Grupul BRD a înregistrat un profit de 1,016 miliarde de lei în primele nouă luni ale anului, în creștere cu 10,3% față de aceeași perioadă a anului trecut

BRD Sursa foto: Inquam Photos / Liviu Florin Albei

Profitul net al Grupului BRD s-a ridicat la 1,016 miliarde de lei, față de 920 milioane de lei în primele 9 luni ale anului 2021), mai mare cu 10,3% în dinamică anuală, anunță grupul.

BRD a publicat azi evoluția principalelor tendințe comerciale și indicatori financiari ai BRD Groupe Société Générale la 30 septembrie 2022, la nivel consolidat.

Venitul net bancar al Grupului BRD se ridică la 2,541 miliarde de lei, în creștere cu 9,8% în dinamică anuală. Creșterea de 12,2%, față de perioada similară a anului trecut, a veniturilor nete din dobânzi se datorează avansului solid al volumelor, precum și ratelor dobânzilor în creștere.

Producția de credite noi pentru locuințe a continuat să înregistreze o creștere de două cifre
(+21% față de perioada similară a anului trecut), în timp ce creditele pentru consum reflectă încetinirea pieței. Pe de altă parte, creditarea companiilor prezintă o performanță remarcabilă (+30,9% față de 30 septembrie 2021), construită atât pe activitatea excelentă pe segmentul IMM (+49,5% față 30
septembrie 2021), cât și pe o creștere accelerată a creditelor acordate companiilor mari (+22,4% față de 30 septembrie 2021)

Datele băncii mai arată că programele guvernamentale au sprijinit dinamica creditării cu împrumuturi în valoare de 1,4 miliarde lei aprobate în primul semestru al anului 2022 (programul IMM Invest s-a încheiat
în luna iunie 2022). Activitatea de leasing s-a menținut la un nivel ridicat, marcând o creștere cu 12% a
portofoliului față de aceeași perioadă a anului trecut

Aceste aspecte au condus la o creștere de 11,5% a stocului creditelor la sfârșitul lunii septembrie 2022 față de aceeași perioadă a anului precedent.

A continuat tendința crescătoare a veniturilor nete din dobânzi (+12,2% în dinamică anuală), bazată atât pe un efect pozitiv de volum, cât și pe rate mai mari ale dobânzilor, concomitent cu creșterea semnificativă a remunerării depozitelor atrase.

Reprezentanții BRD arată că, într-un mediu economic marcat de inflație, cheltuielile operaționale au înregistrat o creștere temperată, datorită unei discipline riguroase în materie de cheltuieli (+5% în dinamică anuală, excluzând contribuțiile la Fondurile de Rezoluție și de Garantare a Depozitelor).

Rata creditelor neperformante a fost de 2,6%, rata de acoperire cu provizioane a creditelor neperformante de 78% la sfârșitul lunii septembrie 2022)

Rezultat net a fost de 1.016 milioane de lei (+10,3% față de nouă luni 2021); ROE aproape de 17%
în primele nouă luni ale anului 2022.

“În primele nouă luni ale anului 2022, BRD a înregistrat o performanță solidă la nivelul tuturor liniilor de
activitate, în ciuda unui context economic plin de provocări. Avântul creditării s-a menținut la un nivel ridicat. Creditarea persoanelor fizice cu împrumuturi pentru locuințe a progresat în continuare, producția nouă fiind cu 21% mai mare. Cota de piață pe creditele de consum a rămas rezilientă în condițiile unei încetiniri a pieței, după anul-record 2021. Creditarea companiilor a avut o performanță remarcabilă (+31% față de aceeași perioadă a anului trecut), susținută de ambii săi piloni, cu o creștere extraordinară a creditării atât pe segmentul IMM-urilor, cât și pe cel al companiilor mari. BRD s-a implicat activ în programele guvernamentale de sprijinire a economiei, cu credite aprobate în valoare de 1,4 miliarde RON în primul semestru al anului 2022 (programul IMM Invest nu a mai fost operațional după finalul lunii iunie). Sprijinirea economiei va continua în cadrul noului program IMM Invest Plus, care a început în luna octombrie 2022″, a spus François Bloch, CEO, BRD Groupe Société Générale.

BRD a diversificat oferta digitală, făcând posibil accesul la emiterea 100% online a cardurilor de credit, precum și la plățile instant.

Venitul net bancar a crescut pe fondul unor volume mai mari și unor dobânzi de piață în creștere, încorporând, în același timp, remunerarea semnificativ crescută a depozitelor clienților noștri. În ciuda unei importante presiuni inflaționiste, creșterea cheltuielilor operaționale a fost temperată printr-o disciplină riguroasă a cheltuielilor.

Avânt comercial puternic pe toate liniile de activitate

Soldul creditelor nete ale Grupului BRD, inclusiv creanțele din leasing, au crescut cu 11,5% în dinamică
anuală, la 30 septembrie 2022. Pe segmentul retail, creșterea de 3,2% a fost susținută atât de
segmentul persoane fizice, cât și de cel al clienților companii mici. Creditele pentru locuințe au rămas
principalul motor, cu o creștere consistentă, de 21% în dinamică anuală, a producției noi în primele nouă
luni ale anului, în timp ce creditarea pentru consum a fost rezilientă, așa cum o reflectă cota de piață
cvasi-stabilă în contextul unei piețe care încetinește. Finanțările acordate companiilor au înregistrat o
performanță notabilă (+30,9% față de 30 septembrie 2021) determinată atât de activitatea
impresionantă pe segmentul IMM-urilor (+49,5% față de 30 septembrie 2021), cu credite în valoare de
1,4 miliarde RON aprobate în cadrul programului IMM Invest, care a fost operational până la sfârșitul
lunii iunie 2022) și o creștere solidă a creditelor acordate companiilor mari (+22,4% față de 30
septembrie 2021). Activitatea de leasing a înregistrat, de asemenea, o creștere importantă, +12,2% față
de 30 septembrie 2021.

Depozitele clienților au atins 55,2 miliarde RON la finalul lunii septembrie 2022, în creștere cu 2,5% față
de perioada similară a anului 2021, într-o piață tensionată din punctul de vedere al lichidității. Avansul
depozitelor retail a provenit în special din intrările în creștere în conturile la vedere în valută ale clienților
persoane fizice și în depozitele la termen în lei, în contextul unor rate de dobândă majorate. Depozitele
marilor clienți corporativi au crescut cu 6% față de 30 septembrie 2021, în condițiile unui avans solid al
depozitelor în lei.

BRD a fost participant activ (cu o cotă medie de piață de 40%) la distribuirea celor trei emisiuni de
obligațiuni guvernamentale Fidelis, destinate investitorilor de retail, care au avut loc în primele nouă luni
ale anului 2022, o valoare de 1,8 miliarde RON fiind subscrisă prin intermediul rețelei băncii.

BRD a făcut pași importanți înainte către un parcurs complet digitalizat pentru clienți prin fluxul 100%
online de emitere a cardurilor de credit, accesibil pe site-ul BRD și prin intermediul aplicației online
banking You BRD, precum și prin serviciul de plăți instant oferit clienților persoane fizice în You BRD.
Adopția digitală a crescut în continuare, așa cum arată numărul semnificativ mai mare de utilizatori ai
aplicației de mobil You BRD, care, la data de 30 septembrie 2022, se apropia de 1 milion.

Venituri în creștere

Reflectând dinamismul activității comerciale, venitul net bancar al Grupului BRD se ridică la 2,541
miliarde de lei, în creștere cu 9,8% în dinamică anuală. Creșterea de 12,2%, față de perioada similară
a anului trecut, a veniturilor nete din dobânzi se datorează avansului solid al volumelor, precum și ratelor
dobânzilor în creștere. Evoluția înglobează și efectul cheltuielilor în creștere cu dobânzile pentru
resursele atrase, în condițiile în care și clienții retail, și cei non-retail au beneficiat de o remunerare
superioară a depozitelor. Veniturile nete din comisioane au înregistrat un avans de 1,9% în dinamică
anuală, consecință a unui volum mai mare de operațiuni cu carduri și a vânzărilor în creștere de produse
de asigurare, contrabalansat parțial de venituri mai mici din servicii de e-banking, dată fiind migrarea
clienților retail la noua aplicație de mobile banking gratuită, You BRD. Celelalte venituri au marcat și ele
creșteri solide (+13,4% față de perioada similară a anului trecut) datorită creșterii consistente a
activităților de tranzacționare și de vânzări pe toate categoriile de produse.

Cheltuielile operaționale au totalizat 1.276 milioane RON în primele nouă luni ale anului 2022 (față de
1.198 milioane RON în primele nouă luni ale anului 2021), în creștere cu 5% în dinamică anuală,
excluzând contribuțiile plătite la Fondurile de Garantare a Depozitelor și de Rezoluție (69,2 milioane
RON vs 49,4 milioane RON în 2021). Disciplina cheltuielilor a rămas riguroasă. Sub presiunea inflației
și în condițiile unei piețe a muncii în continuare tensionată, cheltuielile cu personalul s-au majorat cu
5,2% față de 30 septembrie 2021, în urma creșterilor salariale și a modificărilor la nivelul altor beneficii
(în special tichetele de masă), majorare parțial echilibrată de tendința descrescătoare a numărului
angajaților, în condițiile optimizării amprentei teritoriale a rețelei de unități. Alte costuri au crescut cu
4,9% față de perioada similară a anului trecut din cauza cheltuielilor mai mari cu unele servicii
externalizate și IT&C.

Per total, Grupul BRD a înregistrat o creștere a venitului operațional brut de 13,4% față de aceeași
perioadă a anului trecut. Ca urmare, raportul cost/venit s-a îmbunătățit cu 2,2 puncte procentuale, până
la 47,5% pe primele nouă luni ale anului 2022, în scădere de la 49,6%, nivel înregistrat în perioada
similară a anului precedent (dacă excludem contribuțiile cumulate la Fondurile de Garantare a
Depozitelor și de Rezoluție).

Rata creditelor neperformante a rămas la nivelul minim record de 2,6% (față de
3,2% la sfârșitul lunii septembrie 2021), iar gradul de acoperire cu provizioane a continuat să crească
până la 78% (față de 75% la finalul lunii septembrie 2021). În primele nouă luni din 2022, costul net al
riscului a înregistrat o cheltuială netă cu provizioanele de 37 milioane RON (în raport cu o reluare în
venituri de 42 milioane RON în primele nouă luni din 2021), determinată de constituiri aferente
portofoliului performant ca urmare a tendințelor macro-economice, în timp ce portofoliul neperformant a fost o sursă de recuperări constante în decursul anului.

Având în vedere toate elementele de mai sus, profitul net al Grupului BRD s-a ridicat la 1.016 milioane
RON (față de 920 milioane RON în primele 9 luni ale anului 2021), mai mare cu 10,3% în dinamică
anuală, conducând la o rentabilitate a capitalurilor proprii de aproape 17%, în comparație cu nivelul de
13% obținut în aceeași perioadă a anului trecut.

La 30 septembrie 2022, rata de adecvare a capitalului BRD a fost de 22%.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: