Eurostat: Comerțul UE cu mașini electrice și hibride a crescut substanțial în perioada 2017-2023/ China este principalul partener de import 

masini electrice, incarcatoare electrice Sursa Foto: CarVertical

Între 2017 și 2023, comerțul UE cu mașini electrice și hibride a crescut substanțial, arată datele Eurostat, biroul statistic al UE. În 2023, aproape 43% din numărul total de mașini importate în UE erau electrice sau hibride, ceea ce indică o creștere semnificativă în comparație cu ponderea observată în 2017, care a fost de 8%. Exporturile UE au sărit de la 2% din numărul total de mașini exportate în 2017 la 26% din total în 2023 (creștere de +24 pp). China este principalul partener de import al automobilelor electrice.

Autoturismele hibrid non-plug-in au trecut de la 6% din totalul importurilor de automobile din UE și 0,4% din exporturile de automobile din UE în 2017 la 18% și, respectiv, 11% în 2023. În 2023, automobilele complet electrice reprezentau 19% (+18 puncte procentuale (pp) față de 2017) din importurile de automobile din UE și 11% din exporturile de automobile din UE (+10 pp), iar automobilele hibride plug-in reprezentau 6% (+5 pp) din importurile de automobile din UE și 4% din exporturile de automobile din UE (+3 pp).

EU imports and exports of hybrid and electric cars, 2017-2023, % share in the total number of cars imported and exported in the EU. Bar chart. See full dataset below.

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

Dacă se analizează toate cele 3 categorii (complet electrice, hibride plug-in și hibride non-plug-in) între 2022 și 2023, se constată o ușoară schimbare: ponderea automobilelor hibride non-plug-in în numărul total de automobile electrice și hibride comercializate în UE a scăzut, importurile și exporturile scăzând cu 3,4 pp și 2,3 pp, după ce a fost cea mai mare categorie în 2022. Pe de altă parte, atât importurile, cât și exporturile de automobile complet electrice au continuat să crească (+4,3 pp și, respectiv, +1,6 pp).

În ceea ce privește valoarea, în 2023, UE a cheltuit 44,6 miliarde EUR pentru importurile de automobile hibride și electrice din țările extracomunitare, ceea ce reprezintă o creștere de 21%, comparativ cu 2022 (36,9 miliarde EUR). Importurile de autoturisme complet electrice au fost în valoare de 20,2 miliarde EUR, urmate de autoturisme hibride non-plug-in (15,5 miliarde EUR) și autoturisme hibride plug-in (8,9 miliarde EUR).

Exporturile acelorași produse către țările din afara UE s-au ridicat la 62,1 miliarde EUR în valoare totală, +5% comparativ cu 2022 (59,1 miliarde EUR). Tot în ceea ce privește exporturile, autoturismele complet electrice s-au clasat pe primul loc din punct de vedere valoric, cu 29,4 miliarde EUR, urmate de autoturismele hibride non-plug-in cu 22,5 miliarde EUR și de autoturismele hibride plug-in cu 10,2 miliarde EUR.

China: principalul partener de import al automobilelor electrice

Mașinile electrice au fost cea mai mare categorie comercializată dintre mașinile hibride și electrice în 2023, o schimbare față de 2022, când mașinile hibride non-plug-in au fost principala categorie.

Primele 3 țări extra-UE din care UE a importat mașini electrice au fost China, cu 9,7 miliarde EUR (reprezentând 48% din totalul importurilor de mașini electrice), urmată de Coreea de Sud (4,3 miliarde EUR), cu o cotă procentuală de 21%, și de Regatul Unit (2,1 miliarde EUR), cu o cotă de 10%.
Primele 3 țări extracomunitare principale pentru exporturi au fost Regatul Unit și Statele Unite, cu o cotă de 24% fiecare (7,1 miliarde EUR și, respectiv, 6,9 miliarde EUR), urmate de Norvegia cu 11% (3,1 miliarde EUR).

Extra-EU trade in electric cars, 2023, % of value. Pie charts. See link to full dataset below.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: