Conducerea Romaero, companie de stat aflată în insolvență din 2022, a afirmat că, în ultimele săptămâni, în spațiul public ar fi apărut informații incomplete sau eronate, care ar putea genera confuzie și afecta percepția asupra managementului companiei. În acest context, oficialii Romaero au publicat un comunicat pentru a oferi clarificări privind rezultatele obținute în ultimii doi ani și perspectivele de dezvoltare.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Rezultatele financiare aferente primului semestru al anului 2025 arată un trend pozitiv al redresării companiei. Romaero a trecut pe profit, înregistrând un rezultat brut de 2,52 milioane lei, comparativ cu pierderea de 24,7 milioane lei din aceeași perioadă a anului 2024. Cifra de afaceri netă a crescut cu 56,6%, atingând 36,5 milioane lei, datorită evoluției favorabile în segmentele de fabricație aerostructuri (+67%), MRO aeronave civile (+91%) și MRO aeronave militare (+51%).

Directorul general al Romaero, Bogdan Costaș, reamintește faptul că, la finalul anului 2023, compania se afla într-o situație critică, raportând o pierdere netă de 142,6 milioane lei, cea mai mare din istoria recentă a companiei, pe fondul unei cifre de afaceri nete de doar 40,1 milioane lei, în scădere cu 42% față de anul anterior. Cheltuielile totale au depășit 238 milioane lei, iar indicatorii de lichiditate se situau mult sub nivelurile dezirabile, confirmând blocajul operațional și financiar.

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant

„La momentul preluării mandatului de director general, în 2023, acest blocaj operațional-financiar afecta toate cele trei linii de business: MRO Militar – lucrări stagnate cu Forțele Aeriene Române; MRO Civil – imposibilitatea de a acoperi cheltuielile curente, inclusiv cele salariale; Fabricație – contracte în condiții profund nefavorabile Romaero. Cel mai grav însă, compania avea restanțe salariale de aproape 5 luni către angajați. Astăzi, în 2025, după eforturi consistente, toți angajații Romaero își primesc salariile la zi, fapt care marchează o încununare majoră a tuturor eforturilor deloc neglijabile întreprinse în acest sens”, scrie CEO-ul.

Printre acțiunile decisive în schimbarea trendului negativ din 2023 se numără renegocierea contractelor, ajustarea prețurilor, colaborările internaționale și diversificarea portofoliului de clienți.

Totodată, perioada 2024–2025 a adus o serie de rezultate. Un exemplu este încheierea contractului multianual cu WizzAir, prin care Romaero va asigura servicii de mentenanță pentru aeronave civile în valoare de peste 12,5 milioane euro (3 ani + 2 reînnoibili).

Totodată, Romaero a stabilizat programul strategic cu DHC Canada, prin redefinirea condițiilor contractuale și implementarea unui plan de management bazat pe indicatori clari în contractul de majoră importanță pentru România și Comisia Europeană.

Renegocierea contractelor existente în zona fabricației de aerostructuri (DHC, Spirit, Sabca, AeroVodohody) au contribuit direct la îmbunătățirea lichidității și la accelerarea încasărilor.

„Referitor la Hangarul 5, care include facilitatea de vopsire a avioanelor, în ultimii doi ani au fost primite 3 solicitari de vopsire, care nu s-au concretizat. Valoarea acestora este mult sub valoarea contractului de mentenanță încheiat în prezent cu operatorul economic cu care Romaero are contract. Mai mult de atât, în contractul încheiat cu Wizzair a fost inclusă și facilitatea de vopsire pentru avioanele din flota Wizzair”, mai scrie șeful companiei.

Acesta face referire la declarațiile ministrului Economiei, Radu Miruță, care a afirmat marți seară la Antena 3 CNN că Romaero are o cabină de vopsit, „care este un business la care companiile stau efectiv la coadă”, însă compania foloseşte hangarul ca depozit. El a mai susţinut că, în loc să folosim hangarele pentru a face mentenanţa aeronavelor, „permitem altor firme să vină cu propriii angajați și cu echipamentele lor”.

Pe segmentul militar, un pas decisiv a fost încheierea parteneriatului cu Marshall pentru servicii PDM C-130 Hercules, prin care Romaero își poate reconsolida rolul de centru național de mentenanță militară pentru aeronavele C-130.

În plan intern managerial, implementarea instrumentelor de lucru PMO (managementul programelor) a adus vizibilitate și eficiență în prioritizarea lunară a programelor de fabricație aerostructuri, o alocare mai eficientă a capitalului de lucru între cele trei linii de business, cât și o monitorizare mai acurată a profitabilității fiecărui contract.

„Menționăm, de asemenea, și contribuțiile aduse de conducerea Romaero asupra documentului Strategia națională pentru industria de apărare 2024- 2030, cu precădere asupra obiectivului Transformarea şi revitalizarea capacităţilor de producţie din domeniul aeronautic”, completează directorul general.

CEO-ul Romaero spune că lipsa de predictibilitate și instabilitatea managerială pot constitui un risc major pentru menținerea trendului pozitiv, astfel că solicită respectuos Ministerului Economiei o evaluare obiectivă a activității manageriale, în vederea menținerii sau retragerii mandatului de Director General.

„Într-adevăr, Romaero se află încă pe un drum dificil, însă direcția demonstrată în ultimii 2 ani nu poate fi pervertită: de la pierderi masive și instabilitate financiară în 2023, către consolidare, creștere și șanse reale de restructurare în 2025-2027. (…) Sunt convins că Romaero, companie strategică pentru România, poate fi redresată atâta timp cât toți factorii cheie implicați acționează responsabil, în interesul național, în aceeași direcție de redresare”, conchide Bogdan Costaș.

Romaero este evaluată la Bursa de Valori București la 111,2 milioane de lei și este controlată în proporție de 56,7% de statul român, prin Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, alți acționari fiind fostul SIF Longshield Investment Group (23,24%) și Fondul Proprietatea (18,88%). Acțiunile sunt suspendate la tranzacționare din 17 ianuarie 2024.

Citește și:

Compania aerospațială Romaero, aflată în insolvență, a trecut pe un profit de 2,5 milioane de lei în primele șase luni din 2025, de la o pierdere de 24,77 milioane de lei în aceeași perioadă din 2024