Guvernul prelungește scutirea de la plata impozitului specific, pentru HoReCa. Se extinde eșalonarea la plată

cafenea cafenea restaurant bar

Ministerul Finanțelor vine cu o serie de modificări ale Codului Fiscal și de Procedură Fiscală, prin care extinde eșalonarea la plată și la insolvenți, prelungește scutirea de la plata impozitului specific pentru HoReCa și elimină obligația depunerii declarațiilor, pe perioada inactivității, pentru contribuabilii declarați inactivi temporar.

Astfel, Ministerul Finanțelor prelungește scutirea de la plata impozitului specific datorat de operatorii economici din domeniul HoReCa pentru o perioadă de 180 de zile calculată de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe. Concomitent s-a prevăzut și mecanismul de recalculare a impozitului specific datorat, în sensul scăderii acestei perioade din totalul de 365 zile ale anului fiscal. Proiectul de act normativ mai prevede reglementări în privința comerțului online, flexibilizarea condițiilor de accesare a eșalonării la plată și reglementări ale unor dispoziții din Codul de procedură fiscală.

În ceea ce privește Codul de procedură fiscală modificările vizează:

1. Flexibilizarea condițiilor de accesare a eșalonării la plată prin crearea posibilității depunerii cererii de eșalonare și de către debitorii aflați în procedura insolvenței, condiția fiind ca până la data emiterii deciziei de eșalonare aceștia să iasă din procedura de insolvență. Totodată, se creează posibilitatea acordării eșalonării la plată și pentru sumele pentru care s-a stabilit răspunderea, potrivit legislației privind insolvența și/sau răspunderea solidară. Măsura este necesară pentru redresarea contribuabililor care se află în dificultate financiară, pentru care eșalonarea la plată reprezintă un real sprijin.

2. Încetarea obligațiilor declarative pe perioada inactivității sau a suspendării activității pentru contribuabilii care au înscrisă în registrul comerțului mențiunea privind inactivitatea temporară sau au suspendată activitatea. Măsura are ca scop reducerea poverii administrative a contribuabililor care, în prezent, își mențin obligațiile declarative sau care pot obține un regim de declarare derogatoriu la cerere, cum este cazul profesiilor liberale.

3. Reglementarea expresă a modalității de restituire a impozitului pe dividende în cazul în care din regularizarea anuală a dividendelor distribuite parțial în cursul anului, potrivit art. 67 din Legea societăților nr. 31/1990, republicată, rezultă sume de restituit de la buget. Măsura este necesară pentru că, în prezent, Codul de procedură fiscală reglementează doar modalitatea de restituire a impozitului pe dividende în situația în care societatea efectuează distribuiri de dividende parțiale în cursul anului, dividendul și impozitul fiind achitate, fără ca textul să reglementeze și situația în care dividendul este distribuit, dar acesta nu este plătit și, pe cale de consecință, nu este plătit nici impozitul.

4. Reglementarea expresă a obligației de raportare (furnizare de informații) a contribuabililor/plătitorilor care oferă mijloacele necesare pentru facilitarea tranzacțiilor on-line (piață on-line, platformă, portal, alte mijloace). Măsura are scopul de a identifica și impozita persoanele fizice care comercializează produse în mediul on-line, fără a fi înregistrate ca plătitori de impozite și taxe și fără a declara veniturile obținute din această activitate. De asemenea, natura informațiilor, periodicitatea, precum și modelul declarațiilor se aprobă prin ordin al președintelui ANAF.

În ceea ce privește Codul Fiscal modificările vizează:

a) Instituirea obligației notarilor publici de declarare a tranzacțiilor din transferul dreptului de proprietate și al dezmembrămintelor acestuia situate sub plafonul neimpozabil de 450.000 lei. Măsura are în vedere situațiile în care contribuabilii persoane fizice nu au înregistrat în cartea funciară proprietățile imobiliare ca parte din patrimoniul afacerii și au declarat impozit pe venitul din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal, în condițiile în care aceștia erau obligați la plata impozitului pe venitul din activități independente. De asemenea, prin instituirea acestei obligații declarative se urmărește identificarea persoanelor fizice care efectuează tranzacții cu proprietăți imobiliare și care, cu toate că îndeplinesc criteriile pentru încadrarea în activitatea independentă, plătesc impozitul pe venit potrivit prevederilor art.111 din Codul fiscal. Astfel, în ambele situații prezentate, contribuabilii au beneficiat de deducerea din valoarea tranzacției a sumei neimpozabile prevăzută la art. 111 alin.(1) din Codul fiscal, fapt ce a condus la diminuarea impozitului datorat.

b) Modificarea prevederilor Codului fiscal în ceea ce privește autorizarea antrepozitelor fiscale, a destinatarilor înregistrați, a expeditorilor înregistrați și a importatorilor autorizați, în sensul că aceasta se va realiza de structurile de specialitate din cadrul Autorității Vamale Române, urmând ca stabilirea competențelor, procedurilor și condițiilor de autorizare a antrepozitelor fiscale, destinatarilor înregistrați, expeditorilor înregistrați, importatorilor autorizați să se realizeze prin ordin al ministrului Finanțelor, la propunerea președintelui Autorității Vamale Române.

c) Stabilirea unui nou termen-limită, respectiv 31 decembrie 2022, până la care operatorii economici care efectuează livrări de bunuri sau prestări de servicii prin intermediul automatelor comerciale ce funcționează pe bază de plăți cu cardul, precum și de acceptatoare de bancnote sau monede, după caz, au obligația de a dota automatele comerciale cu aparate de marcat electronice fiscale. Măsura este necesară pentru evitarea sancționării operatorilor economici care efectuează livrări de bunuri sau prestări de servicii prin intermediul automatelor comerciale, pentru nerespectarea obligației de a se dota cu aparate de marcat electronice fiscale, în condițiile în care obligația nu a putut fi adusă la îndeplinire din motive neimputabile acestora.

Conform Issue Monitoring, proiectul de ordonanță prevede o serie de modificări a unor acte normative, precum şi prelungirea unor termene, astfel:

CODUL FISCAL:

  • se propun reguli de calcul, declarare și plată pentru impozitul datorat de contribuabilii care efectuează și aceste tranzacții reglementate de art. 40^3 , respectiv acestea să se efectueze trimestrial, iar plata impozitului să se efectueze până la data de 25 a lunii următoare trimestrului, fără întocmirea declarației anuale de impozit pe profit
  • depunerea declarației anuale privind impozitul pe profit, începând cu anul 2023 –  se propune ca, pe perioada aplicării prevederilor respective, persoana juridică responsabilă este obligată să depună declaraţia anuală consolidată până la data de 25 iunie inclusiv a anului următor, respectiv până la data de 25 a celei de-a şasea luni inclusiv de la închiderea anului fiscal modificat, după caz. În această situație, pentru grupul fiscal care aplică sistemul de declarare şi plată a impozitului pe profit trimestrial, comunicarea către persoana juridică responsabilă a rezultatului fiscal pentru trimestrul IV de către membrii grupului fiscal se efectuează până la data de 25 iunie inclusiv a anului următor, respectiv până la data de 25 a celei de-a şasea luni inclusiv de la închiderea anului fiscal modificat, după caz
  • autorizarea antrepozitelor fiscale, a destinatarilor înregistraţi, a expeditorilor înregistraţi şi a importatorilor autorizaţi, se va realiza de structurile de specialitate din cadrul Autorității Vamale Române
  • se reglementează procedurile privind deplasarea intracomunitară a produselor energetice în regim suspensiv de accize, pe cale maritimă sau pe căi navigabile interioare, către un destinatar care nu este cunoscut cu siguranţă în momentul în care expeditorul înaintează proiectul de document administrativ electronic
  • autorizarea operatorilor care să comercializeze tutun brut sau tutun parţial prelucrat provenit din operaţiuni proprii de import, din achiziţii intracomunitare proprii sau din producţia internă proprie, se propune a fi stabiliteă prin ordin al președintelui Autorității Vamale Române (AVR)
  • autorităţile competente de control al operaţiunilor cu produse accizabile să se stabilească prin ordin ANAF/AVR. Totodată, constatarea şi sancţionarea faptelor ce constituie contravenţie potrivit Titlului VII Accize și alte taxe speciale din Codul fiscal se propune a se realiza de către Ministerul Finanţelor, prin AVR
  • actualizarea codurilor NC pentru produsele supuse regimului accizelor nearmonizate și introducerea unei prevederi privind corespondența dintre codurile NC și noile coduri NC atunci când intervin modificări în nomenclatura combinată a Tarifului Vamal Comun și în cazul produselor supuse regimului accizelor nearmonizate, având în vedere că există posibilitatea să apară neconcordanțe între codurile NC stabilite prin Codul fiscal și codurile stabilite prin Regulamentul privind Nomenclatura combinată, care se modifică anual
  • instituirea unei reguli privind publicarea pe site-ul Ministerului Finanțelor, a nivelului accizelor în lei rezultat în urma actualizării, pentru produsele supuse accizelor nearmonizate, similară celei aplicabile pentru produsele supuse accizelor armonizate
    • Nivelul accizelor prevăzut în anexa nr. 2 se actualizează anual cu creșterea prețurilor de consum din ultimele 12 luni, calculată în luna septembrie a anului anterior celui de aplicare, față de perioada octombrie 2014 – septembrie 2015, comunicată oficial de Institutul Național de Statistică până la data de 15 octombrie. Nivelul accizelor actualizat se publică pe site-ul Ministerului Finanțelor, de regulă până la data de 20 octombrie, dar nu mai târziu de data de 31 decembrie a fiecărui an.
  • instituirea unei reguli privind rotunjirea la nivel de două zecimale a nivelului accizelor în lei rezultat în urma actualizării efectuate conform art. 442 alin. (2) din Codul fiscal, pentru produsele supuse accizelor nearmonizate, similară celei aplicabile pentru produsele supuse accizelor armonizate
    • Nivelul în lei al accizelor, obținut după efectuarea actualizării, se rotunjește la nivel de două zecimale, prin reducere, atunci când a treia zecimală este mai mică decât 5, și prin majorare atunci când a treia zecimală este mai mare sau egală cu 5
  • Accizele nearmonizate sunt taxe speciale percepute asupra următoarelor produse:
    • produse din tutun încălzit care, prin încălzire, emit un aerosol ce poate fi inhalat, fără a avea loc combustia amestecului de tutun, cu încadrarea tarifară NC 2404 11 00
    • lichidele cu conținut de nicotină destinate inhalării cu ajutorul unui dispozitiv electronic de tip “Țigaretă electronică”, cu încadrarea tarifară NC 2404 12 00
  • instituirea contravenției privind nerespectarea obligaţiei de a se înregistra la autoritatea competentă înainte de desfăşurarea activităţii și în cazul operatorilor economici autorizaţi în domeniul energiei electrice

CODUL DE PROCEDURĂ FISCALĂ

  • comerț electronic – contribuabilii care facilitează tranzacțiile on-line sunt obligați de a furniza informațiile care vor fi stabilite prin ordin al președintelui ANAF
  • în contextul digitalizării administrației publice, se prevede crearea posibilității furnizării de informații de natura secretului fiscal, fără acordul contribuabilului, instituțiilor de interes public care sunt învestite să îndeplinească un serviciu de interes public, în scopul îndeplinirii obligaţiilor prevăzute de lege
  • soluţia fiscală individuală anticipată precum şi respingerea cererii de emitere a soluţiei fiscale individuale anticipate să se aprobe prin ordin al ministrului finanţelor, în termen de 6 luni de la depunerea cererii de emitere a soluției
  • plătitorul de dividende poate depune la organul fiscal competent o declarație de regularizare/cerere de restituire după aprobarea situațiilor financiare anuale și până la împlinirea termenului de prescripție a dreptului de a cere restituirea
  • flexibilizarea condițiilor de accesare a eșalonării la plată clasice – crearea posibilității de depunere a cererii de eșalonare la plată și de către debitorii aflați în procedura insolvenței, cu condiția ca aceștia să iasă din procedura insolvenței până la emiterea deciziei de eșalonare la plată
  • modul de îmbunătățire a mijloacelor de comunicare la distanță să se facă prin ordin al președintelui ANAF
  • modificarea și completarea art. 236 alin. (3), (13) – (15) – folosirea aceleiași unități terminologice în cuprinsul acestui articol, respectiv „instituție de credit”, ținând cont de dispozițiile art. 3 din OUG nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului

HoReCa:

  • contribuabilii obligaţi la plata impozitului specific unor activităţi, potrivit Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activităţi, pentru anul 2022, nu datorează impozit specific pentru o perioadă de 180 de zile calculată de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă
  • Concomitent s-a prevãzut și mecanismul de recalculare a impozitului specific datorat, în sensul scãderii acestei perioade din totalul de 365 zile ale anului fiscal.

AUTOMATE COMERCIALE:

  • stabilirea unui nou termen limită, respectiv până la data de 31 decembrie 2022, pentru dotarea de către operatorii economici a automatelor comerciale cu aparate de marcat electronice fiscale, aceasta fiind necesară pentru aprobarea cadrului legal prin care sunt stabilite specificaţiile tehnice şi funcţionale ale acestor aparate de marcat electronice fiscale, precum și pentru parcurgerea etapelor necesare pentru implementarea obligației. Este vorba de automatele comerciale ce funcţionează pe bază de plăţi cu cardul, precum şi de acceptatoare de bancnote sau monede.

cafenea restaurant bar

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *