Pentru construirea Autostrăzii A7, segmentele Ploieşti-Buzău-Focşani, a fost nevoie de expropierea a peste 1,3 milioane de hectare de terenuri şi investiţii de peste 8 miliarde de lei, fără TVA, concretizate prin zeci de poduri şi pasaje, kilometri de perdele forestiere şi parazăpezi, lucrările fiind executate de mii de lucrători români, bulgari, italieni şi turci, transmite Agerpres.
Potrivit Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), pentru realizarea celor două segmente din Autostrada A7, Ploieşti-Buzău, respectiv Buzău-Focşani au fost înregistrate peste 650 de dosare de expropiere.
“În cadrul proiectului autostrăzii Ploieşti-Buzău (A7) s-au înregistrat 410 dosare de expropiere pentru imobile, iar suprafaţa de teren pentru care s-au depus cereri de expropiere a fost de 967.360 de hectare. Suma decontată este de 1.213.100,54 lei. În schimb, în cadrul proiectului autostrăzii Buzău-Focşani s-au înregistrat 241 de dosare de expropiere pentru imobile, iar suprafaţa de teren pentru care s-au depus cereri de expropiere a fost de 384.955 de hectare. Suma decontată este de 1.067.691,55 lei”, a transmis, pentru AGERPRES, CNAIR.
Autostrada Ploieşti – Buzău se compune din trei loturi, Dumbrava – Mizil (21 km) cu o valoare de 1,468 miliarde de lei, fără TVA (viteza de proiectare -140 km/h, include 15 pasaje, două noduri rutiere şi un CIC), lotul Mizil – Pietroasele (28,35 km) a cărui valoare este de 1,249,992,665 de lei, fără TVA (viteza de proiectare – 140 km/h, include 20 de pasaje, două noduri rutiere şi un spaţiu de serviciu) şi Pietroasele – Municipiul Buzău (13,9 km), investiţie cu o valoare de 1,093,470,823 de lei, fără TVA (include un pasaj superior peste calea ferată, două noduri rutiere şi şase poduri), prin Programul Naţional de Redresare Şi Rezilienţă. Pentru loturile 1 şi 2 au lucrat aproximativ 1.400 muncitori/zi, de naţionalitate română, italiană şi bulgară în funcţie de lucrările executate cu aproximativ 700 utilaje/zi. În cazul lotului 3, potrivit CNAIR, au lucrat aproximativ 500 de angajaţi de naţionalitate română şi turcă, cu aproximativ 280 autovehicule şi mijloace tehnice.
Autostrada Buzău – Focşani se compune din 4 tronsoane, Buzău – Vadu Paşii (4,6 km. – 689,285,996 de lei, fără TVA), lotul Vadu Paşii – Râmnicu Sărat (30,8 km.-1,317,073,556 de lei, fără TVA), Râmnicu Sărat – Mândreşti Munteni (36,1 km.-1,469,390,182 de lei; fără TVA) şi Mândreşti Munteni – Focşani (10,94 km.-763,720,833 de lei, fără TVA). Tronsonul 1 include trei poduri şi un pasaj, pentru tronsonul 2 au fost stabilite lucrări de investiţii în scopul construirii a 12 poduri, 17 poduri şi un pasaj în cazul tronsonului 3, iar structura celui de-al patrulea tronson este compusă din şase poduri şi un pasaj.
“Pentru a veni în sprijinul constructorilor s-a schimbat şi procedura de avizare privind proiectele de infrastructură. Prin modificările aduse acestei proceduri s-a eliminat mare parte din timpii pierduţi provocaţi de birocraţia excesivă în domeniul exproprierii terenurilor deţinute de autorităţile publice locale. Astfel, terenurile din proprietatea publică a statului şi în administrarea entităţilor publice se vor transfera în administrarea expropriatorului odată cu Hotărârea Guvernului prin care este aprobată declanşarea procedurii de expropriere. Principalele modificări legislative referitoare la faza de licitaţii aduse prin actele normative mai sus menţionate, au vizat: eliminarea întârzierilor artificiale în evaluarea ofertelor, prin stabilirea unui singur termen limită pentru răspunsul către ofertanţi, privind documentele justificative; eliminarea ofertelor nejustificat de mici care conduc la blocarea ulterioară a proiectelor din cauza faptului că antreprenorii nu mai au resurse financiare pentru a finaliza contractele, stabilindu-se în acest sens un prag de 80% pentru oferte…introducerea obligaţiei pentru autorităţile contractante de a demara demersurile legale pentru reţinerea cauţiunilor depuse de ofertanţii care au pierdut contestaţiile, scopul instituirii acestei obligaţii fiind cea de descurajare a contestaţiilor nejustificate”, precizează reprezentanţii CNAIR.
Atât segmentul dintre Ploieşti şi Buzău, cât şi cel care facilitează legătura dintre Buzău şi Focşani au o perioadă de garanţie de 120 de luni, iar lucrările de mentenanţă se vor executa conform prevederilor Acordului Contractual.
Pentru tronsonul 1 Buzău – Focşani, sistemul de protecţie împotriva înzăpezirilor este alcătuit din perdelele forestiere de protecţie a căilor de comunicaţie şi sunt situate pe raza municipiului Buzău şi a comunei Vadu Paşii din judeţul Buzău.
“Suprafaţa totală este de 11,4108 ha, corespunzătoare unei lungimi de 7,791 km, din care 1,881 km cu lăţimea de 30 de metri şi 5,910 km pentru protejarea bretelelor de intrare/ieşire din nodurile rutiere, cu lăţimi de 10 metri. Sistemul de protecţie împotriva înzăpezirilor este amplasat la 25-30 de metri de axul proiectat al drumului de mare viteză, pe partea stângă a obiectivului protejat. Spaţiile de servicii au fost poziţionate la o distanţă de maxim 30 km, au fost amplasate normal faţă de autostradă. Tronsonul 2: sistemul de protecţie împotriva înzăpezirilor este alcătuit din perdelele forestiere de protecţie a căilor de comunicaţie şi sunt situate pe raza comunelor Vadu Paşii, Cochirleanca, Ziduri, Valea Râmnicului, Râmnicelu şi Oraşului Râmnicu Sărat din judeţul Buzău. Suprafaţa totală luată în studiu este de 77,9727 ha, corespunzătoare unei lungimi de 25,926 km cu lăţimea de 30 de metri. Pentru protejarea bretelelor de intrare/ieşire din nodurile rutiere au fost adoptate lăţimi de 10 de metri. Sistemul de protecţie împotriva înzăpezirilor va fi amplasat la 25-30 de metri de axul proiectat al drumului de mare viteză, pe partea stângă a obiectivului protejat. Spaţiile de servicii au fost poziţionate la o distanţă de maxim 30 km, au fost amplasate normal faţă de autostradă”, mai arată CNAIR.
Pentru segmentul Ploieşti-Buzău se vor amenaja atât perdele forestiere, cât şi parazapezi.
Conform reglementărilor, pe autostrada A7 iluminatul a fost asigurat la podurile, pasajele, nodurile rutiere, intersecţiile la nivel şi dotările autostrăzii. Conform avizelor emise, iluminatul interior şi exterior s-a realizat cu senzori de prezenţă şi sistem de telegestiune pe bază de tehnologie LED, alimentarea sistemului de iluminat fiind asigurată de la reţeaua naţională/regională/locală de energie electrică.
Autostrada Ploieşti – Buzău face parte din Coridorul 3 – Bucureşti – Regiunea NE (Moldova) (OR3) şi reprezintă o prioritate la nivel naţional.
“Aşa cum a rezultat din analiza Modelului Naţional de Transport, dezvoltarea infrastructurii rutiere prin construcţia unei autostrăzi în lungul acestui coridor va conduce la creşterea traficului rutier prin generarea de noi călătorii şi atragerea de noi investiţii în ariile urbane. Proiectul de Autostradă Ploieşti – Buzău face parte din reţeaua TEN-T Core (Centrala), secţiunea care conectează sudul ţării cu regiunea NE, regiunile istorice Moldova şi Bucovina, dar şi cu Ucraina şi Republica Moldova. Prin construcţia acestui lot prim din A7 se realizează un parcurs mai rapid şi facil pentru traficul pe distanţe lungi de pasageri şi mărfuri, prin viteza ridicată de deplasare, prin reducerea costurilor operaţionale şi prin îmbunătăţirea siguranţei circulaţiei. Totodată, va exista şi un impact limitat asupra mediului, care să ia în considerare atât riscurile schimbărilor climatice, precum şi măsurile de adaptare şi reducere a impactului asupra mediului”, subliniază sursa citată.
Autostrada Buzău – Focşani face parte din Coridorul 3 – Bucureşti – Regiunea NE (Moldova) (OR3) şi va conduce la creşterea traficului rutier prin generarea de noi călătorii şi atragerea de noi investiţii în ariile urbane. Segmentul Ploieşti-Buzău, cu excepţia lotului 3, şi Buzău-Focşani ar urma să fie date în circulaţie până la finalul acestui an.