Platforma Directimo, fondată de o serie de investitori în tech & real estate, se lansează astăzi pe piață în urma unei investiții de un milion de euro. Directimo este un motor de căutare dedicat pieței rezidențiale noi, cu o bază de date proprie și tehnologie bazată pe inteligență artificială (AI).
În primele trei trimestre ale anului 2021, specialiștii Directimo au selectat peste 50.000 de oferte noi, pe segmentele superioare ale pieței: mediu, mediu-superior, premium și de lux din Capitală. După monitorizarea pieței timp de nouă luni, concluziile specialiștilor Directimo pentru cele patru segmente ale pieței sunt:
- apartamentele calitative devin inaccesibile publicului larg: doar pe segmentul mediu mai sunt disponibile unități cu două camere, care să se încadreze în limita plafonului de 5% TVA, respectiv 450.000 RON, fără a include însă locul de parcare. Suprafața mediană utilă a acestor unități este de 53 mp, iar prețul median per unitate este de 89.000 EUR + TVA + loc de parcare.
- pe segmentul mediu superior, apartamentele cu două camere au o suprafață medie utilă de 54 mp, prețul median ajungând la nivelul de 111.600 de euro + TVA + loc de parcare.
- în ceea ce privește segmentul premium, suprafața medie crește la 57 mp utili, iar prețul mediu per unitate ajunge la 148.000 de euro + TVA + loc de parcare.
- în zonele exclusiviste ale Capitalei, pe segmentul de lux (zonele Primăverii, Capitale, Kiseleff și Aviatorilor), suprafețele mediane ajung la 81 mp utili pentru două camere, în timp ce prețul unei astfel de locuințe a depășit pragul de 700.000 de euro + TVA + loc de parcare. Pe de o parte, acest fapt poate fi explicat prin creșterea semnificativă a cererii: numărul de milionari a crescut în pandemie de la 32.000 la peste 47.000, conform unui raport recent emis de Credit Suisse. Pe cealaltă parte, oferta este extrem de scăzută în contextul rarității terenurilor și al dificultăților din procesul de autorizare.
Interesant e faptul că pe piață mai e valabilă o singură ofertă de apartament cu trei camere și birou, mulată pe cererea apărută în pandemie.
„Piața este afectată de inflație și de creșterea explozivă a costurilor de construcție din ultimul an. În acest context, estimăm dezvoltarea unui nou segment, corelat cu piața occidentală – locuințele smart economy, eficiente din perspectiva utilizării spațiului și optimizate din punct de vedere arhitectural, astfel încât să satisfacă cererea solvabilă din piață.”, spune Matei Maloș, CEO Directimo.
În acest moment, există un deficit semnificativ de studiouri duble cu suprafețe utile de 45 mp, apartamente de două camere plus birou, de aproximativ 65 mp, și apartamente de patru camere, cu suprafețe de 80-90 mp utili, plus terase.
Pe segmentul de patru camere, suprafața mediană depășește 100 mp utili, astfel încât apartamentele sunt inaccesibile financiar pentru o familie cu doi copii și venituri medii. Eficientizarea suprafețelor, investiția în arhitectură și calitate ar conduce la un raport mai echilibrat între cerere și ofertă și o aliniere la standardele europene.
În plus, aceste tipuri de unități, smart economy, pot genera randamente mai bune pentru închiriere, cât și premisele unui nivel de calitate mai ridicat, în contextul competiției și al presiunii care există pe costuri.
Directimo reprezintă o evoluție a proiectelor MagazinulDeCase, website de tranzacții directe între cumpărători și vânzători, fără intermediari, și HomeFinders, serviciul de buyer advisory prin care peste 1.200 de clienți și-au achiziționat locuința în cele mai avantajoase condiții. Echipa de management are experiență vastă în servicii imobiliare în România și Marea Britanie, în tech marketing și dezvoltare de tehnologie pentru marketplace-uri, precum eMag.ro, și start-up-uri globale de IT.