Vânzările cu amănuntul în Uniunea Europeană şi zona euro au scăzut în luna decembrie a anului trecut, în pofida sezonului de cumpărături de Crăciun, însă România se numără printre statele membre cu cea mai puternică creştere a vânzărilor, atât de la o luna la alta cât şi în ritm anual, arată datele publicate luni de Eurostat, citate de Agerpres.
Conform acestor date, vânzările cu amănuntul au scăzut cu 2,7% în zona euro şi cu 2,6% în Uniunea Europeană, în luna decembrie 2022 comparativ cu noiembrie. Cele mai importante reduceri ale vânzărilor cu amănuntul au fost înregistrate în Ţările de Jos (minus 6,3%) şi Germania (minus 5,3%). La polul opus, cele mai importante creşteri au fost înregistrate în Slovacia (2,3%), Austria (1,6%) şi România (1,3%).
În ritm anual, vânzările cu amănuntul au scăzut cu 2,8% în zona euro şi cu 2,5% în Uniunea Europeană. Şi în acest caz, România este printre ţările cu cea mai puternică creştere a vânzărilor, graţie unui avans de 5,3%, fiind devansată doar de Malta, unde vânzările cu amănuntul au crescut cu 5,7% în ritm anual.
Analiştii intervievaţi de Reuters se aşteptau ca vânzările cu amănuntul în zona euro să înregistreze o scădere de 2,5% în luna decembrie comparativ cu noiembrie şi o scădere de 2,7% în ritm anual.
Eurostat subliniază că în luna decembrie comparativ cu noiembrie vânzările cu amănuntul în UE au fost influenţate de scăderea, cu 2,9%, a vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi ţigări non-alimentare, urmată de un declin cu 2,8% al vânzărilor de produse non-alimentare. În schimb, vânzările de carburanţi au crescut cu 2,3% de la o lună la alta.
În ritm anual, vânzările cu amănuntul în UE au fost influenţate de scăderea, cu 6,6%, a vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi ţigări non-alimentare, precum şi de reducerea cu 0,9% vânzărilor de produse non-alimentare. În schimb, vânzările de carburanţi au crescut cu 7,3% .
În cazul României, Institutul Naţional de Statistică (INS) a informat anterior că volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie brută, în luna decembrie 2022, comparativ cu luna decembrie 2021, a înregistrat o creştere, pe ansamblu, cu 3,6%. Ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, în luna decembrie 2022, comparativ cu luna decembrie 2021, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul a înregistrat o creştere, pe ansamblu, cu 3,8%.
De asemenea, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie brută, în luna decembrie 2022, comparativ cu luna precedentă, a crescut, pe ansamblu, cu 7,5%. Ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul a crescut cu 1,4%.