Automobilele electrice ar putea ajunge anul viitor la o cotă de piaţă de până la 24% în Europa, pe măsură ce producătorii vor începe să lanseze modele mai ieftine, ca răspuns la încetinirea cererii pentru automobile electrice, potrivit unei analize realizate de ONG-ul Transport & Environment, informează Bloomberg, conform Agerpres.
Există o “puzderie de noi modele, mai accesibile” care urmează să fie lansate pe piaţă, susţine Lucien Mathieu, responsabil pentru sectorul auto la Transport & Environment, într-un raport publicat marţi. Organizaţia menţionată se aşteaptă la o “creştere rapidă” a vânzărilor de automobile electrice, citând propria sa analiză cu privire la vânzările de automobile din primul semestru precum şi propriile sale prognoze.
Cu toate acestea, o creştere a cotei de piaţă a automobilelor electrice peste pragul de 20% ar fi un salt semnificativ comparativ cu situaţia din acest an. În perioada ianuarie-iulie 2024, vehiculele electrice pe baterie au reprezentat doar 12,5% din totalul înmatriculărilor de autoturisme din UE, potrivit datelor Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).
În prezent, industria auto europeană are probleme în a depăşi o încetinire semnificativă a cererii de automobile electrice, după ce guvernele din regiune au redus stimulentele acordate anterior la achiziţionarea acestor modele iar producătorii chinezi au început să se extindă în regiune. Pentru prima dată în istoria sa, grupul Volkswagen AG analizează posibilitatea închiderii unor uzine din Germania în timp ce grupul francez Renault SA a avertizat că producătorii de automobile riscă să primească amenzi de ordinul miliardelor de euro dacă nu vor îndeplini obiectivele climatice ambiţioase ale UE.
Totuşi, ONG-ul Transport & Environment este de părere că producătorii de automobile vor continua cu planurile lor vizând automobilele electrice, planuri care includ şapte noi modele electrice cu un cost de până la 25.000 de euro şi care ar urma să apară pe piaţă anul acesta şi anul următor. Renault 5 şi Citroen e-C3 se numără printre acele modele care vor ajuta la acoperirea decalajului faţă de normele mai stricte ale UE privind emisiile poluante pentru 2025.
Chiar dacă analiştii de la Transport & Environment sunt optimişti cu privire la creşterea vânzărilor de automobile electrice în viitor, muncitorii care lucrează la uzinele, care în prezent funcţionează la sub-capacitate, resimt consecinţele încetinirii vânzărilor. Mii dintre aceşti muncitori au creat luni haos pe străzile din Bruxelles cu un marş de protest, prin care au dorit să îşi exprime solidaritatea cu angajaţii unei uzine Audi care ar putea fi închise.
ONG-ul Transport & Environment a făcut un apel către Uniunea Europeană şi parlamentele naţionale să susţină cererea pentru automobile electrice cu politici precum obiective pentru flotele companiilor, infrastructura de încărcare şi programe de leasing social. În paralel, constructorii care anul următor vor avea probleme în atingerea ţintelor privind automobilele electrice vor putea să îşi unească eforturile cu alţi producători pentru a-şi reduce şi mai mult media emisiile lor, a adăugat Transport & Environment.