O companie de recondiționare a anvelopelor dintr-un mic oraș la nord de Hamburg, Germania, a menținut camioanele britanice de ocupație în funcțiune după cel de-al Doilea Război Mondial. Acum se confruntă cu noi veniți pe piață, precum anvelopele puternic reduse din China, potrivit Reuters.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Afluxul de importuri a luat amploare de când președintele SUA, Donald Trump, a impus tarife asupra Chinei, iar compania, care este unitatea germană a grupului italian Marangoni din 1990, spune că Uniunea Europeană trebuie să acționeze pentru a asigura o concurență echitabilă.
„Când anvelopele noi pentru camioane din Asia ajung la aproximativ 40% din prețul unei anvelope noi premium, și uneori chiar mai ieftine decât o anvelopă recondiționată, este dificil. În condiții egale, nu am nicio problemă să concurez. Dar dacă o parte are o sabie grea și cealaltă un cuțit de buzunar tocit, nu este o luptă corectă” spune șeful companiei Clemens Zimmermann, indicând închiderea fabricilor de anvelope din Germania în acest an.
Zimmermann, împreună cu alți șefi din industrie și cu guvernele conduse de Franța și Italia, dorește ca Uniunea Europeană să folosească puterile sale pentru a proteja afacerile și locurile de muncă locale. Aceasta ar putea însemna recurgerea la metode mai rapide și pragmatice pentru a aborda problema Chinei, au declarat surse guvernamentale.
Pe măsură ce un stoc de cazuri comerciale a încetinit anchetele deja îndelungate ale UE, blocul încă nu a verificat creșterea importurilor chineze. Companiile europene consideră că această creștere indică faptul că companiile chineze compensează pentru piețele pierdute din SUA, vânzând ieftin în altă parte, mai ales pentru că deja se confruntă cu o cerere slabă din partea consumatorilor în China.
Deși nu demonstrează că China a redirecționat intenționat exporturile sale, cifrele analizate de Reuters indică o schimbare.
În acest an Comisia Europeană a deschis 15 anchete și a impus taxe finale asupra a 18 produse, majoritatea chinezești, de la tablă de cositor la pardoseli din lemn. Vizarea sectoarelor mai mari de export ale Chinei ar risca măsuri de reprimare din partea Beijingului, pe care statele membre UE au încercat colectiv să le evite.
Germania a cerut prudență, deoarece economia sa mai slabă se bazează pe un parteneriat comercial cu China, chiar dacă unele dintre industriile sale nu pot concura.
Creștere potențial dăunătoare a livrărilor
Comisia a declarat că un grup de supraveghere a importurilor lansat în aprilie a constatat „creșteri potențial dăunătoare ale importurilor” din China în 10 categorii, inclusiv textile, lemn, produse chimice, metale, utilaje și echipamente de transport.
Importurile de mașini hibride plug-in s-au dublat în prima jumătate a anului 2025, puțin peste jumătate provenind din China. Pentru produsele speciale cu volum mai mic, de la lemn laminat la piese pentru reactoare nucleare, creșterile au fost de până la de zece ori.
Exporturile Chinei către SUA, între timp, au scăzut cu 27% față de anul precedent în septembrie, arată datele vamale chineze. Livrările către UE au crescut cu puțin peste 14%.
Moda rapidă (fast fashion) și articolele de uz casnic ieftine fabricate în China au intrat în Europa într-un ritm mai rapid, comandate online prin platforme precum AliExpress de la Alibaba și Temu și Shein de la PDD, care au cheltuit pe marketing în Europa pentru a stimula vânzările de când tarifele americane au intrat în vigoare. Aceste platforme online trimit produsele din fabricile din China direct la ușa cumpărătorilor, profitând de tratamentul vamal fără taxe al UE pentru coletele de e-commerce cu valoare mai mică de 150 de euro (175 de dolari).
Exporturile către UE au crescut de când SUA a eliminat politica „de minimis” în mai pentru coletele sub 800 de dolari din China. Până la sfârșitul lunii septembrie, exporturile chineze către UE de bunuri cu valoare redusă comandate online depășiseră deja totalul din 2024, arată datele vamale chineze publicate luni.
La Aeroportul Liège din Belgia, un hub logistic pentru Alibaba, volumul total de marfă aeriană a crescut cu 23% în iulie-septembrie comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.
Numărul utilizatorilor UE ai aplicațiilor Shein, Temu și AliExpress de la Alibaba a crescut în acest an, conform înregistrărilor cerute de legislația UE, în timp ce imitatorul Temu al Amazon, Amazon Haul, a început în această lună să ofere „produse la prețuri ultra-scăzute” în Franța, Italia și Spania, după lansarea în Germania în iunie.
La un eveniment de lansare a Săptămânii Modei de la Milano în septembrie, Carlo Capasa, președintele Camerei Naționale de Modă din Italia, a tras un semnal de alarmă.
„Exporturile scad, importurile cresc și trebuie să fim atenți aici, pentru că acest val de importuri vine din China și din țările din Extremul Orient. Suntem martorii unei adevărate invazii de produse de modă ultra-rapidă pe piețele noastre”, a spus Capasa.
Alibaba a declarat că „facilitează atât exporturile, cât și importurile în Europa de mulți ani” și că vânzătorii europeni utilizează tot mai mult platforma sa AliExpress pentru a ajunge la clienți din întreaga lume, inclusiv în China.

Sursa: Dreamstime