EXCLUSIV Propunerile Băncii Mondiale pentru reforma pensiilor speciale: Vârsta de pensionare va fi aceeași ca și pentru sistemul public / Categoriile actuale de pensii speciale vor fi „raționalizate”, fără noi categorii de pensii speciale. Nicio pensie specială nu va depăși veniturile din perioada de activitate

bani, lei, finante, bancnote, pensie

Banca Mondială a finalizat propunerile pentru reformarea pensiilor speciale din România, jalon din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) care trebuie adoptat până la finalul acestui an. În documentul obținut de Economedia și G4Media, instituția recomandă ca pensiile speciale actuale să fie calculate pe baza principiului contributivității, să nu mai apară nicio categorie nouă de pensii speciale, iar cele actuale să fie „raționalizate”, ca veniturile pe baza cărora se calculează pensiile de serviciu să fie calculate ca medie a veniturilor obținute pe o perioadă mai lungă de timp și ca nicio pensie specială să nu depășească veniturile din perioada de activitate.

UPDATE Banca Mondială propune Guvernului să păstreze pensiile militare în forma actuală și citează riscurile războiului din Ucraina.

Noul cadru legislativ va revizui pensiile speciale și le va alinia cu principiul contributivității, conform propunerii: 

  • Toți participanții contribuie 25% din venit, fie la sistemul public general de pensii, fie la bugetul de stat în cazul pensiilor militare
  • Definiția venitului brut în conformitate cu această propunere se egalizează între pensiile de serviciu (altele decât cele militare) și sistemul public general de pensii
  • Beneficiile variază în funcție de salariu și perioada de vechime în serviciu pentru toate pensiile de serviciu. Cei care participă o perioadă mai îndelungată și contribuie mai mult vor primi pensii (beneficii) mai mari
  • Veniturile pe baza cărora se calculează pensiile de serviciu vor fi calculate ca fiind media veniturilor obținute pe o perioadă mai lungă de timp, reducând astfel posibilitatea de abuz.
  • Ratele de acumulare pentru fiecare an de serviciu sunt egalizate și reduse, având în vedere că pensia cuvenită pentru perioada completă de vechime în serviciu este redusă, perioada de timp pentru îndeplinirea criteriilor de eligibilitate pentru a primi pensia completă este crescută, și pensiile cuvenite pentru cei care au o vechime mai mare decât vechimea minimă în serviciu pentru a deveni eligibili sau pentru cei cu o vechime mai mică decât stagiul complet necesar pentru obținerea pensiei complete vor fi reduse proporțional cu vechimea în serviciu.
  • Vârsta de pensionare va fi aceeași ca și pentru sistemul public general și condițiile pentru pensionare anticipată datorită condițiilor de lucru sunt aceleași pentru pensiile de serviciu ca și pentru pensiile publice generale.

Nicio categorie nouă de pensii speciale nu va fi creată, iar categoriile actuale vor fi raționalizate, propune Banca Mondială. Această propunere nu creează nicio categorie nouă și, după o perioadă de tranziție, egalizează termenii și condițiile aplicabile pentru pensiile speciale din toate cele șase categorii. În acest mod pensiile speciale sunt raționalizate. Este responsabilitatea Parlamentului să se asigure că nicio categorie nouă nu va mai fi creată.

Pensiile speciale actuale vor fi calculate pe baza principiului contributivității, vechimii în serviciu și reajustării procentului veniturilor obținute. Perioada minimă de contribuție va fi similară cu cea utilizată în sistemul public general de pensii, mai propune Banca Mondială. Sistemul reformat se bazează pe principiul contributivității. Cei care lucrează o perioadă mai îndelungată vor primi pensii mai mari și ratele de acumulare din toții ani de contribuție sunt egalizate. Acest lucru răspunde principiului vechimii. Procentul din venitul obținut care reprezintă pensia a fost redus de la 80% la 65% din venitul brut, conform cerințelor. Perioada minimă de contribuție propusă pentru pensiile de serviciu este mai mare decât perioada minimă prevăzută în sistemul public general de pensii.

Protecția deciziilor Curții Constituționale se va referi doar la pensiile magistraților și nu la alte categorii și se va referi doar la limitele prevăzute explicit în motivările Curții, mai arată Banca Mondială. Această propunere reduce beneficiile, crește vârsta de pensionare, crește vechimea în serviciu necesară pentru eligibilitate pentru toate pensiile de serviciu, inclusiv cele ale judecătorilor și procurorilor. Decizia Curții Constituționale protejează dreptul judecătorilor și procurorilor la pensie de serviciu și propunerea menține acest drept. Deciziile Curții Constituționale stipulează de asemenea că pensia trebuie să fie apropiată de ultimul salariu al judecătorilor și procurorilor. Banca Mondială consideră că o pensie care reprezintă 65% din venitul brut îndeplinește cerința deoarece rezultă un raport de 95% sau mai mult între pensia netă și salariul net. Acest lucru este în conformitate cu asigurarea unei pensii apropiate de salariul complet.

Nicio pensie specială nu va depăși venitul obținut în timpul perioadei de activitate. Propunerea prevede că, la momentul pensionării, nicio pensie nu poate depăși 100% din plata netă la momentul pensionării, mai arată Banca Mondială.

Citește și:

BREAKING Banca Mondială propune Guvernului să păstreze pensiile militare în forma actuală și citează riscurile războiului din Ucraina – SURSE

SURSE: Banca Mondială recomandă creșterea treptată, la 65 de ani, a vârstei de pensionare pentru beneficiarii de pensii speciale/ Judecătorii și procurorii să poată ieși la pensie doar după 30 de ani de experiență ca magistrați

Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media.ro

Comentarii

  1. Și, mă rog frumos, magistrații de ce nu pot avea pensie contributivă, ca toată lumea ? La ce salarii au, dacă muncesc 40 de ani ca muritorii de rând, nu 20, vor avea o pensie contributivă enormă. Pe de altă parte, magistrații corupți ar trebui lăsați fără nici un fel de pensie, nici măcar cea contributivă..

  2. O propunere cel putin rezonabila, realmente echitabila, in consens cu politicile sociale comunitare, dar…
    …se amplifica doua riscuri, pe termen scurt: 1). Scaderea motivatiilor de angajare in sistemele aparare, judiciar, politie, informatii etc; 2). Cresterea ampla a gradului de coruptibilitate (potentiala) si de coruptie (efectiva).
    Explicatiile sunt de la sine intelese

    • Cu războiul de la graniță BM nenorocește armata…Și așa cei care mai au habar de armată și cu ce se mănâncă ea au depășit 50 ani că de restul tineretului ce sa mai zic , neinstruiți sunt sigur carne de tun la război În acest moment in armată există o totală nemulțumire a cadrelor active privind evoluția soldelor și a pensiilor militare care îi așteaptă pe acești oameni, bărbați și femei după o viață plină de privațiuni, aplicații, sărbători legale , weekend uri la serviciu,lucrul în ture, sănătate afectată la serviciu și după ieșirea în pensie Deja cu noile legi circa 18 000 cadre care îndeplinesc criteriile sunt hotărâți să părăsească sistemul Se observă o crasă indiferență ,o bătaie de joc la adresa militarilor din partea politicului dar și a presei Sunt sigur că în următoare perioada vor ieși foarte mulți la pensie din toate structurile ( jand,pompieri, polițiști, armată,servicii secrete,penitenciare etc)baremi să se aleagă cu ceva… dacă tot este in plan desființarea lor În caz de război să vedem cu ce mai apărăm tara …. că armata am desființat o

    • În afara pensiilor de serviciu militare, care nu sunt pensii speciale cum se tot induce eronat ideea, restul pensiilor asa zis speciale se pot desființa în totalitate și aranja pe principiul public al contributivitatii. Sa nu uitam ca pensiile militare de serviciu au fost instituite încă de pe vremea domnitorului Alexandru Ioan Cuza și nici în perioada comunista nu s-a atins nimeni de ele. Inca de pe vremea Imperiului Roman, militarii lasati la vatra erau improprietariti de stat cu o bucata de pamant si o solda lunara din care sa traiasca pentru serviciile aduse statului. Si in prezent, pensiile militare de stat sunt prezente în toate statele membre NATO și UE din care facem parte și noi ca tara.
      După revoluție, diverse categorii profesionale (magistrați, parlamentari, primari, prefecții, Curtea de Conturi, diplomați, aviatori etc), profitând de context, si-au elaborat legi favorabile pentru a beneficia de pensii speciale. În Europa nu exista asa ceva pentru aceste categorii profesionale, acestea trebuie desființate imediat asa cum au fost ad-hoc infiintate.

      • Oare de ce am impresia ca esti si tu in categoria asta de militar/politist/jandarm? E amuzant cum va comparati toti cu soldatii imperiului roman, la ce pufoseala si conditii aveti, eroii neamului ce sunteti. Toate, absolut toate pensiile care nu respecta principiul contributivitatii, sunt speciale. Sa va intre in cap odata. Daca nu iti convine, du-te dom’le casier la Kaufland, nu te-am pus eu sa te “jertfesti” pentru patrie, pensionar la 42 de ani. Stai sa ne trezim odata sa facem o greva fiscala, sa-ti mai plateasca tie pensia Imperiul Roman si Cuza…

  3. La fel nu se spune nimic în presă despre admiterea anul acesta în școlile militare de la licee,de preg a subof, ofițerilor ,academii că este un dezastru ,cu locuri libere rămase neocupate după examenele date Acest lucru se datorează slabei prezențe și pregătiri a celor care accesează aceste studii,a nemotivării lor Cum poți să-i spui unui posibil elev că după o viață cazonă plină de privațiuni de la 14 ani (prezență continuă în cazarmă libere doar in vacanțe etc) statul nu știe dacă la sfârșitul carierei îți va asigura o pensie decentă Militarii sunt badjocoriți in continuare,la fel și polițiștii,jandarmii care li sau promis de ani de zile dacă nu solde mai mari cel puțin dotare cu veste antiglonț… Călătoresc des prin țară Nu am văzut niciun polițist pe stradă cu acest achipament de protecție corporală iar ca armament ce să mai vb tot Carpați folosesc și acum băieții ….Și exemplele pot continua…vai de noi

  4. Ca forța umană MApN și MAI am demonstrat că suntem la pământ În ceea ce privește dotarea armatei suntem la la fel: Un submarin fabricat prin anii 80 dat de ruși lui Ceaușescu care stă la chei in Mangalia fără baterii din 1996(Marina militară condusă la acea vreme de amiralul Marin nu a putut să cumpere atunci baterii in valoare de cam 2 mil $ ,cu Băsescu președinte și din 380-400 MIG uri operaționale pe care le aveam in 1989 (Mig 21,23 29,IAR 93,99 (fabr in licență cu sârbii)mai avem vreo 20 de miguri, adevărate coșciuge zburătoare (a se vedea cazul de la Constanța)plus cele câteva F16 fabricate acum 40 ani Tancuri nu mai avem că FMGS sau uzina Mecanică București e pe butuci decât câteva și alea vechi reparate cu piese și descompletări de la altele Și exemplele pot continua…

  5. Voi cei din econ media dati anunț în presă ,tv și pe net că în ceea ce privește pensiile militare dacă nu se dă vreun OUG până la 31 dec indexarea acestora se va face automat cu rata inflației pe anul 2021 care a fost de 5,1% !! conform L223/2015 adică o nimica toată față de inflația de anul acesta care depășește 15%

  6. nu mi se pare normal, indiferent de domeniul in cre ai activat, sa beneficiezi de ”pensie speciala”. cand iti alegi liber mwseria pe care o vei practica, o faci liber si fara nicio impunere. in consecinta, NU ESTE JUSTIFICATA NICIO PENSIE CALCULATA PE ALT PRINCIPIU DECAT CEL AL CONTRIBUTIVITATII!

  7. “Nicio pensie specială nu va depăși venitul obținut în timpul perioadei de activitate. Propunerea prevede că, la momentul pensionării, nicio pensie nu poate depăși 100% din plata netă la momentul pensionării, mai arată Banca Mondială.” Daca la momentul pensionarii iti baga seful sporul de 50 % pentru realizari exceptionale, ore suplimentare !!!! ore platite dublu sambata si duminica!! etc , se va ajunge tot la pensii de 4-5000 de euro !!! Formularea de mai sus este o mare prostie ! Inportant este ca baza de calcul sa fie aceiasi pentru unul pensionat in 1995 cu a celui pensionat in 2022. Sporurile temporare, care nu trebuie sa depaseasca 20 %, nu au ce cauta in baza de calcul. Legea 164/2001 era o lege foarte ok, iar in baza de calcul intrau doar cateva elemente: solda de grad, solda de functie, sporul permanet de dispozitiv (acelasi pentru toti), vechimea si indemnizatia/salariu de merit (15% din functie ) , singura variabila in sensul ca unii o aveau altii nu. Pensiile erau decente si nu existau cazuri ca acum cand subofiterii au pensiimai mari decat ofiteri, unii chiar fosti comandanti de unitati !!!!?

  8. sa i platim mai mult timp cu salarii mai mari( vechime , etc) in loc sa i trimitem in campul muncii si sa si plateasca pensiile prin contributii la bugetul statului. Mai bine nu se putea!

  9. un colonel are salariul mai mare decat un sublocotenent si au aceleasi atributii in fisa postului. In urmatorii 5 ani vor sta pe salarii bune asteptand pensionarea. Gresit! Sa i pensionam cu pensii decente si in campul muncii cu ei, sa aduca benefii statului.

  10. Pensiile speciale sunt mita data de politicieni sa fie lăsați sa fure.Cum va explicați ca cei de la Curtea de conturi au devenit speciali?Firmele de stat nu plătesc darile(C.A.S.,inpozite)dar cumpăra mașini scumpe,mobilier și multe altele.

  11. Eu nu inteleg ce treaba are Banca Mondiala? Cine i-a chemat sa-si dea cu parerea si de ce trebuie sa ascultam noi de ce spune BM? Sau slugile din capul statului si-au mai luat un dos de lins? Siktir!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *