În ultimii ani, o serie de nume românești au adus țara noastră în atenția investitorilor, cel mai faimos exemplu fiind UiPath, start-up-ul fondat de Daniel Dines, care a strâns chiar 750 de milioane de dolari într-o singură rundă de finanțare. Exemplele unor povești de succes nu se opresc însă la UiPath, tineri plini de pasiune și cu idei geniale vin din urmă și reușesc să convingă investitorii să creadă în afacerile lor.
România are un foarte mare potențial în ceea ce privește start-up-urile, mai ales din domeniul tehnologic. Atragerea unei finanțări din partea marilor companii private poate fi un început promițător pentru multe afaceri la început de drum care au nevoie de validare.
Despre începuturile și provocările atragerii de investiții am discutat cu trei tineri antreprenori, care au reușit să primească finanțări de peste 500.000 euro de la investitori privați.
Soleadify, agentul de vânzări inteligent creat de trei tineri pasionați de IT
Business-ul Soledify a luat naștere în urmă cu trei ani, din pasiunea și creativitatea a trei prieteni cu experiență în domeniul IT, care își doreau să creeze împreună un produs. După o mulțime de întâlniri, discuții și zeci de idei evaluate, tinerii au descoperit varianta de succes.
Soleadify este o tehnologie de Inteligență Artificială (AI) care scanează internetul și găsește date despre zeci de milioane de companii, înlocuind research-ul uman despre potențiali și actuali clienți, furnizori și parteneri.
Florin Tufan, CEO & cofondator, spune, într-o discuție cu Economedia și G4Media, că atragerea unor prime investiții, un pre-seed angel investment de 50.000 euro de la antreprenorul și investitorul Matei Pavel, a fost o adevărată provocare, mai ales din cauza faptului că niciunul dintre fondatori nu avuseseră experiență cu investitori privați.
În 2020, compania a primit o finanțare de 1,5 milioane dolari de la GapMinder Venture Parters și DayOne Capital, precum și de la o serie de angel investors care au investit prin intermediul platformei de equity crowdfunding Seedblink.
Florin și-a dorit să atragă investitori de tip angel în companie, care să aibă experiență în ariile unde tinerii antreprenori duceau lipsă, lucru care s-a dovedit foarte benefic pentru business-ul lor.
Majoritatea fondurilor atrase de la investitori au mers și merg în continuare în dezvoltarea produsului.
„Suntem într-o piață în care concurăm cu companii care încasează miliarde anual și trebuie să ne dezvoltăm tehnologia cât mai repede pentru a putea concura cu ei, și chiar să-i depășim, într-un timp foarte scurt. Tot în acest scop, recent am început să creștem o echipă de vânzări internațională care să ne ajute să scalăm mai repede în viitorul apropiat”, precizează acesta.
Florin Tufan și-a propus să ridice o nouă rundă de finanțare în a două jumătate a anului 2022, însă, până atunci, antreprenorul vrea să dubleze echipa tehnică și cea comercială, precum și veniturile.
Românul care s-a făcut cunoscut pe cele mai mari ecrane din New York
Românul Matei Psatta s-a făcut cunoscut cu business-ul său mai ales în străinătate, unde a fondat TPS Engage, un start-up selecționat și finanțat la Techstars Dubai 2018 și câștigător al unui grant guvernamental oferit de Coreea de Sud în 2019. Compania a început cu patru co-fondatori, fiecare cu timp limitat de investit în business.
„Cred că am plecat la drum cu ideea de a face un business cât mai accesibil. Nu ne-am propus neapărat să îl lansăm în străinătate din start. În timp, însă, am început să vedem oportunitățile și maturitatea pieței din afara României, așa că am decis să ne concentrăm mai mult în zona respectivă”, a declarat Matei Psatta, pentru Economedia și G4Media.
Acesta spune că înființarea unui business într-o țară străină a fost un proces puțin mai complicat, însă acest lucru nu l-a descurajat. Matei precizează că s-a lovit de multe bariere, inclusiv de faptul că este român.
„Accentul Est-European nu ajută. Atât în Seul, cât și în New York, am simțit că o iau de la zero și că trebuie să dovedim din nou că suntem suficient de buni încât să fim luați în seamă. Străinii, mai ales din piețele dezvoltate, te privesc cu ușoară neîncredere la început, dar te acceptă destul de repede dacă le faci cunoscut potențialul tău”, declară antreprenorul.
TPS Engage este o platformă deschisă și transparentă prin care oricine își poate face reclamă pe un panou digital – din Times Square până în Timpuri Noi. Pentru că totul este automatizat, prețurile sunt unele accesibile: sub 15 euro pentru o zi în stația de metrou Pipera sau în jur de 200 dolari pentru o oră pe unul dintre cele mai mari ecrane din Times Square.
Compania lucrează cu nenumărați clienți locali și internaționali, de la Snoop Dogg, TikTok, Morning Brew, Picsart, GoDaddy, Monster, Coca-Cola, Orange.
Până în prezent, business-ul co-fondat de tânăr a ridicat peste 1,2 milioane dolari de la investitori. Antreprenorul precizează că sunt în prezent în discuții pentru a atrage o nouă rundă de finanțare.
Întrebat ce planuri are pentru business-ul TPS Engage, Matei spune că momentan sunt concentrați pe Statele Unite, însă au o prezență foarte bună și în România, unde au acces la peste 80% din ecranele disponibile.
Stailer, business-ul care aduce digitalizarea în industria de beauty
Povestea Stailer a început în prima jumătate a lui 2020, la scurt timp după ce România intra în lockdown. Cofondatorul și CEO-ul Andrei Ursachi spune că era conștient că pandemia nu va trece repede, de aceea a căutat idei de a transforma perioada nefavorabilă într-o oportunitate.
„Stailer a pornit la drum cu viziunea de a digitaliza industria de beauty și a oferi consumatorilor o aplicație care te scapă de datul de telefoane la saloane și îți permite în câteva secunde să consulți agendele stiliștilor din proximitatea ta, să verifici recenzii și să te programezi online”, a declarat Andrei Ursachi pentru Economedia și G4Media.
Platforma a atras în luna iulie 2021 o investiție de tip pre-seed în valoare totală de 500.000 euro de la un grup investitori de tip angel, într-o rundă de finanțare condusă de Cosmin Țîrvuloiu, antreprenor și investitor în proiecte tech. În urma rundei de finanțare, business-ul a fost evaluat la 5 milioane de euro.
Andrei spune că procesul a fost unul complex și a durat aproximativ 6 luni, întrucât evaluarea de 5 milioane euro în etapă de pre-seed a fost privită cu mult scepticism de foarte mulți investitori.
„Suntem singurul start-up din România care a plecat la drum cu o evaluare inițială atât de ridicată. Din acest motiv investitorii au urmărit timp de mai multe luni evoluția companiei până când au fost confortabili să investească”, povestește Andrei.
Cu banii atrași de la investitori, tânărul antreprenor își propune ca până la sfârșitul anului 2021 să fie prezent în toate orașele reședință de județ din România. Totodată, banii vor fi investiți în adăugarea de noi funcționalități pentru a oferi o experiență mult îmbunătățită utilizatorilor.