EXCLUSIV Flota auto a Guvernului: 15 ministere și SGG au aproape 700 de mașini. Cheltuielile anuale cu parcurile auto guvernamentale se ridică la 21 de milioane de lei

Palatul Victoria Sursa foto: Dreamstime

Aproape 700 de mașini sunt la dispoziția a 15 ministere și a Secretariatului General al Guvernului pentru angajații lor din București. Mai exact, e vorba de 671 de autoturisme, care presupun costuri semnificative lunare și anuale cu întreținerea lor, arată datele obținute de Economedia de la majoritatea ministerelor. Numărul nu este însă complet, pentru că nu toate instituțiile au răspuns solicitării noastre de a afla câte mașini are fiecare minister, câți șoferi are angajați și câți bani cheltuie fiecare minister cu aceste mașini.

Apărarea (unul dintre cele mai „stufoase” ministere), Finanțele, Mediul, și Sportul nu ne-au dat un răspuns în termenul legal de 30 de zile, iar ministerul de Interne a invocat legea pentru a nu spune câte mașini deține: „Flota de autovehicule aflată în administrarea MAI este asigurată conform prevederilor tabelei de înzestrare, document cu caracter clasificat care intră sub incidența art. 12 din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public”, se arată în răspunsul primit de la ministerul de Interne, de asemenea un alt minister „stufos”.

Agricultura, cele mai multe mașini. Podiumul, completat de Dezvoltare și Proiecte Europene

Mașinile sunt împărțite între ministere după cum urmează: Turism – 68, Transporturi – 46, Educație – 29, Familie – 10, Cultură – 11, Energie – 36, Muncă – 17, SGG – 74, Digitalizare – 30, Justiție – 19, Externe – 39, Agricultură – 100, Sănătate – 14, Economie – 57, Dezvoltare – 59, Investiții și Proiecte Europene – 62.

De altfel, un răspuns similar am primit de la Interne și când am întrebat de numărul șoferilor angajați ori de costurile cu administrarea flotei. Menționăm că întrebările vizau numărul de mașini și de șoferi de la structurile centrale ale ministerelor din București, și nu de la cele din țară. 

„La nivelul structurii de specialitate a MAI nu există o situație centralizată în acest sens, având în vedere că, în funcție de specificul misiunilor desfășurate de fiecare structură în parte, pot primi dreptul de a conduce autovehiculele din dotare mai multe categorii de personal”. Acesta a fost răspunsul la întrebarea „Câți șoferi sunt angajați pentru a întreține flota de autoturisme a ministerului?”.

De altfel, ministerul de Interne spune că nu are o structură centralizată nici a cheltuielilor cu combustibilii și întreținerea flotei de autoturisme.

În ceea ce privește numărul de șoferi angajați, acolo unde sunt disponibile datele, rezultă că sunt 124 de persoane angajate să conducă mașinile ministerelor

Aici, pe lângă ministerul de Interne, și Secretariatul General al Guvernului a transmis că „responsabilitatea asigurării șoferilor și gestionarea acestora revine în sarcina Regiei Autonome-Administrația Patrimoniului și Protocolului de Stat și nu a Aparatului de lucru al Guvernului.”​”

Cei mai mulți șoferi, la ministerul Educației

Cei 124 șoferi sunt împărți după cum urmează: Turism – 9, Transporturi – 9, Educație – 14, Familie – 3, Cultură – 8, Energie – 6, Muncă – 11, Digitalizare – 4, Justiție – 9, Externe – 8, Agricultură – 4, Sănătate – 11, Economie – 6, Dezvoltare – 10 și Proiecte Europene – 11.

Pe lângă achiziția mașinilor și cheltuielile de personal cu șoferii, ministerele mai au alocate fonduri consistente în buget pentru carburanți, precum și pentru întreținerea lor. Aici sunt luate în calcul fondurile pentru reparații, revizii și asigurări. 

Trebuie să menționăm că nu toate ministerele ne-au dat răspunsuri complete, deși am adresat în solicitarea noastră întrebări distincte legate de cheltuielile cu combustibilul și bugetul complet al flotei auto al fiecărei instituții. Astfel că au preferat să ne spună doar câți bani alocă pentru carburanți.

Un răspuns separat, și detaliat, am primit, de exemplu, de la ministerul Turismului, care ne-a indicat că bugetul lunar alocat cu combustibilii pentru flota de autoturisme a ministerului este de aproximativ 40.000 lei cu T.V.A.

Apoi, ne-a precizat că bugetul anual al flotei de autoturisme a ministerului este în valoare de aproximativ 860.000,00 lei cu T.V.A, astfel:

–       aproximativ 500.000,00 lei, carburant;

–       aproximativ 150.000,00 lei, service auto;

–       aproximativ 10.000,00 lei, roviniete/taxe de drum;

–       aproximativ 30.000,00 lei, servicii de spălătorie auto;

–       aproximativ 130.000,00, asigurări de tip RCA şi CASCO;

–       aproximativ 40.000,00, anvelope şi soluţie de spălat parbrizul.

Avem, așadar, cheltuieli de 860 de mii de lei la ministerul Turismului, cel cu o flotă de 68 de mașini.

Ministerul Educației ne-a spus doar cât dă pe combustibil – până la 25.000 de lei lunar, și are un buget alocat pentru acest an de peste 400 de mii de lei doar pentru carburanți. Aproape la fel de mult ca ministerului Turismului, dar cu o flotă auto de doar 29 de mașini, adică mai puțin de jumătate decât la Turism.

Și ministerul Familiei are o sumă consistentă alocată anual pentru carburanții si lubrifianții necesari funcționării celor 10 mașini: 250.000 de lei. Mai modești, cei de la Cultură nu au primit decât 160.000 de lei pentru carburanți.

Ministerul Transporturilor ne-a comunicat următoarele: „Costurile lunare pentru combustibil, perioada ianuarie-august 2022, sunt de 26.955 lei/lună. Bugetul anual al flotei de autoturisme este de 774.878 lei, reprezentând carburanti, asigurări casco, rca, roviniete, servicii revizie și reparații.”

Ministerul Energiei pune benzină și motorină de 25.000 de lei lunar, iar la nivelul anului 2022, bugetul pentru flota de autoturisme este în valoare de 653.000 lei, reprezentând service auto, carburanți și spălătorie auto. 

Ministerul Muncii are facturi lunare cu carburanții de aproape 18.000 de lei.

„La nivelul anului 2022, pentru serviciile de întreținere (reparații/revizii/ITP) a parcului auto a fost estimată o valoare de 123.600 lei cu TVA; pentru asigurări Casco și RCA – 50.110 lei cu TVA; pentru spălări auto – valoare estimată de 27.960 lei cu TVA; rovignete – 2.380 lei; pentru carburant a fost încheiat un acord-cadru cu o valoare estimată de 235.977 lei cu TVA”, se arată în răspunsul ministerul Muncii la solicitarea Economedia. 

Secretariatul General al Guvernului, cu o flotă de 74 de mașini, are și cheltuieli pe măsură. Aproape 105.000 lei pe lună pentru combustibili, iar valoarea contractului pentru prestarea serviciilor de transport auto cu șofer pentru anul 2022 este de circa 15 milioane de lei cu TVA.

Ministerul Digitalizării are alocați în buget 90.000 de lei pentru carburanți în acest an, iar în primele 8 luni s-a apropiat de 50.000 de lei cheltuiți în acest scop.

De la Justiție am primit următorul răspuns: „Având în vedere majorarea prețurilor carburanților în cursul anului 2022, costul mediu lunar al combustibilului necesar autoturismelor din parcul auto al instituției a fost de 12.400 lei.”

O medie lunară similară, 12.500 de lei, au obținut și Externele.

La Agricultură, unde sunt 100 de mașini, media lunară a facturilor pentru carburanți ajunge la 40.000 de lei. La care se mai adaugă alte costuri de întreținere anuale de 240.000 de lei.

Ministerul Sănătății dă 18.000 lei pe lună pe combustibili. Iar bugetul anual alocat cheltuielilor care implică aceste vehicule: reparații, întreținere, lubrifianți, piese de schimb, combustibil, asigurări RCA și CASCO este în valoare de 280.000 lei.

Ministerul Economiei spune că are costuri lunare cu combustibilul cuprinse între 15.000 lei și 18.000 lei, inclusiv TVA. Iar bugetul necesar întreținerii parcului auto (service auto) este de 87.500 lei, plus TVA, aceasta fiind valoarea maximă a contractului, după se precizează în răspunsul primit de la minister.  

La ministerul Dezvoltării, bugetul pe anul 2022 pentru cele 59 de autoturisme din dotare este de 434.000 de lei.

Și Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene are un buget anual al cheltuielilor cu flota de autoturisme (combustibil, întreținere și reparații, asigurări obligatorii și facultative) aflate în utilizarea MIPE de circa 744.000 lei.

Rezultă, din cifrele puse la dispoziție de cele 16 instituții care ne-au răspuns că în fiecare an statul alocă cel puțin 21 de milioane de lei pentru flota de sute de mașini a ministerelor. Acești bani nu se referă în toate cazurile la cheltuielile cu combustibili, întreținere, asigurări și reparații, întrucât, așa cum am menționat, unele ministere au spus doar cât le costă benzina și motorina, fără să includă și celelalte costuri.

Este important de menționat, însă, că acestea sunt costurile pe care le au doar ministerele, la nivel de București, și nu includ costurile autorităților, regiilor și companiilor din subordine, la nivel de București și la nivel local.

Sursa foto: Dreamstime

Comentarii

  1. Unde este solidaritatea politicienilor?în creșterile de salarii și pensii proprii și ale acoliților lor? fără bani la presă, fără mașini , șoferi,și beneficii pe care omul de rand care te plătește nici nu visează! muncește o viață că să te țină în puf și tu îți bați joc de el?unde e solidaritatea ta?coardă e prea întinsă!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *