Tot mai mulți consumatori evită piatra preţioasă naturală, preferând diamantele cultivate în laborator, alte pietre preţioase colorate şi aurul, transmite CNBC, citat de News.ro.
Sloganul ”Un diamant este pentru totdeauna” a fost inventat de gigantul diamantelor De Beers în 1948, captând impresia de securitate şi romantism. Dar nu toate relaţiile rezistă timpului.
Cel mai mare acţionar al companiei, Anglo American, intenţionează să separe De Beers de grup, pe măsură ce îşi restructurează afacerea după ce a respins o ofertă de preluare a BHP.
CEO-ul Anglo American, Duncan Wanblad, a declarat pentru Financial Times că vânzarea De Beers va fi ”cea mai grea parte” a restructurării radicale a companiei.
”Diamantele nu se mai potrivesc cu adevărat, în ciuda tradiţiei puternice a De Beers în cadrul grupului Anglo”, a declarat analistul independent al industriei diamantelor Paul Zimnisky.
”Anglo va face în cele din urmă ceea ce vor acţionarii săi şi se pare că vor să se concentreze pe o strategie pe termen mai lung a mărfurilor care sprijină dezvoltarea infrastructurii verzi, de exemplu cuprul”, a spus el pentru CNBC.
Cerere de diamante în scădere
Cererea de diamante a scăzut pe măsură ce alura sa se estompează pe o piaţă cheie de consum: China.
Scăderea ratei căsătoriilor, precum şi popularitatea în creştere a aurului şi pietrelor preţioase cultivate în laborator au condus la scăderea cererii chineze de diamante, a declarat firma de cercetare de piaţă Daxue Consulting.
Sfârşitul restricţiilor pandemiei i-a făcut pe consumatori să-şi canalizeze cheltuielile către experienţe de călătorie, în locul produselor cu diamante.
Preţurile diamantelor au scăzut cu 5,7% până acum în acest an, potrivit indicelui diamantelor brute al lui Zimnisky, scăzând cu peste 30% faţă de cel ridicat record, din 2022.
De Beers a deţinut odată un monopol pe piaţa diamantelor, dar cota sa a scăzut.
Condiţiile economice au determinat compania să reducă preţurile cu 10% la începutul anului, a relatat Bloomberg, citând surse.
”Anul trecut a fost o perioadă mult mai grea pentru industria [diamantului], deoarece provocările economice, o pauză a angajamentelor, post-Covid, şi o creştere a ofertei de diamante cultivate în laborator au afectat toate condiţiile cererii”, a declarat directorul de comunicare al Anglo American, Marcelo Esquivel.
Preferinţa pentru diamantele cultivate în laborator joacă, de asemenea, un rol esenţial în scăderea preţurilor diamantelor naturale, a declarat Ankur Daga, fondator şi CEO al companiei de comerţ electronic cu bijuterii fine Angara.
”Problema de bază este creşterea rapidă a diamantelor cultivate în laborator”, a spus el.
Daga a adăugat că în SUA, care este cel mai mare consumator de diamante, jumătate din pietrele inelelor de logodnă vor fi cultivate în laborator în acest an, de la doar 2% în 2018.
Diamantele cultivate în laborator, care pot fi cu până la 85% mai ieftine decât diamantele naturale, sunt fabricate într-un mediu controlat, folosind presiune şi căldură extremă. Procesul recreează modul în care diamantele naturale sunt forjate adânc în mantaua Pământului.
Vânzările de diamante produse în laborator au crescut de la doar 2% din piaţa globală de bijuterii cu diamante în 2017 la 18,4% în 2023, potrivit datelor furnizate de Zimnisky.
În plus, justificarea pentru cumpărarea de diamante ca investiţie s-a diminuat, a spus Daga.
Diamantele au fost văzute ca un activ şi de acoperire a inflaţiei în ultimii 50 de ani, a explicat el. Dar această raţiune de investiţie a dispărut în mare măsură pe măsură ce preţurile au scăzut.
O industrie ”în necaz”
”Industria diamantelor are probleme”, a spus Daga pentru CNBC, adăugând că el crede că preţurile diamantelor naturale ar putea scădea cu încă 15%-20% în următoarele 12 luni.
Unii sunt puţin optimişti.
”Nu există nicio îndoială că există unele provocări în industria diamantelor, dar nu sunt provocări care să nu poată fi abordate”, a spus Anish Aggarwal, cofondatorul firmei de consultanţă specializată în diamante Gemdax.
El a remarcat că diamantele sunt produse discreţionare şi este un caz de ”creare a dorinţei”, la fel ca în cazul altor segmente de lux, cum ar fi ceasurile şi genţile de ultimă generaţie.
”Industria nu a făcut marketing pe categorii la scară largă de aproape 20 de ani. Şi vedem consecinţele acestui lucru”, a spus Aggarwal, adăugând că industria diamantelor va trebui să muncească din greu pentru a reaprinde cererea consumatorilor chinezi.
Acest lucru necesită o abordare de marketing coerentă, a adăugat Aggarwal.
În mod similar, Zimnisky a spus că doar un marketing semnificativ al industriei ar putea să răstoarne piaţa diamantelor.
Recent, cel mai mare retailer de bijuterii din lume, Signet Jewelers, a anunţat o colaborare de marketing cu De Beers pentru a propulsa cererea de diamante naturale.
Signet se aşteaptă la o creştere cu 25% a angajamentelor în următorii trei ani.
Esquivel, de la Anglo American, observă, de asemenea, că angajamentele mai mari şi creşterea veniturilor disponibile ar ajuta la atenuarea provocărilor de pe piaţă.
”Este cel mai mare miner de diamante din lume şi cel mai mare comerciant cu amănuntul de diamante din lume care lucrează împreună, aşa că este semnificativ şi ar putea cu adevărat să mişte acul pentru industria mai mare”, a spus Zimnisky.