unei alte entități editoriale sau economice. Nu am acționat spre distrugerea vreunui partener, ci am respectat dialogul transparent, onest și bazat pe bune practici cu toate zonele care țin de editarea și difuzarea de carte. Precizăm clar că ne arătăm surprinși că s-a luat în considerare o reclamație Bookster, ridicată la rang de adevăr absolut, punctul nostru de vedere nefiind luat în seamă.

De asemenea, considerăm că această situație subminează încrederea cititorilor noștri, cărora le dedicăm de 25 de ani cărțile noastre. În activitatea editorială de peste două decenii, Curtea Veche Publishing nu a mai întâmpinat o astfel de situație, să-i fie desconsiderat modul corect și legal de funcționare”, transmite editura.


Update: Cărturești anunță că „este profund revoltat și indignat de decizia prezentată de Consiliul Concurenței”. Compania spune că respinge „fără rezerve concluziile și declarațiile publice fără substanță, temei legal și competență prin care Consiliului Concurenței susține pretinsa încălcare a regulilor în domeniul cultural”, potrivit unui comunicat de presă al companiei.

De asemenea, Cărturești spune că nu a inițiat nicio acțiune alături de Asociația Editorilor din România (AER), nu a avut cunoștință de natura lor și, în consecință, nici nu le-a susținut și nici nu a participat la nicio întâlnire legată de acțiunile privind un „model de business”.

„Cărturești a avut o contribuție esențială în dezvoltarea pieței de carte, conștientizând importanța sprijinirii întregului ecosistem cultural prin acțiuni etice și transparente. S-a implicat activ în promovarea literaturii și a scriitorilor români printr-o serie de inițiative și evenimente precum: burse și rezidențe pentru scriitori, premii pentru industria cărții de copii din România, festivaluri de literatură, lansări de carte, însumând astfel peste 1000 de evenimente anual în toată țara. Mai mult, Cărturești a sprijinit și sprijină zeci de librării independente prin furnizare de carte deoarece concurența și diversitatea generează o piață de carte sănătoasă în beneficiul cititorilor. Astăzi, însă, Consiliul Concurenței consideră că lanțul de librării Cărturești ar fi folosit practici neconcurențiale și este sancționat. O decizie uluitoare și revoltătoare, care nu doar că este în contradicție cu practicile și valorile Cărturești, ci și una care va afecta semnificativ și pe termen lung piața de carte din România, oricum fragilă. Cărturești respinge fără rezerve concluziile și declarațiile publice fără substanță, temei legal și competență prin care Consiliului Concurenței susține pretinsa încălcare a regulilor în domeniul cultural. Justiția ne va da dreptate, însă, până atunci, efectele intervenției Consiliului Concurenței în spațiul cultural și educațional vor fi distructive. Cărturești nu a inițiat nicio acțiune alături de Asociația Editorilor din România (AER), nu a avut cunoștință de natura lor și, în consecință, nici nu le-a susținut și nici nu a participat la nicio întâlnire legată de acțiunile privind un „model de business”. Rolul de membru afiliat în organizația mai sus menționată era fără drept de vot și pur formal.

În toate deciziile luate de Cărturești de-a lungul timpului, acesta a acționat autonom și independent, fără vreo aliniere cu o terță parte, respectând în permanență legea aplicabilă.În ciuda sentimentului de dezamăgire de astăzi, Cărturești va continua să facă ceea ce știe și iubește să facă: să aducă scriitorii și cărțile aproape de cititori”, potrivit comunicatului Cărturești.


Update: Nemira Publishing House anunță că va contesta în instanţă sancţiunea primită din partea Consiliului Concurenţei, în valoare de 324.636 lei, pe care o consideră netemeinică, asumându-şi în continuare un comportament concurenţial corect şi onest, potrivit unei informări publicate de companie.

„Nemira Publishing House SRL (Nemira) aduce la cunoştinţa partenerilor săi comerciali şi a cititorilor o informare primită din partea Consiliului Concurenţei potrivit căreia Nemira a fost sancţionată de către această instituţie în urma unei investigaţii declanşate în luna august 2021. Conform acestei informări, amenda pe care Consiliul Concurenţei a decis să o aplice Nemira este în cuantum de 324.636,37 lei. În toţi cei 33 de ani de activitate pe care îi sărbătorim, este pentru prima dată când Nemira face obiectul unei sancţiuni contravenţionale aplicate de către Consiliul Concurenţei. Nemira respinge ferm concluziile la care a ajuns Consiliul Concurenţei şi va apela la toate căile legale pentru a-şi dovedi nevinovăţia. Nemira se declară surprinsă de decizia Consiliului Concurenţei, având în vedere argumentele şi probele pe care Nemira le-a pus la dispoziţia acestei instituţii, ca răspuns la toate solicitările de informaţii primite pe parcursul investigaţiei, precum şi în faţa Plenului Consiliului Concurenţei”, se menţionează într-un comunicat al editurii.

„Societatea noastră a colaborat cu Consiliul Concurenţei pe parcursul întregii investigaţii, pe deplin şi fără a avea nimic de ascuns. Considerăm că Nemira este nevinovată în raport de acuzaţiile aduse de Consiliul Concurenţei şi suntem dezamăgiţi că, în ciuda dovezilor şi explicaţiilor pe care le-am prezentat, concluzia Consiliului este de a aplica o astfel de amendă, prima de acest fel de când Nemira îşi desfăşoară activitatea. Mai mult, această decizie vine într-o perioadă extrem de dificilă pentru întreaga industrie datorită inflaţiei şi falimentului unor distribuitori importanţi de pe piaţă şi ne va îngreuna misiunea asumată de promovarea lecturii pe una dintre cele mai mici pieţe de carte din Europa. În această situaţie, vom fi nevoiţi să ne adresăm instanţelor de judecată pentru a ne demonstra nevinovăţia”, a declarat Ana Lotts-Nicolau, acţionar al Nemira Publishing House.


Știrea inițială

Amenzile au fost aplicate astfel:

  • Curtea Veche Publishing S.R.L. – 422.220,85 lei
  • Nemira Publishing House S.R.L. – 324.636,37 lei
  • Humanitas S.A. – 365.718,84 lei
  • Publica Com S.R.L. – 174.677,34 lei
  • Direct Client Services S.R.L. (Librăriile Cărturești) – 3.982.290,66 lei
  • Librăriile Humanitas S.A. – 582.362,94 lei
  • Asociația Editorilor Din România – 115.696,04 lei

Autoritatea de concurență a constatat, în urma unei investigații, că cele șase companii împreună cu asociația de profil din domeniu și-au coordonat strategiile comerciale și au limitat comercializarea de carte către entitățile care gestionau biblioteca Bookster, în perioada 2017 – 2020.

Bookster achiziționa cărți de la edituri și librării, care apoi erau puse la dispoziția abonaților în baza unui abonament plătit de companiile angajatoare ale cititorilor.

Editurile și Librăriile, sprijinite în demersurile lor de către AER au considerat că activitățile desfășurate de Bookster nu se circumscriu unei biblioteci publice și că aceasta nu respecta regulile de pe piața furnizării de carte și nu plătește suficient pentru drepturile de autor.

Noi nu ne putem pronunța asupra domeniului de aplicabilitate al altor legi, dar toate legile trebuie respectate, inclusiv legea concurentei. Editurile și librăriile trebuiau să acționeze doar prin mijloace legale pentru a-și atinge obiectivele” a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.

Investigația a fost declanșată ca urmare plângerii înaintate de Asociația Educație pentru Toți Copiii, în calitate de deținătoare a bibliotecii Bookster.

Reamintim că legea concurenței interzice orice înțelegeri între companii și practici concertate care împiedică, restrâng sau denaturează concurența pe piața românească.

Investigația Consiliului Concurenţei a început în anul 2021.

Bookster, reclamată de edituri în 2019

În anul 2019, zece dintre cele mai mari edituri din țară și Asociația Editorilor din România (AER) au reclamat o firmă și o asociație, care operează biblioteca Bookster, pentru „acțiune în concurența neloială”. În proces apare ca pârât și Ministerul Culturii, instituția căreia îi revine sarcina să autorizeze biblioteci.

Bookster – care oferă gratuit servicii de bibliotecă, dar care încheie contracte cu firme și câștigă din transportul și livrarea de cărți către angajații acelor firme – este activă de câțiva ani pe piață și spune a efectuat milioane de împrumuturi de care.

Despre caz a scris inițial HotNews.ro, în noiembrie 2019, cu precizarea că părțile refuzau să ofere orice fel de detalii relevante despre proces.

Pe 11 februarie, s-au viralizat pe Facebook mai multe articole despre acest proces, în special un articol RFI.ro. Articolele au stârnit pe Facebook discuții între susținătorii Bookster, care criticau editurile pentru incapacitatea de adaptare la nou și pentru „lăcomie”, pe de o parte, iar pe de altă parte criticii Bookster, care arătau că acest serviciu ar fi singurul care câștiga (în defavoarea autorilor și editurilor) folosind produsul altora. Articolul menționat mai sus abordează problema astfel: „Editurile au dat în judecată Bookster, pentru că dezvoltarea acestei biblioteci care are drept clienţi angajaţii unor mari companii din România le-ar afecta vânzările. Potrivit editurilor, faptul că unele dintre cele mai noi titluri din piaţă ajung să fie împrumutate reduce apetitul de achiziţii de cărţi” – dar în articol nu sunt citate edituri, care refuză să vorbească pe această temă, ci reprezentanți Bookster.

Dezbaterile online au indus faptul că în proces miza ține, în principal, de modelul de lucru prin care Bookster câștigă bani din livrare, spre deosebire de bibliotecile publice clasice, precum și de legalitatea funcționării bibliotecii – cu aviz sau cu decizie de autorizare.

Detalii, AICI.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.