Gara de Nord din București va fi modernizată. Guvernul a aprobat proiectul de 630 de milioane lei pentru lucrări la clădiri și peroane

Gara de Nord Bucuresti

Prima etapă a proiectului pentru modernizarea Gării de Nord din București a fost aprobată, miercuri, în ultima ședință de Guvern din 2022. Investiția are o valoare de peste 630 de milioane lei și include lucrări la clădirile de călători, dar și la peroane, a anunțat CFR Infrastructură : ,,Aprobare indicatori tehnico-economici pentru obiective de investiții feroviare. Compania Naţională de Căi Ferate “CFR” SA vă informează că, în ședința de Guvern din data de 28 decembrie 2022, au fost aprobați indicatorii tehnico-economici pentru următoarele obiective de investiții: ,,Modernizarea / Consolidarea / reabilitarea Stației CF Gara de Nord București- Faza 1”, lucrare de utilitate publică de interes naţional. Valoarea totală a investiţiei (inclusiv TVA) = 631.543 milioane lei;”

Gara de Nord din București, denumită la inaugurarea din 1872 ,,Gara Târgoviște” este o gară terminus, monument istoric pe care autoritățile vor să o transforme într-un adevărat nod urban multimodal : ,,Proiectul ”Modernizarea/consolidarea/reabilitarea Stației CF Gara de Nord București – Faza 1” face parte din Master Planul General de Transport al României (MPGT) și din Programul Investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2021 – 2030. Este propus pentru finanţare din Programul Operațional Transport (POT) 2021-2027, AXA 3 – Îmbunătățirea conectivității prin dezvoltarea rețelei TEN-T de transport pe calea ferată.
Conform prevederilor Regulamentului nr. 1315/2013 Municipiul București este nod al Rețelei centrale TEN-T și parte a Coridorului Rin-Dunăre și trebuie transformat în nod urban multimodal al rețelei transeuropene de transport prin promovarea mobilității urbane durabile.
Scopul principal al lucrărilor propuse îl reprezintă îmbunătățirea condiţiilor de exploatare în stația de cale ferată București Nord şi furnizarea de servicii de calitate pentru călători, prin aducerea staţiilor la parametrii de funcţionare care să respecte normele de exploatare româneşti, internaționale şi europene în domeniul feroviar.
Obiectivul de investiție al proiectului cuprinde staţia CF Bucureşti Nord Grupa A și o parte din dispozitivul de linii, peroanele, clădirea de călători precum și tot complexul de construcții ce alcătuiește terminalul de transport feroviar de călători, cunoscut de majoritatea publicului și de mass-media, sub denumirea ”Gara de Nord”. Necesitatea şi oportunitatea promovǎrii acestui obiectiv de investiții rezultǎ, în principal, din necesitatea executǎrii lucrărilor de modernizare/consolidare/reabilitare a stației CF Gara de Nord București – Faza I, astfel încât staţia de cale ferată București Nord, zona Corp A+B+C – Corp A (clădiri b-dul Dinicu Golescu) + Corp B (central, coloane, casele de bilete cls. 1) + Corp C (casele de bilete cls. 2, Calea Griviței), să fie în conformitate cu parametrii tehnici ceruţi de standardele şi legislaţia europeană/internațională în vigoare.” Nota de Fundamentare, Proiect Hotărâre de Guvern.

Modernizarea celei mai importante stații CFR din România ar putea fi lansată în licitație la începutul anului viitor,  a explicat în octombrie șeful CFR Infrastructură : ,,Studiul de fezabilitate a fost fazat pentru Gara de Nord în Faza 1 şi Faza 2, ca să lansăm proiectare cu execuţie. Şi noi vrem să lansăm în acest an Faza 1 şi Faza 2. Faza 1 înseamnă partea de clădire. Fiind şi monument istoric, am avut nevoie de avizul Ministerului Culturii. Am obţinut toate avizele, iar săptămâna asta, mai precis joi sau vineri, regionala Bucureşti va intra cu acest proiect în Consiliul Tehnico-Economic, urmând ca săptămâna viitoare să intre în Consiliul Tehnico-Economic al nostru, al companiei, urmând apoi toţi paşii, normal: Consiliul de Administraţie, avizul MT interministerial şi Hotărâre de Guvern. Avem finanţare asigurată. Sper că putem să lansăm, să avem o dată de depunere a ofertelor în acest an pentru gara din Bucureşti.Avem asigurată finanţarea pentru faza 1 şi faza 2. Noi asta vom scoate la licitaţie: proiectare cu execuţie, undeva la 100 şi ceva milioane de euro. Faza 1, v-am spus, înseamnă reparaţie, consolidări clădire, iar partea de amenajare urbanistică, partea interioară a gării, peroane, linii, copertine, înseamnă Faza 2. Tot ce înseamnă astăzi Faza 1 şi Faza 2 le vom scoate odată” a transmis Simu în Parlament.

CFR Infrastructură și firma de proiectare Consis Proiect au semnat în decembrie 2019 contractul pentru prima etapă a modernizării Gării de Nord și anume realizarea Studiului de Fezabilitate, durata contractului de 11 milioane de lei fiind de 6,6 luni. Principalele investiții necesare: regenerarea urbană a zonei pe principiile smart city/green city, modernizarea clădirilor, ridicarea peroanelor, înlocuirea instalațiilor electrice și facilități pentru persoanele cu dizabilități.

Comentarii

  1. Ce ara daca desfiintati G. N?
    Faceati una noua in zona 1 Mai, conecta cu metroul, o constructie noya ultramoderna, digitalizata si care sa raspunda cerintelor sec. XXI.
    Actuala Gara de Nord e o gaura neagra care cere mereu bani de la buget pentru modernizare.
    Cu imense spatii nefolosite, cu sute de birouri cu salariati care nu au obiectul muncii , GN trebuie conservata ca muzeu iar restul spatiilor trebuiesc inchiriate, valorificate in orice fel.
    Practic aceasta gaura neagra va manca an de an bani pentru “modernizare” care nu va fi niciodata un reper european.
    Gazda pentru cocalari!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *