Compania CFR Infrastructură a scos la licitație în SICAP un contract sectorial cu o valoare cuprinsă între 1 și 4,2 miliarde de lei pentru înlocuirea suprastructurii de cale ferată din România pe o lungime de aproape 1.500 de kilometri, pe toate sucursalele teritoriale. Contractul se întinde pe patru ani și este împărțit în opt subsecvente, București, Craiova, Timișoara, Cluj, Brașov, Iași, Galați și Constanța. Compania precizează că lucrările pot începe, și este chiar de droit, să înceapă concomitent, dat fiind caracterul de urgență al lucrărilor, infrastructura de cale ferată autohtonă fiind uzată.
„Lucrările de întreținere prin înlocuirea la rând a elementelor componente ale suprastructurii căii și realizarea căii fără joante, care se vor executa pe o lungime de 1.461 km CF, au ca obiectiv aducerea liniei în parametri proiectați pentru viteza maximă de circulație de 120 km/oră. Termenul limită pentru primirea ofertelor este 31.03.2022, deschiderea acestora urmând să aibă loc în aceeaşi zi la ora 15.00”, precizează reprezentanții CFR Infrastructură.
Liniile de cale ferată de pe rețeaua feroviară prezintă o stare tehnică care nu permite exploatarea la capacitate maximă a capacității de transport și circulaţia trenurilor în condiţii de fiabilitate, confort şi siguranţă, mai spune CFR. Uzura este accentuată la întreg ansamblu de elemente din care este alcătuită calea ferată: şină, traverse, prinderi iar trecerile la nivel prezintă degradări care îngreunează trecerea vehiculelor peste cale ferată.
Constructiv, calea ferată este formată din 2 părți: suprastructura și infrastructura. Suprastructura căii ferate reprezintă partea alcatuită din șină, aparate de cale, material mărunt de cale, traverse și prisma căii. Lucrările de suprastructură C.F includ, pe lângă cele legate strict de elementele căii,toate amenajările care intervin la nivelul acestor elemente și anume: treceri la nivel, opritoare de cale, umplutură de balast între linii. plus toate indicatoarele de cale.
Rețeaua de căi ferate din România are o lungime totală de 20.077 km de linii, fiind a şaptea rețea ca mărime din Uniunea Europeană. Liniile sunt conectate prin 20.070 aparate de cale echivalente. Rețeaua cuprinde 17.945 de poduri și podețe, 176 de tuneluri și 11.473 km terasamente. Noi linii de cale ferată au fost puține, după Revoluție. De asemenea, și modernizarea rețelei se face într-un ritm lent. Sute de kilometri au nevoie de reabilitare iar CFR și ministerul Transporturilor așteaptă ca PNRR să le ofere banii necesari acestui demers. Pentru transportul de marfă, spre exemplu, viteza medie de deplasare este de 17 kilometri pe oră.