„Orice sfârșit este un nou început”, spune un vechi proverb. Pentru operatorul elen de telefonie OTE, finalizarea vânzării Telekom România marchează exact acest lucru: închiderea unui capitol dificil în Balcani și, în același timp, începutul unei noi căi strategice, cu o concentrare mai clară asupra pieței grecești și asupra activităților cu valoare ridicată, scrie The Total Business, potrivit Rador Radio România.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Telekom România a fost ani la rândul „veriga slabă” a grupului. Veniturile filialei erau în scădere constantă, pierderile afectau rezultatele, iar prezența în România devenise o povară. Vânzarea, care a început sub conducerea lui Michalis Tsamaz și a fost finalizată cu Kostas Nembis la cârmă, eliberează OTE de o problemă cronică și îi permite să își redistribuie forțele.
Dar, dincolo de descărcarea financiară, evoluția are și o importanță simbolică. Vânzarea TKRM închide definitiv capitolul extinderii regionale începute la sfârșitul anilor ’90, când OTE încerca să devină un „jucător” cu prezență în întreaga regiune balcanică. Astăzi, strategia își schimbă cursul, grupul având acum atenția îndreptată spre piața din Grecia și spre sectoare precum 5G, FTTH, soluții ICT, cloud și securitate cibernetică – piețe care promit o valoare adăugată mult mai mare.
Vânzare în schimbul unui preț de 70 de milioane – Beneficii pentru acționari
Conform comunicatului dat publicității de OTE, au fost semnate acorduri angajante cu Digi și Vodafone România, iar prețul pentru vânzarea Telekom se ridică la 70 de milioane de euro, o sumă pe care piața o consideră un succes semnificativ pentru conducerea OTE.
TKRM va transfera către Digi sectorul de telefonie mobilă prepay, anumite drepturi asupra spectrului, precum și o parte din portofoliul de stații de bază ale telefoniei mobile. În timp ce către Vodafone, OTE va vinde cota pe care o deține la TKRM (capitalul social total al TKRM minus 7 acțiuni deținute de S.N. Radiocomunicații), fără activele menționate mai sus, care vor fi transferate către Digi.
Prețul total este de 70 de milioane de euro și este supus ajustărilor obișnuite la momentul finalizării trazacției, cum ar fi împrumuturile nete, capitalul de lucru și alte costuri/cheltuieli („Venituri nete”). Tranzacția este de așteptat să fie finalizată la începutul lunii octombrie 2025.
Vânzarea TKRM nu este o evoluție pozitivă doar pentru companie, ci și pentru acționarii OTE.
Așa cum a subliniat conducerea în rezultatele anuale de acum câteva luni, în cazul în care TKRM nu este vândută în cursul anului 2025, estimarea impactului asupra cifrelor financiare ale grupului s-ar ridica la 70 de milioane de euro.
În ceea ce privește dividendul, în ciuda faptului că acesta a fost stabilit la 0,7216 euro per acțiune, dacă TKRM este vândută în cursul anului, acționarilor li se va acorda un dividend suplimentar, fie ca dividend extraordinar, fie va fi inclus în cel inițial.
Mai exact, OTE intenționează să distribuie aproximativ 98% din fluxurile libere de numerar preconizate pentru 2025, în valoare de aproximativ 460 de milioane de euro. Remunerația totală a acționarilor pentru 2025 se va ridica la aproximativ 451 de milioane de euro și va fi repartizată printr-un dividend propus de 298 de milioane de euro și un program de răscumpărare de acțiuni de aproximativ 153 de milioane de euro.
Astfel, odată cu noua evoluție, după finalizarea tranzacției, veniturile nete vor fi distribuite acționarilor OTE.
Strategia de vânzare a investițiilor a fost finalizată
Ieșirea OTE de pe piețele balcanice nu este bruscă, ci rezultatul unei evoluții strategice care a început la mijlocul anilor 2000. Primul pas a fost făcut în 2006, odată cu vânzarea Armentel din Armenia pentru 342 de milioane de euro. A urmat, în 2009, retragerea din Macedonia de Nord, odată cu vânzarea Cosmofone către Telekom Slovenije pentru 190 de milioane de euro, iar în 2011 participarea sa la operatorul Telecom Serbia a fost, de asemenea, încheiată, prin vânzarea celor 20% pe care le deținea pentru 400 de milioane de euro.
Intrarea Deutsche Telekom în capitalul social al OTE a fost un catalizator pentru aceste acțiuni, deoarece compania germană avea deja o prezență pe piețe competitive din regiune.
Procesul a continuat cu vânzarea Globul în Bulgaria în 2013, pentru 717 milioane de euro, cumpărătorul fiind Telenor, și a culminat în 2019 cu retragerea din Albania, după ce Telekom Albania a trecut în portofoliul Albania Telecom Invest AD pentru suma de 50 de milioane de euro.