Dacia, lovită de amânarea programului Rabla: Vânzările Sandero au scăzut semnificativ în prima jumătate din 2025 / Frank Marotte: A avut un impact negativ
Dacia a fost afectată puternic de amânarea programului Rabla pentru mașini noi, programată inițial pentru prima jumătate a anului 2025. Compania anunță o scădere a vânzărilor modelului Sandero și explică faptul că această evoluție nu are legătură cu performanța produsului, ci cu suspendarea temporară a subvențiilor.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Dacia a anunțat rezultate globale stabile în prima jumătate din 2025, însă reprezentanții mărcii românești au atras atenția asupra unei situații locale care le-a afectat vânzările: amânarea programului Rabla în România.
Modelul Sandero, lider pe piața europeană a autoturismelor de pasageri, a înregistrat un declin de 7,8% în volum. Oficialii Dacia au explicat că, în România, programul Rabla care trebuia să sprijine vânzările de autoturisme noi a fost amânat pentru finalul anului, afectând astfel considerabil performanța comercială a mărcii în primul semestru.
Frank Marotte, Director Marketing și Vânzări, Dacia
„Un fenomen în România este amânarea programului Rabla, iar impactul pentru noi pe vânzările Sandero este destul de semnificativ. Programul care trebuia să aibă loc în prima jumătate a anului a fost amânat pentru sfârșitul anului. Astfel, avem și un impact negativ aici.” — Frank Marotte, Director Vânzări și Marketing Dacia
Această declarație vine într-un context în care piața europeană de autoturisme – mai ales pe segmentul de retail – s-a contractat semnificativ, iar subvențiile guvernamentale devin cruciale pentru susținerea vânzărilor, mai ales în zona vehiculelor electrice sau hibride.
Oficialii Dacia au subliniat că succesul modelelor electrificate (Spring, Jogger hibrid și Duster hibrid) depinde în continuare de susținerea guvernelor europene prin programe de subvenții:
„Meritul acestor stimulente este de a anticipa vânzările de vehicule decarbonizate. Lucrăm cu scopul de a aduce vehicule electrice la prețuri comparabile cu cele termice. Este o condiție esențială pentru a permite accesul la scară largă pe piață. Avem o listă de țări care acordă subvenții pentru mașinile electrice, dar această listă este foarte fluidă, iată în Franța a fost amânat programul, în România la fel, în Spania se va încheia în august. Mai sunt subvenții pentru flote, unde trebuie să îndeplinești anumite criterii. Subvențiile influențează pozitiv dimensiunea pieței de mașini electrice, pentru că deocamdată mașinile BEV sunt mai scumpe decât cele termice, chiar dacă se fac eforturi din partea producătorilor pentru reducerea prețurilor, pentru a fi mai competitive. Subvențiile pot reduce această diferență pentru a aduce clienții. Dar noi suntem extrem de competitivi, avem cea mai accesibilă mașină de pe piață, în Franța vindem mașina cu rata de 70 de euro pe lună, e o ofertă imbatabilă, dar avem totuși unele restricții. Suntem pozitivi în fața oricărui suport care ne poate ajuta, pentru a anticipa mișcarea pieței, pentru a contribui la țintele CAFE, pentru a reduce emisiile de CO2”, spune Marotte.
Dacia a raportat vânzări globale de peste 356.000 de unități în primul semestru al anului 2025, în ușoară scădere cu 0,7% față de aceeași perioadă din 2024, pe fondul unor provocări de piață în Europa și al amânării programului Rabla în România. Modelele Sandero, Spring și noul Bigster continuă însă să performeze solid, iar marca românească rămâne în topul preferințelor pe segmentul de retail auto european.
Astfel, vânzările globale ale mărcii Dacia au atins 356.084 de unități în primele șase luni din 2025, înregistrând o scădere marginală de 0,7% față de aceeași perioadă a anului trecut, potrivit datelor prezentate de Frank Marotte, Director de Marketing și Vânzări Dacia. Declanșatorul principal al acestui recul este ieșirea modelului Duster de pe piața din Turcia, însă fără acest efect punctual, vânzările ar fi fost în ușoară creștere, afirmă el.
Pe fondul unei piețe auto europene în declin, mai ales pe segmentul de retail – ținta principală a Dacia – marca a reușit totuși să-și mențină pozițiile în majoritatea țărilor cheie. Dacia se situează în continuare pe locul 3 în Europa în clasamentul retail, apropiindu-se de locul 2, și ocupă poziții de top în Franța, Spania, Italia, Portugalia, Germania, România și Maroc.
Una dintre cauzele scăderii vânzărilor în România este amânarea programului Rabla, prevăzut inițial pentru prima parte a anului și reprogramat pentru finalul lui 2025, ceea ce a afectat considerabil livrările, mai ales pentru modelul Sandero. „Impactul pentru noi pe vânzările Sandero în România este semnificativ”, a declarat Frank Marotte, șeful vânzărilor și marketingului Dacia.
Modelele performante și mixul electrificat
Spring, modelul electric, este pe locul 3 în vânzările de mașini electrice pe retail în segmentele A și B din Europa. Până acum, au fost vândute peste 180.000 de unități la nivel global. În primele 6 luni din 2025, au fost vândute la nivel global 19.452 de mașini Spring, o creștere de 62,5%.
Sandero rămâne cel mai bine vândut model de pasageri din Europa, pe toate canalele. Acesta a înregistrat însă o scădere de 7,8% la 151.948 vehicule vândute, însă Frank Marotte subliniază că scăderea este în linie cu contracția pieței de retail (-6%) și reflectă mai degrabă dinamica pieței decât performanța modelului. Vânzările de Sandero au scăzut mai puternic decât piața, însă Marotte explică că principalul motiv este mixul de țări. „Suntem foarte puternici în Franța și Italia, care sunt piețele care scad cel mai mult în Europa de Vest. Și la asta se adaugă amânarea programului Rabla din România, care are un efect foarte semnificativ pentru noi, pe vânzările de Sandero”, a explicat Marotte, precizând că motivele nu sunt astfel legate de performanța brandului și a modelului.
Jogger, modelul cu 7 locuri, a menținut poziția a treia în segmentul C (fără SUV-uri), cu 42.381 autoturisme vândute, în pofida unei scăderi de 16,8% în vânzări – scădere corelată de asemenea cu scăderea pieței generale. Versiunea sa hibridă reprezintă deja 30% din vânzări.
Duster rămâne SUV-ul numărul 1 pe piața de retail din Europa, afirmă Frank Marotte, cu un mix de peste 30% hibrid în 2025. Și vânzările de Duster au scăzut ușor, cu 4,5%, la 108.510 autoturisme, într-un context de piață aflat în scădere cu 5%.
Bigster, lansat în aprilie, a avut un debut spectaculos, susține Frank Marotte, cu peste 38.000 de clienți deja atrași și 70% dintre aceștia fiind noi pentru brand. Peste 17.300 de unități au fost deja livrate, contribuind semnificativ la creșterea brandului pe segmentul CSUV.
Previziuni pentru restul anului
Pentru întreg anul 2025, Dacia își menține ținta de a depăși 700.000 de unități vândute, după cele 674.000 din 2024, în ciuda unor piețe foarte incerte. Reprezentanții companiei și-au exprimat încrederea că performanțele din a doua parte a anului vor compensa eventualele dificultăți întâmpinate în primul semestru, mai ales dacă programele de susținere a vânzărilor – precum Rabla – se vor relua conform planificării.