Declinul turismului intern în luna iunie a fost influenţat de reducerea valorii voucherelor de vacanţă, instabilitatea politicilor fiscale, stoparea sau întârzierea investiţiilor în infrastructură şi contracţia sectorului HoReCa, consideră BIBI Touroperator, specializat pe vacanţe în România, care a analizat datele Institutului Naţional de Statistică (INS), publicate miercuri.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Conform unui comunicat al companiei, aceste vulnerabilităţi au fost amplificate de absenţa unei strategii coerente de promovare, de lipsa unui Organism de Management al Destinaţiei (OMD) naţional şi a unei structuri guvernamentale dedicate exclusiv turismului. De asemenea, România nu a reuşit să-şi valorifice potenţialul turistic, înregistrând astfel o scădere vizibilă a turismului intern în ceea ce priveşte sosirile turiştilor români.
“Avertismentele noastre s-au dovedit pline de realism. Măsurile luate de Guvern au lovit turismul românesc care este în scădere în prima lună de vară. Fără vouchere, cu TVA mărită şi puterea de cumpărare în scădere vom vedea situaţia înrăutăţindu-se în partea a doua a anului. Guvernul trebuie să intervină şi să pornească motoarele economiei. Tăierile în domeniul public nu trebuie să fie confundate cu frâna în economie. Altfel, spirala recesiunii ne va duce tot mai jos şi vom vedea mulţi şomeri şi business-uri închise. Singura rază de speranţă vine de la incoming care creşte cu 7% dar cifrele de la care pornim sunt mult prea mici ca să existe un impact real”, a declarat Adrian Voican, preşedinte Bibi Group4travel, citat în comunicat, transmite Agerpres.
Datele statistice arată că sectorul turistic naţional a înregistrat o scădere de 4,2% în ceea ce priveşte sosirile turiştilor români în unităţi clasificate în scop turistic, în iunie 2025, comparativ cu iunie 2024, după ce în luna mai a existat o uşoară evoluţie de 1,3%. Pentru turiştii străini creşterea este de 7,2 % apropiată de cea din luna mai, când a fost de 7%. Înnoptările se aliniază trendului negativ, în iunie 2025 fiind în scădere cu 1% la turiştii români faţă de iunie 2024. Pentru turiştii străini, înnoptările în iunie 2025 sunt cu 6,3% mai mari decât perioada similară din 2024.
Totuşi, în prima parte a anului 2025, potrivit tur-operatorului, turismul intern a înregistrat o uşoară creştere, semnalând o redresare treptată a apetitului românilor pentru vacanţele în ţară. Astfel, în prima jumătate a anului 2025, România a înregistrat o uşoară creştere de 0,1% a numărului de sosiri în structurile de primire turistică.
Potrivit reprezentanţilor companiei, interesul românilor pentru vacanţele de primăvară a fost în creştere anul acesta, atât de Paşte, cât şi de 1 Mai. Zonele montane şi staţiunile balneare au beneficiat de investiţii în infrastructură, modernizarea unităţilor de cazare şi extinderea ofertelor de tratament şi relaxare. Aceste îmbunătăţiri au dus la o creştere uşoară a gradului de ocupare şi a nivelului de satisfacţie în rândul turiştilor.
Totodată, interesul pentru ecoturism şi activităţi în aer liber a continuat să crească.
“În contrast cu aceste creşteri, plata cu vouchere de vacanţă a înregistrat un declin sever – peste 75% -, marcând o scădere abruptă a unuia dintre cele mai importante instrumente de stimulare a turismului intern, care, în anii anteriori, a sprijinit consistent vacanţele în România şi fiscalizarea serviciilor turistice. Lipsa acestora nu doar că a redus capacitatea de achiziţie a turiştilor, dar a şi stimulat migrarea către forme de turism nefiscalizat, cu impact negativ asupra industriei şi bugetului de stat”, apreciază sursa citată.
Pe fondul ofertelor disponibile în această vară pe litoralul românesc, datele arată o creştere cu aproape 3% a rezervărilor, comparativ cu vara trecută. Această evoluţie reflectă interesul pentru vacanţele planificate din timp, mulţi turişti alegând programele de tip “Înscrieri Timpurii”, care oferă reduceri de până la 50%.
Totodată, interesul pentru hotelurile all inclusive este în creştere, hotelurile premium câştigând teren pe riviera românească. Pe litoral sunt în prezent 55 de hoteluri cu servicii all inclusive, cu 5,4% mai multe faţă de anul trecut.
Durata preferată a vacanţei estivale rămâne de 5 nopţi. Mini-vacanţele de weekend au scăzut în popularitate, fiind alese mai ales în extrasezon.
Pentru a doua jumătate a anului 2025, tur-operatorul estimează o creştere a tarifelor cu 10-15% faţă de aceeaşi perioadă din 2024, influenţată în special de majorarea TVA. Durata medie a sejurului pentru destinaţiile montane şi balneare este prognozată la 3,4 nopţi.
Vacanţele de Crăciun şi Revelion pentru sezonul 2025-2026 înregistrează un interes crescut din partea turiştilor, mulţi dintre aceştia rezervând deja pachete prin “înscrieri timpurii”, profitând de reducerile oferite de unităţile de cazare. Cele mai solicitate pachete includ mese festive, programe artistice şi acces la facilităţi de relaxare şi wellness. Conform estimărilor, peste 50% din ofertele premium vor fi rezervate până la finalul lunii octombrie.
Bibi este un brand românesc creat cu 38 de ani în urmă, cu activităţi în domeniile turism şi HORECA.