Dacă un proiect privind taxarea minimală a celor mai mari companii mondiale a fost adoptat în iulie, o serie de chestiuni sunt în continuare în discuție. O reuniune a OECD este prevăzută vineri în încercarea de a finaliza acordul, potrivit publicației boursorama.com.
Unde va fi plasat procentul de impunere? Va semna Irlanda acordul? Proiectul privind un impozit minim pentru marile multinaționale a fost adoptat iulie și semnat de atunci de 134 de țări, dar nu toate semnele de întrebare au fost rezolvate. “90% a fost decis”, afirmă o sursă apropiată negocierilor.
Însă negocierea ultimilor parametri este “complicată”. Iată mai jos principalele puncte rămase în suspans.
Un impozit de 15% sau mai mult?
Cel mai important aspect al acordului OECD anunțat în vară este un impozit minim pentru multinaționalele care au o cifră de afaceri de minim 750 de milioane de euro, dar valoarea sa nu este încă fixată, acordul anunțând un obiectiv de “cel puțin” 15%.
“Un compromis poate fi atins pentru 15% ca rată efectivă reală”, a afirmat marți ministrul francez al economiei, Bruno Le Maire. “Pare complicat să mergi dincolo de asta”, a confirmat o sursă apropiată negocierilor, în condițiile în care Irlanda, care nu a semnat încă acordul, prevede un impozit de 12,5%, unul dintre cele mai mici din lume.
Este Irlanda pregătită să adere la acord?
Este unul dintre aspectele cele mai disputate, dar o soluție pare apropiată, în condițiile în care ministrul irlandez al Finanțelor, Paschal Donohoe, a evocat recent o săptămână “decisivă”.
“Irlanda este pe punctul de a evolua asupra acestui subiect”, a afirmat marți Bruno Le Maire, cu atât mai mult dacă mențiunea “cel puțin” 15% este retrasă din textul final, după cum afirma marți televiziunea publică irlandeză.
De altfel, în condițiile în care numeroase filiale ale marilor grupuri aamericane și-au stabilit la Dublin sediul european iar Statele Unite vor să majoreze impozitul minim pentru companiile naționale instalate în străinătate, Dublinul ar putea adera la acord.
Cu cât vor fi taxate “supraprofiturile” ?
Această parte a reformei nu vizează decât companiile care au o cifră de afaceri mai mare de 20 de miliarde de euro și cu o rentabilitate ridicată, cu excepția industriilor extractive sau a serviciilor financiare reglementate. Măsura va permite determinarea sumei care va servi drept bază pentru calcularea veniturilor fiscale transferate în țările unde o companie realizează o cifră de afaceri de cel puțin un milion de euro, dar în care nu are sediu social.
În condițiile în care numeroase multinaționale vizate de reformă sunt americane, Statele Unite vor o rată de taxare cât mai mică la acest capitol, dar mai multe economii emergente, printre care Brazilia, Turcia și India, vor o rată cât mai mare. “Un compromis se poate contura în jur de 25%” pentru taxarea unei cote marginale a profitului, textul inițial evocând un interval între 20% și 30%, a afirmat marți Bruno Le Maire.
Cât de generoase vor fi deducerile?
Este subiectul care interesează în special Ungaria, care nu a semnat acordul, dar și Estonia.
Unele țări, mizând pe atractivitatea fiscală ca model economic, cer excepții pentru nivelul de impozitare a companiilor implantate pe teritoriul lor. Un sistem regresiv de deduceri de-a lungul anului ar putea fi identificat pentru a pune toată lumea de acord.
2023, un calendar prea ambițios?
În lupta ultimilor parametri, calendarul propus pentru aplicarea reală a reformelor la nivel mondial pare ambițios.
Pentru o aplicare totală, textul trebuie adoptat în legislația tuturor țărilor semnatare. “Intervalul ar putea fi ușor prea mic”, mărturisește o sursă apropiată discuțiilor. “Dar fixează un cadru.”