Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) solicită Guvernului României să intervină de urgenţă pentru înlăturarea unei erori legislative care elimină transportatorii rutieri de persoane de pe traseele judeţene, încălcând atât principiile concurenţei, cât şi contractele deja atribuite unor operatori.
Potrivit unui comunicat remis joi Agerpres, modificarea legislativă din 2020 care face posibile aceste anomalii contravine principiilor directivei europene pe care ar fi trebuit să o implementeze în România.
Reprezentanţii COTAR susţin că firmele de transport care au câştigat atribuirile de trasee, în baza OUG 51/2019, vor fi excluse de pe piaţă, în fiecare judeţ, deşi au licenţe valabile până în anul 2023. “Acest lucru se întâmplă pentru că anul trecut, profitând de pandemie, parlamentarii au votat o modificare a acestei OUG, pentru a lăsa exclusiv la mâna conducerii fiecărui Consiliu Judeţean decizia înlocuirii transportatorilor, sub pretextul implementării Regulamentului CE 1370 din 2007”, se menţionează în comunicat.
Preşedintele COTAR, Vasile Ştefănescu, susţine că acest regulament nu se referă la “traseele comerciale, din care se scot bani, ci la cele necomerciale, adică acele trasee pe care nu vrea să le opereze nimeni, pentru că nu pot aduce profit, iar statul este obligat să acorde subvenţii, astfel încât să nu rămână zone din ţară neacoperite de transportul rutier”.
“O directivă europeană care ar fi fost bună pentru România s-a interpretat pe dos, aşa cum au vrut nişte parlamentari cu alte interese. Legea ar fi trebuit să rezolve problemele de pe traseele care nu au transport public de persoane, pentru că firmele nu vor să participe la llicitaţii, neavând profit pe acele rute. Legea a fost modificată în aşa fel încât să fie eliminaţi cei care au câştigat atribuirile de trasee şi care operează acum, având licenţa încă doi ani de-acum încolo, iar alte firme să vină în locul lor şi să primească subvenţii de la statul român. În al doilea rând, prin această lege se acordă subvenţii pentru transporturile comerciale, deşi chiar regulamentul european prevede acordarea acestora doar pentru traseele necomerciale, pe care nu se câştigă bani din această activitate”, a menţionat Vasile Ştefănescu.
Astfel, COTAR solicită Executivului să analizeze “această situaţie fără precedent, înainte de a se crea o situaţie foarte gravă, în toată ţara”.
“Haosul a fost declanşat deja la Constanţa, chiar acum, în plin sezon estival, Consiliul Judeţean dorind să înlocuiască actualii transportatori din judeţ (circa 300 de maşini) cu o firmă care ar opera pe aceleaşi trasee, dar numai cu 150 de maşini. Consiliile Judeţene sunt în subordinea Ministerului Dezvoltării care preia astfel din atribuţiile Ministerul Transporturilor”, se mai spune în comunicat.
Reprezentanţii COTAR susţin că “problema astfel creată va aduce prejudicii atât firmelor care au câştigat legal atribuirea traseelor, cât şi călătorilor”.
“Deşi în tot judeţul circulă acum circa 300 de maşini, Consiliul Judeţean va atribui contractul unei firme care vine cu numai 150. Se va reduce la jumătate numărul mijloacelor de transport. Normal era să fie mai multe maşini, nu mai puţine, pentru că nevoia este foarte mare Pe noi, transportatorii din Constanţa, ne-au invitat la dezbateri, dar n-au ţinut cont de absolut nimic din ce am specificat”, a declarat Marian Guţă, presedinte COTAR-filiala Constanta.
Totodată, reprezentanţii COTAR susţin că “se aşteaptă ca modificarea să se facă în orice moment, printr-o decizie luată în urma unei şedinţe convocate deîndată, la Consiliul Judeţean”. “Acelaşi lucru se va întâmpla în fiecare judeţ, dacă nu se găseşte o soluţie pentru această anomalie legislativă”, se mai precizează în comunicat.