Guvernul lovește din nou în piața de capital, prin intenția de majorare a impozitului pe câștigurile bursiere, fără posibilitatea compensării pierderilor – o triplare de la 1% la 3% pentru deținerile mai mari de un an, respectiv o dublare de de la 3% la 6% pentru titlurile deținute mai puțin de un an.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Investitorii și brokerii avertizează că această măsură, despre care Economedia a scris aici, riscă să blocheze dezvoltarea unei piețe aflate abia în pragul statutului de emergentă și să alunge capitalul spre burse mai atractive.
Unul dintre primii brokeri din piață vorbește despre „o simplă amăgire” a promisiunilor pro-capitaliste și atrage atenția că România riscă să piardă fluxuri de finanțare esențiale.
La rândul lor, alți profesioniști din piață subliniază că dublarea impozitului fără deducerea pierderilor va descuraja asumarea de riscuri, va reduce lichiditatea și va pune presiune pe intermediarii locali, deja dezavantajați în fața concurenței externe.
În opinia lor, majorarea fiscalității nu este o strategie, ci o improvizație care afectează profitabilitatea companiilor listate și descurajează investițiile, exact într-un moment în care România are nevoie de capital pentru a-și finanța economia.
Citiți mai jos pozițiile a șase brokeri locali cu privire la majorarea taxării tranzacțiilor bursiere:
Costin Brumă, broker în cadrul Swiss Capital, cel mai mare intermediar de la Bursa de Valori București:
Dublarea impozitului fără deducerea potențialelor pierderi va duce la descurajarea investitorilor în a-și asuma riscuri, penalizând diversificarea către investiții mai riscante, gen acțiuni ale unor companii cu o capitalizare bursieră mai mică, care deși sunt jucători importanți, performanți în domeniul lor de activitate, pot prezenta o lichiditate redusă din punct de vedere al volumului tranzacționat; investitorii vor prefera acțiunile tip blue-chip sau titluri de stat; adâncimea și lichiditatea pieței va fi afectată în final.
Mihai Chișu, unul dintre primii brokeri din piață și fondator al platformei de vot online în adunările generale eVote:
Trist de tot. Cred din ce în ce mai mult că acea schimbare mult așteptată de gândire, paradigmă, deschidere, mișcare pro europeană și pro capitalism… e o simplă amăgire. Sunt foarte slabi și glonțul ăla pe la ureche a fost degeaba. Cum să blochezi tu un sistem întreg de finanțare, de transparentizare, de fluxuri de capital înspre România, să vrei să mai și vinzi din participații ale tale, ale statului, la prețuri bune și în același timp pentru câteva milioane de euro, căci despre atâta e vorba, să distrugi un sistem al pieței de capital care abia începuse să funcționeze, să se formeze, eram aproape de piață emergentă… Nu mai spun că încasezi mai puțin pe ce vrei să vinzi deoarece… ghici ce, înăsprești impozitarea, pleacă banii spre piețe de capital mai atractive. Oare ce calcule au făcut cei care au propus 6% necompensat? Păi… mai era puțin până la 10%, acolo unde am fost acum 2 ani, dar era compensat. Cine vrei să îți mai tranzacționeze la nivelul ăsta, cine nu face și pierderi în bursă? Doar cineva care nu are treabă cu bursa a putut gândi așa ceva. Trist…
Gabriel Aldea, director general adjunct al Investimental, cel mai nou broker de la Bursa de Valori București:
Creșterea fiscalității în general afectează bursa în mod direct prin impactul măsurilor asupra profitabilității companiilor listate și prin scăderea apetitului de a face investiții. De asemenea creșterea nivelului de impozitare a dividendelor este de așteptat să aibă un impact direct negativ într-o piață cunoscută pentru plățile consistente de dividende, cum este cea de la BVB, însă efectul este diluat de durata destul de lungă până când vor fi plătite acestea anul viitor. Aceste efecte sunt cunoscute iar impactul asupra bursei a fost moderat, ca urmare a faptului că efectele nu pot fi cuantificate foarte bine acum iar termenul de impact nu este imediat. Creșterea impozitării și pentru câștigurile de la bursă, într-o variantă radicală (de la 1 la 3% și de la 3% la 6%) va avea însă un impact negativ mult mai puternic decât în cazul celorlalte 2 (scăderea profitabilității companiilor și creșterea impozitării dividendelor). Asta deoarece diferența de impozitare va determina probabil nu doar o scădere a apetitului de a face investiții ci și vânzări de portofolii de acțiuni acumulate de investitorii de retail în ultimii ani de creștere la bursă, cu obiectivul de a beneficia de vechile niveluri de impozit. Vom avea o situație negativă pe mai multe paliere și cu impact negativ pe termen scurt, mediu și lung asupra pieței de capital românești. Alături de investitorii de retail, cei mai afectați vor fi intermediarii autohtoni, prin competiția inegală cu intermediarii străini, în cazul cărora se aplică o altă cotă de impozitare și posibilitatea deducerii pierderilor. În situația în care pe piața de capital din România sunt și așa puțini profesioniști, o astfel de măsură nu ar face decât să reducă numărul lor și capacitatea pieței noastre de capital de finanțare a economiei. Întorcându-mă la varianta unei creșteri semnificative a impozitării câștigurilor, consider că este esențial ca aceasta să vină la pachet cu posibilitatea compensării pierderilor, ceea ce ar face ca o majorare să fie mai digerabilă și mai puțin nocivă pentru bursa românească în ansamblu.
Laurențiu Felea, broker în cadrul Goldring, broker de retail în top cinci la Bursa de Valori București:
Majorarea taxelor nu este o strategie, ci o improvizație. În loc să corecteze risipa și evaziunea, guvernul alege să pună presiune pe cetățeni și pe mediul de afaceri. România are nevoie de o viziune fiscală pe termen lung, nu de biruri puse peste noapte. Deficitul bugetar trece de 5% din PIB, dar soluția propusă – creșterea taxării – riscă să lovească exact în cei care plătesc deja corect. România pierde anual miliarde prin evaziune și cheltuieli ineficiente. A cere mai mulți bani fără a reforma sistemul nu înseamnă responsabilitate, ci amânarea problemelor. Ceea ce se întâmplă cu piața de capital arată de fapt întreaga filosofie a actualului pachet fiscal: în loc să fie stimulată investiția și dezvoltarea, este taxată rigid și dezechilibrat. România nu are nevoie de soluții care pun frână inițiativelor economice, ci de un cadru fiscal corect și predictibil. Fără o schimbare de abordare, riscăm să alungăm capitalul de care avem atâta nevoie. Lipsa mecanismului de compensare a pierderilor cu câștigurile nu este doar o problemă punctuală, ci un simptom al întregului mod în care este gândită politica fiscală: orientată spre încasări imediate, fără a ține cont de consecințele asupra investițiilor și competitivității. O strategie fiscală modernă ar trebui să sprijine piața de capital ca sursă de finanțare pentru economie, nu să o descurajeze. România are nevoie de o reformă fiscală echilibrată, nu de soluții care taxează pierderile și inhibă dezvoltarea.
Ionel Uleia, director general al Prime Transaction, broker de top 10 la Bursa de Valori București:
Tranzacțiile în pierdere nu influențează nivelul de impozitare și din acest punct de vedere statul impozitează mai mult. […] Cazul extrem pe care actualul sistem de impozitare îl poate produce unui investitor foarte activ este ca acesta să plătească un impozit mai mare decât câștigul obținut. […] Investitorul activ este parte fundamentală a procesului de stabilire a prețului unei acțiuni pe bursă. […] Acești investitori sunt fermentul bursei, un fel de ‘maia’ a piețelor financiare. […] Conform OECD, impozitarea câștigurilor de capital rezultate din tranzacții bursiere este una dintre cele mai delicate componente ale politicii fiscale. […] Modul de taxare poate influența comportamentul investitorilor, gradul de lichiditate și atractivitatea pieței de capital.
Alexandru Dobre, director general adjunct al TradeVille, cel mai mare broker de retail de la Bursa de Valori București
Experiența ultimelor trei decenii in calitate de brokerul nr. 1 pentru investitorii de retail din Romania ne arată clar că schimbările bruște de fiscalitate afectează încrederea investitorilor și pot destabiliza dezvoltarea pieței. Menținerea actualului regim fiscal este esențială pentru a proteja atât investitorii, cât și stabilitatea economiei românești, in contextul in care se vehiculeaza schimbari importante. Capitalul se mișcă rapid la nivel global și este extrem de sensibil la taxare. În peste cincizeci de țări, inclusiv patru state membre ale Uniunii Europene, câștigurile de capital nu sunt impozitate. Dacă România ar decide să crească taxele, există riscul real ca fondurile să se mute către aceste piețe mai avantajoase, iar odată plecat, capitalul rareori se mai întoarce. În același timp, o astfel de măsură ar compromite succesul listărilor și al privatizărilor, reducând atractivitatea bursei locale și îngreunând accesul statului și al companiilor la finanțare. Efectele negative nu s-ar opri aici. O taxare mai mare ar duce la scăderea valorii activelor listate, inclusiv a celor deținute de stat, diminuând capitalizarea unor companii strategice. În schimb, venitul suplimentar la buget ar fi nesemnificativ, de numai cateva milioane de euro, o sumă infimă comparativ cu pierderile potențiale pentru economie. Este important de reținut și faptul că investițiile sunt deja impozitate, fie prin sursa lor de proveniență (salarii sau dividende), fie prin taxele plătite de companiile în care sunt plasate capitalurile, ceea ce înseamnă că introducerea unei poveri suplimentare ar duce la o dublă taxare. În prezent, România are un sistem eficient și fără costuri pentru stat. Brokerii se ocupă lunar de calcul, colectare și virare, cu un nivel de conformare aproape de 100%. Totuși, acest efort implică un comision plătit de clienți, ceea ce echivalează deja cu o taxă suplimentară. Iar rezultatele din ultimii ani confirmă succesul sistemului actual: numărul investitorilor de retail s-a dublat, iar statul reușește să atragă lunar circa 1,5 miliarde de lei prin programul FIDELIS, fără costuri pentru populație. În plus, majorarea contribuției la sănătate adaugă o povară suplimentară, reducând randamentul net al investițiilor și accentuând problema dublei taxări. În aceste condiții, creșterea impozitării pe piața de capital ar aduce mult mai multe dezavantaje decât beneficii. Ar slăbi atractivitatea bursei, ar reduce competitivitatea României și ar pune în pericol un ecosistem financiar care și-a demonstrat deja potențialul de creștere. In plus, o crestere procentuala mai mica a impozitarii castigurilor in randul clientilor care apeleaza la brokeri externi ar fi un dezavantaj important pentru dezvoltarea pietei autohtone. O dublarea a acestui impozit sau chiar triplare pentru clientii brokerilor din Romania nu echivaleaza cu propunerea de crestere cu doar 60% pentru investiile efectuate la brokerii externi.