Eurostat: Vânzările cu amănuntul au scăzut mai puţin în România comparativ cu media din UE, în luna februarie / În UE, de la un an la altul, vânzările cu amănuntul au scăzut cu peste 3%

supermarket, magazin, mâncare, alimente sursa foto: Pixabay.com

Vânzările cu amănuntul în Uniunea Europeană şi zona euro au scăzut în luna februarie, afectate de reducerea vânzărilor de carburanţi şi produse non-alimentare, în contextul inflaţiei ridicate şi înăspririi condiţiilor financiare, arată datele publicate marţi de Eurostat.

Conform acestor date, în luna februarie 2023, comparativ cu luna luna ianuarie 2023, vânzările cu amănuntul au scăzut cu 0,8% în zona euro şi cu 0,9% în Uniunea Europeană.

Analiştii intervievaţi de Reuters se aşteptau ca vânzările cu amănuntul în zona euro să înregistreze un declin de 0,8% în luna februarie, ştergând practic avansul de 0,8% în luna ianuarie.

Economiştii consideră vânzările cu amănuntul ca un indicator al cererii de consum, care a avut de suferit în ultimele luni de pe urma inflaţiei accelerate, declanşate în principal de creşterea preţurilor la energie şi alimente, dar care a început să se extindă şi la alte sectoare ale economiei.

Vânzările cu amănuntul au scăzut în majoritatea statelor membre de la o lună la alta, însă în România scăderea a fost mai modestă decât media din UE, cu un declin al vânzărilor cu amănuntul de doar 0,6%.

În rândul statelor membre, cele mai importante reduceri ale vânzărilor cu amănuntul au fost înregistrate în Slovenia (minus 10,5%), Ungaria şi Polonia (ambele cu o scădere de 2%) şi Suedia (minus 1,6%).

Eurostat subliniază că în luna februarie comparativ cu ianuarie vânzările cu amănuntul în UE au fost influenţate de diminuarea cu 1,8% a vânzărilor de carburanţi, precum şi de scăderea cu 0,7% a vânzărilor de produse non-alimentare.

În ritm anual, luna februarie 2023 comparativ cu luna februarie 2022, vânzările cu amănuntul au scăzut cu 3% în zona euro şi cu 3,1% în Uniunea Europeană. Cele mai importante reduceri ale vânzărilor cu amănuntul au fost înregistrate în Ungaria (minus 10,1%), Suedia (minus 8,5%) şi Germania (minus 7%). La polul opus, cele mai importante creşteri anuale au fost înregistrate în Cipru (8,3%), Luxemburg (6,8%), Spania (4,7%), Bulgaria şi Malta (ambele cu 4,3%) şi România (2,9%).

În ritm anual, vânzările cu amănuntul în UE au fost influenţate de scăderea, cu 4,9%, a vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi ţigări non-alimentare, precum şi de reducerea cu 1,9% vânzărilor de produse non-alimentare. În schimb, vânzările de carburanţi au crescut uşor cu 0,1%.

În cazul României, Institutul Naţional de Statistică (INS) a informat anterior că volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul, cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete, în luna februarie, a scăzut atât ca serie brută cu 2%, cât şi ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate cu 0,6%, comparativ cu luna precedentă.

Faţă de luna februarie 2022, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), în luna februarie 2023, a crescut atât ca serie brută cu 2,8%, cât şi ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate cu 3,2%.

sursa foto: Pixabay.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *