Între 2017 și 2023, comerțul UE cu mașini electrice și hibride a crescut substanțial, arată datele Eurostat, biroul statistic al UE. În 2023, aproape 43% din numărul total de mașini importate în UE erau electrice sau hibride, ceea ce indică o creștere semnificativă în comparație cu ponderea observată în 2017, care a fost de 8%. Exporturile UE au sărit de la 2% din numărul total de mașini exportate în 2017 la 26% din total în 2023 (creștere de +24 pp). China este principalul partener de import al automobilelor electrice.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Autoturismele hibrid non-plug-in au trecut de la 6% din totalul importurilor de automobile din UE și 0,4% din exporturile de automobile din UE în 2017 la 18% și, respectiv, 11% în 2023. În 2023, automobilele complet electrice reprezentau 19% (+18 puncte procentuale (pp) față de 2017) din importurile de automobile din UE și 11% din exporturile de automobile din UE (+10 pp), iar automobilele hibride plug-in reprezentau 6% (+5 pp) din importurile de automobile din UE și 4% din exporturile de automobile din UE (+3 pp).

EU imports and exports of hybrid and electric cars, 2017-2023, % share in the total number of cars imported and exported in the EU. Bar chart. See full dataset below.

Dacă se analizează toate cele 3 categorii (complet electrice, hibride plug-in și hibride non-plug-in) între 2022 și 2023, se constată o ușoară schimbare: ponderea automobilelor hibride non-plug-in în numărul total de automobile electrice și hibride comercializate în UE a scăzut, importurile și exporturile scăzând cu 3,4 pp și 2,3 pp, după ce a fost cea mai mare categorie în 2022. Pe de altă parte, atât importurile, cât și exporturile de automobile complet electrice au continuat să crească (+4,3 pp și, respectiv, +1,6 pp).

Analize Economedia

România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA

În ceea ce privește valoarea, în 2023, UE a cheltuit 44,6 miliarde EUR pentru importurile de automobile hibride și electrice din țările extracomunitare, ceea ce reprezintă o creștere de 21%, comparativ cu 2022 (36,9 miliarde EUR). Importurile de autoturisme complet electrice au fost în valoare de 20,2 miliarde EUR, urmate de autoturisme hibride non-plug-in (15,5 miliarde EUR) și autoturisme hibride plug-in (8,9 miliarde EUR).

Exporturile acelorași produse către țările din afara UE s-au ridicat la 62,1 miliarde EUR în valoare totală, +5% comparativ cu 2022 (59,1 miliarde EUR). Tot în ceea ce privește exporturile, autoturismele complet electrice s-au clasat pe primul loc din punct de vedere valoric, cu 29,4 miliarde EUR, urmate de autoturismele hibride non-plug-in cu 22,5 miliarde EUR și de autoturismele hibride plug-in cu 10,2 miliarde EUR.

China: principalul partener de import al automobilelor electrice

Mașinile electrice au fost cea mai mare categorie comercializată dintre mașinile hibride și electrice în 2023, o schimbare față de 2022, când mașinile hibride non-plug-in au fost principala categorie.

Primele 3 țări extra-UE din care UE a importat mașini electrice au fost China, cu 9,7 miliarde EUR (reprezentând 48% din totalul importurilor de mașini electrice), urmată de Coreea de Sud (4,3 miliarde EUR), cu o cotă procentuală de 21%, și de Regatul Unit (2,1 miliarde EUR), cu o cotă de 10%.
Primele 3 țări extracomunitare principale pentru exporturi au fost Regatul Unit și Statele Unite, cu o cotă de 24% fiecare (7,1 miliarde EUR și, respectiv, 6,9 miliarde EUR), urmate de Norvegia cu 11% (3,1 miliarde EUR).

Extra-EU trade in electric cars, 2023, % of value. Pie charts. See link to full dataset below.