Fără educație economică, viața de adult e mai grea, avertizează Mihaela Rovinaru, conferențiar universitar, director de program Masterat Didactic în Economie, la FSEGA, UBB Cluj-Napoca. De la investiții și credite, până la cheltuielile obișnuite, fiecare trebuie să înțeleagă cum funcționează economia pentru a lua decizii informate, spune ea pentru Economedia.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Directoarea programului de la Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor (FSEGA) atrage atenția că materiile economice sunt tratate marginal în școli, iar accentul cade doar pe disciplinele de examen. Drept urmare, mulți studenți ajung la facultate cu profil economic fără cunoștințe de bază, iar cei care nu urmează studii economice rămân complet nepregătiți pentru viața reală.

Ajută disciplinele economice studiate în școală în viața de adult?/ „Nu putem acționa în societate într-un mod avizat fără să avem un bagaj minim de cunoștințe economice”

„Disciplinele economice sunt fundamentale pentru fiecare persoană în viața de adult, în contextul în care nu putem acționa în societate într-un mod avizat fără să avem un bagaj minim de cunoștințe economice. În mod efectiv, consider că fiecare adult trebuie să dețină cunoștințe despre aspecte uzuale precum: banii, dobânda, inflația, economisire, cerere și ofertă, investiții, protecția consumatorului, administrarea afacerilor. Toate aceste elemente au rolul de a ne ușura înțelegerea mediului economic în care trăim, de la aspecte care țin de locul de muncă până la elemente cotidiene legate de obținerea unui credit și condițiile acestuia, programul de consum individual (cheltuielile pe care le face), precum și înțelegerea mult mai corectă a economiei și societății”, explică Mihaela Rovinaru.

„Aș spune că este obligatorie deprinderea unor abilități economice minime pentru fiecare elev pentru   a-i face mai ușoară existența de adult”, sintetizează directoarea masteratului didactic.

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant

Printre metodele de predare recomandate: completarea informațiilor din manual cu elemente vizuale și experiențe concrete

„În mod evident, dacă ne raportăm la elevi din ciclul preuniversitar, este de preferat ca profesorul să creeze un mediu interactiv de învățare, bazat pe elemente vizuale (spre exemplu prezentarea unei reclame comerciale cu impact asupra consumatorilor), să vină în fața clasei cu exemple concrete din economie, completând cadrul informațiilor cuprinse în manual cu tot ceea ce consideră benefic pentru a stimula înțelegerea conceptelor prezentate”, indică ea.

Directoarea masteratului didactic consideră că este foarte important feedback-ul primit de la clasă și încurajarea elevilor să discute liber, permițând aducerea în atenție a propriilor observații sau experiențe în legătură cu mediul economic (spre exemplu aspecte care țin de drepturile consumatorilor, de modul în care percep ei anumite produse pe piață).

Care este realitate din sistem? „Mulți dintre studenții economiști nu vin cu un bagaj relevant de cunoștințe economice”

Mihaela Rovinaru este de părere că este nevoie de o reformă amplă a programelor din mediului preuniversitar, plecând de la faptul că foarte multe materii, inclusiv cele cu caracter economic, sunt tratate în mod marginal.

„Accentul este pus în special pe materiile care fac obiectul evaluării elevilor la evaluarea națională sau bacalaureat. De cele mai multe ori, în anul întâi de facultate, mulți dintre studenții economiști nu vin cu un bagaj relevant de cunoștințe economice, fapt care mă face să mă gândesc la cei care nu vor avea pregătire economică pe perioada facultății, la modul în care aceștia sunt privați de elemente fundamentale care le-ar ușura viața, elemente pe care trebuie mai apoi să le descopere, învețe singuri”, apreciază directoarea programului.

Economie și Educație Antreprenorială – disciplina economică studiată de toți elevii de liceu

Ministrul Educației Daniel David a aprobat, prin noile planuri-cadru, studierea unei singure discipline economice la liceu în clasa a XII-a pentru toate filierele, profilurile și specializările/calificările profesionale (trunchi comun). Anterior, Economia și Educația Antreprenorială constituiau două discipline separate.