FinTech Futures explorează un viitor în care agenții AI sunt folosiți în industria financiară pentru a comunica între ei și a partaja informații despre servicii, oferind perspective exclusive de la Dave Birch, Google Cloud și MongoDB, potrivit FintechFutures.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
„De ce oamenii lasă bani în conturi care nu generează dobândă?” întreabă autorul, consilierul și comentatorul Dave Birch, vorbind pentru FinTech Futures despre estimativul de 290 de miliarde de lire sterline care stau în prezent inactivi în conturile bancare din Marea Britanie, conform celor mai recente date ale Băncii Angliei. „Ei bine, esențial, este pentru că au lucruri mai bune de făcut… dar boții nu au”.
„AI-ul tău ar putea să petreacă toată ziua căutând oportunități, mutând banii tăi pentru a obține mai multă dobândă sau verificând care card îți oferă cea mai bună recompensă la finalizarea plății,” spune Birch. „Nu s-ar plictisi.”
„Evident, eu nu stau la casa din Waitrose cântărind recompensele oferite de cinci carduri de credit diferite, pentru că sunt o persoană normală,” continuă el. „Este nebunie să te gândești că cineva ar face asta pentru că noi nu avem astfel de fluxuri în gândirea noastră. Dar când începi să vorbești despre boți care comunică cu alți boți, nu este deloc nebunie”.
În acest articol, FinTech Futures explorează viitorul comunicării agent-la-agent (A2A), incluzând rolul tot mai principal al datelor, conceptul de arbitru al agenților și cele mai recente evoluții din industrie care permit în sfârșit agenților AI să partajeze informații.
Banking cu boți
Birch își amintește că a luat prânzul cu un prieten, trezorier al unei companii mari, care a tresărit la un mesaj de pe telefon: „O, Doamne, trebuie să primesc 25 de milioane de euro până la ora unu”.
„Exact despre asta va vorbi un AI al companiei cu un AI bancar,” spune Birch.
„AI-ul companiei va ști deja că achiziția este iminentă, va ști suma și va decide instant dacă să cumpere acum, să se protejeze împotriva riscurilor sau să aștepte, și va putea comunica preventiv acest lucru cu AI-ul băncii”.
Dar spune că o comunicare A2A fără întreruperi necesită aceeași cantitate de încredere necesară pentru activitățile reglementate.
„Când agentul se prezintă la bancă și spune: sunt autorizat să acționez în numele acestei companii, cum verifici asta? Unde este cheia privată?”
Pentru aceasta, el își imaginează un sistem în care agenții prezintă credențiale verificabile, sau certificate semnate criptografic care dovedesc că acționează cu autoritate legitimă.
„Dacă cineva îți spune că este avocat, verificăm costumul, biroul. Dar boții nu pot face asta. Ei au nevoie de certificarea corectă cu o cheie publică ceva ce pot contesta și verifica”.
Agenți AI
Google Cloud se află printre cei care explorează activ această idee a identificabilității agenților, lansând protocolul A2A în aprilie 2025. Într-un efort similar cu modelul de protocol context lansat de Anthropic anul trecut, Google Cloud încearcă să creeze un standard specific despre cum diferiți agenți, construiți de diverși furnizori sau pe un alt cadru, pot comunica și partaja informații între ei.
Gigantul tehnologic american realizează acest lucru folosind doi agenți complementari: un agent client care emite sarcini și un agent remote care execută sarcinile. Agentul client are responsabilitatea de a formula și emite sarcini, în timp ce agentul remote se concentrează pe furnizarea informațiilor corecte și realizarea acțiunilor solicitate, fie imediat, fie pe un ciclu pe termen lung.
„O caracteristică cheie a protocolului este cardul agentului. Fiecare agent va menține un card de agent care spune: acestea sunt abilitățile la care sunt bun, acestea sunt lucrurile pe care le pot face”.
„Agenții pot descoperi și partaja capabilitățile pe care le au, astfel încât alți agenți să poată colabora și să împartă munca,” continuă el.
Discutând despre provocările abordate de protocol, Moncada plasează fragmentarea în fruntea listei.
„Există o mulțime de platforme tehnologice și ecosisteme diferite unde agenții operează în izolare. Acest lucru creează în mod natural un silo, pentru că nu pot traversa acele granițe și comunica între ei,” spune Moncada.
Pentru ca aceste granițe să fie depășite, spune el, protocolul este construit pe standarde deschise existente precum HTTP și JSON pentru a asigura interoperabilitatea agenților și ușurința integrării.
„Vrem să facem foarte ușor pentru dezvoltatori să adopte,” spune el, indicând Kit-ul de Dezvoltare a Agenților (ADK) al Google Cloud ca exemplu suplimentar, care oferă un cadru open-source pentru construirea agenților pe platforma Vertex AI.
„Trebuie să privești întregul context al locului unde construiești agenți și unde îi implementezi. Această problemă a colaborării securizate face parte din ceea ce protocolul A2A este menit să abordeze, prin mecanisme de autentificare pentru securizarea informațiilor și datelor partajate, cu controlul accesului și autentificarea ca parte integrantă”, spune Moncada discutând despre securitate.
Având în vedere aplicabilitatea contextuală a agenților, Google Cloud extinde protocolul cu Agent Engine. Moncada descrie motorul ca „un runtime foarte deschis, unde poți rula un agent și ai capabilități de a gestiona elemente precum memoria și sesiunea”.
Comentariile sale conturează imaginea unui ecosistem securizat de agenți, unde protocolul A2A, ADK-ul Google Cloud și Agent Engine funcționează în armonie în fiecare etapă a ceea ce el numește „lanțul de instrumente pentru construirea agenților”.
În ceea ce privește dezvoltările viitoare de așteptat de la Google Cloud în acest domeniu, Moncada concluzionează: „Continuăm să investim în funcțiile pentru dezvoltatori și în limbaje suplimentare pentru protocolul A2A”.
Google Cloud a lucrat inițial cu 50 de parteneri din industrie pentru a concepe cadrul deschis, un număr care s-a mai mult decât dublat și include acum Microsoft, Amazon Web Services și MongoDB.
„Când ai mai mulți agenți care comunică între ei, trebuie să schimbe mesaje eficient și să o facă în siguranță,” spune Max Marcon, director de management al produsului la MongoDB, pentru FinTech Futures. El subliniază unificarea datelor ca fiind unul dintre cele mai importante elemente pentru a permite acest lucru.
„De exemplu, diferiți agenți pot avea nevoie să acceseze tipuri diferite de baze de date, așa că totul trebuie consolidat într-un singur strat de date, ceea ce ar face și munca mai ușoară pentru dezvoltatori,” explică el.
Marcon descrie această practică de unificare a datelor ca un aspect fundamental pentru a permite agenților să partajeze informații eficient, evidențiind beneficiile suplimentare pe care le va aduce lanțului de conversații între agenți.
„Acest lucru este deja critic pentru oameni, dar când ai o armată de agenți autonomi care iau decizii autonome în numele unui utilizator, este foarte important să poți obține imaginea completă dacă ceva merge prost”.
El spune că această imagine este în prezent completată printr-o experimentare sporită între instituțiile financiare cu conceptul de arbitru al agenților, care face paralela cu abordarea celor doi agenți a Google Cloud. Marcon explică cum acest agent principal ar putea acționa ca mediator între agenții autonomi, dictând acțiunile și alegerile corecte.
„Este ca o echipă de fotbal. Un jucător care joacă singur cu un singur portar nu funcționează. Ai nevoie de întreaga echipă, cu arbitrul care acționează ca mijlocaș, orchestrând întregul joc”.
„Agenții buni au nevoie de acces la un set larg de date,” comentează Bialek. „Pentru a realiza asta, trebuie să elimini silozurile din vechile mainframe-uri, orice sisteme legacy ai avea. Capabilitățile agenților vor evolua, dar dacă datele nu sunt bine structurate și curate, vei fi terminat.”
Aceste conversații cu experți din industrie subliniază revoluția condusă de agenți AI care este sortită să transforme lumea finanțelor așa cum o știm. Totuși, în ciuda promisiunii agenților AI și a comunicării A2A, toți sunt de acord că tehnologia este încă în prima sa evoluție, Bialek afirmând că această comunicare are loc doar într-un mod „foarte de bază, foarte fundamental”.
Pentru cei care vor să profite devreme, înțelegerea structurii multi-agent și a datelor pe care le diseminează este cheia. Inovatorii ar trebui să profite de liniștea dinaintea furtunii, făcând comunicarea A2A un punct central al strategiei lor, pentru că, deși convingerea consumatorilor și a afacerilor să delege decizii financiare semnificative AI-ului rămâne o provocare în desfășurare, când această barieră psihologică va cădea, vom asista la o schimbare fundamentală în modul în care circulă banii, cum se acumulează averea și cum instituțiile financiare își deservesc clienții.
În acest viitor nou și rapid emergent, poziția de lider nu va aparține celor cu cel mai mult capital sau cu cea mai lungă istorie, ci celor care exploatează cel mai eficient puterea agenților AI pentru a face banii să funcționeze mai inteligent, nu mai greu.