Companiile din România reacţionează în regim de avarie în contextul actual, una din trei declarând un impact economic sever, investiţii amânate şi decizii suspendate, potrivit unui studiu intern realizat în luna iulie de o companie de cercetare de piaţă în rândul angajaţilor din mediul privat, transmite Agerpres.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Astfel, 89% dintre companii resimt un impact negativ: 33% descriu situaţia drept “foarte puternică”, iar 56% vorbesc despre un impact moderat, dar constant, care le afectează planurile şi le consumă resursele interne. Doar 11% spun că sunt relativ neafectaţi – în special firme mai mici sau manageri care nu gestionează direct presiunile financiare.

„În faţa unui context economic imprevizibil, companiile din mediul privat reacţionează prompt – dar mai degrabă tactic decât strategic. Cele mai frecvente răspunsuri indică o repoziţionare accelerată pe zona de eficienţă, nu de creştere: optimizarea costurilor, ajustarea strategiei comerciale şi renegocierea contractelor devin priorităţi imediate”, relevă studiul realizat de Reveal Marketing Research.

Analize Economedia

auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
Linie asamblare uzina Dacia Mioveni (4)
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA
2265634-800x534
retea electrica - Transelectrica
digitalizare, calculator, cod, programare
statele unite, sua, washington, china, beijing, putere, geopolitica, razboi economic comercial, sanctiuni economice
antreprenoare, femeie, business, tech
tineri joburi IUF- The International University Fair
parc nufarul
economie razboi bani
romania germania

Cele mai frecvente măsuri raportate sunt: 67% s-au concentrat mai mult pe eficienţa operaţională; 48% au regândit strategia de vânzări şi marketing; 39% au redus costurile fixe sau au renegociat contracte; 18% s-au reorientat către produse şi servicii cu cost mai mic; 16% au suspendat planurile de creştere. Doar 12% au afirmat că nu au schimbat direcţiile iniţiale.

“Semnalul de alarmă este clar: doar 1 din 10 companii spune că nu a schimbat nimic, restul fiind deja într-un proces de ajustare – dar fără o viziune pe termen lung. Brandurile simt o presiune uriaşă să fie relevante ‘aici şi acum’, nu neapărat sustenabile în timp”, atrag atenţia autorii lucrării.

În opinia acestora, investiţiile sunt primele tăiate, în condiţiile în care “se supravieţuieşte, nu se construieşte”.

În climatul actual de incertitudine, companiile din mediul privat îşi conservă resursele şi evită orice mişcare care nu garantează un randament imediat. Astfel, 30% au amânat investiţiile în echipamente sau infrastructură, 18% au suspendat planurile de extindere pe noi pieţe, 14% au pus pe pauză proiectele de digitalizare sau IT.

Poate cel mai grav semnal vine din zona de resurse umane, în condiţiile în care 52% dintre companii au amânat angajările sau extinderea echipei – o cifră ce sugerează nu doar prudenţă, ci o frână severă în dezvoltare.

„Nu mai investim în nimic care nu aduce randament imediat”, a afirmat un manager operaţional, sector FMCG, participant la studiu.

Această abordare reactivă confirmă tendinţa generală de „a trăi de pe o lună pe alta”, fără apetit pentru risc sau construcţie strategică, atenţionează realizatorii studiului.

Potrivit sursei citate, într-un context economic dominat de nesiguranţă, companiile aleg eficienţa în locul inovaţiei, adaptarea în locul extinderii şi comunicarea empatică în locul promisiunilor ambiţioase. Din răspunsurile oferite, reiese clar un instinct de conservare: să livrăm ce se cere, să spunem clar ce putem face, să ţinem echipa motivată.

Practic, 66% dintre companii mizează pe adaptarea rapidă a ofertelor la cererea pieţei, 45% pun accent pe comunicarea transparentă cu clienţii şi partenerii (într-un climat instabil, sinceritatea devine un atu competitiv), 44% investesc în motivarea şi formarea echipei. Deşi angajările sunt blocate în 52% dintre companii, cei rămaşi trebuie susţinuţi. În lipsa resurselor externe, capitalul uman devine principalul motor de adaptare.

De asemenea, în ciuda climatului dificil, doar 16% dintre companii menţionează explicit nevoia de soluţii financiare (credite, leasing, factoring), nu pentru că nu ar avea nevoie de sprijin, ci pentru că prioritatea nu mai este salvarea, ci “navigarea lucidă”.

În schimb, 59% mizează pe networking şi parteneriate strategice, semnalând că ieşirea din criză nu mai poate fi individuală, ci colaborativă, iar 45% cer informaţii de piaţă şi studii sectoriale, în speranţa că vor putea lua decizii corecte, bazate pe realitate, nu pe instinct.

“Rezultatele acestui studiu sunt un semnal de alarmă care nu mai poate fi ignorat: mediul privat din România funcţionează astăzi într-un regim de avarie, nu de dezvoltare. Cifrele sunt clare – 89% dintre companii sunt afectate, iar peste jumătate îşi amână investiţiile esenţiale, inclusiv în digitalizare, extindere şi echipă. Trăim o perioadă în care instinctul de conservare a înlocuit planificarea strategică, iar priorităţile s-au mutat de la construcţie la supravieţuire. Ca lideri în economie, avem responsabilitatea să ne uităm dincolo de reacţii rapide şi să cultivăm un mindset de claritate, colaborare şi orientare pe termen lung. Este evident că soluţia nu mai stă în capital suplimentar, ci în acces la date relevante, parteneriate inteligente şi în capacitatea de a transforma incertitudinea într-un motor de adaptare lucidă. Dacă vrem să ieşim din acest blocaj sistemic, trebuie să mutăm conversaţia de la ‘cum rezistăm azi’ la ‘unde vrem să fim mâine'”, este de părere Marius Luican, director general Reveal Marketing Research.

Studiul mai arată că priorităţile diferă semnificativ în funcţie de rol şi dimensiunea companiei. Astfel, CEO-ul vrea acţiune (doar 21% dintre directori generali menţionează nevoia de informaţii de piaţă, dar aproape jumătate – 47% – cer decizii rapide şi ferme); middle managementul vrea repere (62% dintre managerii de departament cer acces la insighturi externe pentru a înţelege mai bine contextul); firmele mici caută conexiuni (84% dintre companiile cu sub 50 de angajaţi spun că networkingul şi parteneriatele strategice sunt cea mai importantă resursă în acest moment), iar firmele mari caută control (55% dintre companiile mari cer informaţii de piaţă, iar 33% vor sprijin tehnologic pentru eficientizare şi vizibilitate sporită).

“Această fragmentare arată că nu există o soluţie unică, dar nevoia comună este de orientare strategică, nu doar de reacţie operaţională. Studiul confirmă ceea ce se simte deja la nivel informal: mediul privat este în alertă, dar nu are un traseu clar de ieşire. Fără intervenţii strategice şi măsuri de stabilizare – fiscale, administrative şi comerciale – riscăm o criză tăcută, în care fiecare companie îşi gestionează propriul blocaj fără sprijin colectiv sau coordonare”, concluzionează autorii.

Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piaţă full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development.

Reveal Marketing Research a derulat un studiu intern pe un eşantion de 402 de angajaţi din mediul privat – atât white and gold collars, cât şi blue collars – din companii de toate dimensiunile şi industriile, pentru a înţelege cum resimt aceştia situaţia actuală şi cum se adaptează la provocările majore din 2025, respectiv instabilitate fiscală, deprecierea leului, scăderea consumului şi lipsa de predictibilitate în politicile publice.  Cei mai mulţi dintre respondenţi sunt implicaţi în luarea deciziilor sau influenţează activ strategiile interne (marketing, vânzări, comunicare, HR, management).