Înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu peste 27%, în primele luni. Plus de 35% pentru înmatriculările de autoturisme electrice, care ajung la o cotă de piață de peste 20%

inmatriculari auto, masini

După evoluția importantă a lunilor anterioare, martie 2023 vine cu o creștere de 12,7% a înmatriculărilor de autovehicule faţă de luna similara a anului precedent, arată datele publicate marți de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA).

Dacă ne raportăm la anii anteriori, luna martie 2023 este în creștere cu 52% față de perioada similară din anul 2021, cu 81,4% faţă de martie 2020 şi cu 21,5% faţă de martie 2019.

În primele trei luni, înmatriculările de autoturisme noi sunt în creștere cu 27,7% faţă de aceeași perioadă din 2022, iar autoturismele „electrificate” au o creștere de 34,8%, realizând o cotă de piață de 20,2%.

În piața națională, Top 10 mărci, autoturisme + autovehicule comerciale, după primele trei luni din anul 2023, este condus de către Dacia (13.652 unități), urmată de Renault (4.422 unități), Ford (2.516 unități), Hyundai (2.457 unități), Mercedes Benz (2.404 unități), Toyota (2.346 unități), Skoda (2.218 unități), Volkswagen (2.195 unități), BMW (1.247 unități) și Suzuki (969 unități).

Autoturismele (care reprezintă aproximativ 85% din total) au înregistrat, în luna martie 2023, un volum de 12.120 unități, cu 11,2% mai mult decât în luna similară din 2022.

După primele trei luni ale anului 2023, observăm o evoluție mixtă a segmentelor în care sunt încadrate autoturismele, după cum urmează: Clasa A (+53,2%), Clasa B (+45,9%), Clasa C (+62,4%), Clasa D (-18,8%), Clasa E (+34,6%), Clasa F (+47,8%), SUV (+10,1%), MPV (-94,3%) și Clasa Sport (-11,5%), raportat la perioada similară din anul anterior.

În ceea ce privește cota de piață, segmentul SUV este pe prima poziție, cu o cotă de 39,9%, în scădere cu 6,4% față de 2022, urmat de Clasa C cu o cotă de 30,4%, în creştere cu 6,5% și Clasa B cu o cotă de 19,9%, în creştere cu 2,5% față de cota deținută în aceeași perioadă a anului trecut.

În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în primele trei luni din acest an, motorizările pe benzină înregistrează o creștere de 1,6% față de cota deținută în perioada similară din 2022, ajungând, astfel, la o pondere de 67,1%. In ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare diesel, acestea înregistrează o scădere de 2,6% față de ponderea din anul 2022 și dețin o cotă de 12,8% din total.

Pe de altă parte, autoturismele “electrificate“, respectiv cele electrice (100% și hibride plugin), precum și cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), ajung să dețină, după primele trei luni din 2023, o cotă de piață de 20,2%, care depăşeşte cu 7,4% cota deţinută de motoarele diesel.

Autoturismele full electrice dețin o cotă de 8,6% din piață în primele trei luni ale anului 2023 față de anul 2022 când reprezentau 7,3%.

Ca și în anul 2022, când, deși s-a înregistrat o scădere a achizițiilor de autoturisme în general, cele „verzi” au performat, în anul 2023, achizițiile din această categorie au crescut considerabil (+34,8%) comparativ cu perioda similară a anului trecut. În acest context, este de remarcat creșterea importantă a autoturismelor 100% Electrice (+48,8%) şi a celor plug-in hybrid (+32,0%).

Autoturismele 100% electrice mențin trendul crescător al anului anterior. In luna martie 2023, ajung, la o scădere de 2,4% față de luna similară a anului trecut, iar la nivelul celor trei luni din anul 2023 la o creștere de 48,8% față de anul precedent.

Și cele plug-in urmează o curbă crescătoare, cumulând și acestea volume semnificative, cu o creștere de 26,6% față de luna similară a anului trecut și una de 32,0% față de primele trei luni din anul 2022.

Autoturismele Full Hybrid sunt și acestea în creștere. Se înregistrează o scădere de 10,8% față de luna martie 2022 și o creștere de 23,6% față de primele trei luni ale anului anterior.

Cu atât mai mult, în primele trei luni din acest an, este de remarcat evoluția la vârful clasamentului unde primele 5 cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt Dacia Spring, cu 1.559 unități și o creștere de 63,8% față de aceeaşi perioadă a anului precedent, Renault Megane 217 unități, fără înmatriculări în perioada similară din 2022, Volkswagen e-UP!, cu 184 unități, creștere de 132,9%, Tesla Model Y cu 142 unități, în creștere cu 688,9% și Tesla Model 3 cu 108 unități, în scădere cu 29,9% față de aceeaşi perioadă a anului 2022.

In ceea ce privește autoturismele Plug-in, top 5 modele este condus de Ford Kuga, cu 199 unități și o creștere de 99,0% față de aceeaşi perioadă a anului precedent, urmată de Mazda CX 60 cu 91 unități, fără înmatriculări în perioada similară din 2022, Mercedes Benz GLE cu 83 unități și o creștere de 6,4%, Renault Captur cu 67 unități, creștere de 28,8% și Volkswagen Tiguan cu 67 unități, în creștere cu 86,1%.

Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc din top 3 Toyota Corolla cu 508 unități, în creștere cu 17,9% față de 2022, urmată de Toyota RAV4 cu 400 unități și 32,0% creștere, apoi Toyota Yaris cu 338 unități, în creștere cu 60,2%.

Analizând evoluția autoturismelor cu tracțiune integrală (4×4), observăm că, după primele trei luni din anul 2023, acestea dețin o cotă de piață de 23,0%, corespunzătoare unui volum total de 8.409 unități, în creștere cu 41,1% față de anul 2022, când se înregistrau 5.959 unități.

În ceea ce privește tipul proprietarului, cele mai multe achiziții de autoturisme în luna martie 2023 au fost realizate de către persoane juridice, care acoperă 60,0% din totalul achizițiilor de autoturisme. Dacă ne raportăm la cele trei luni din acest an, persoanele juridice acoperă un procent de 58,0%, iar diferenta de 42,0% le revine persoanelor fizice.

Categorie de autovehicule comerciale ușoare înregistrează, în martie 2023, o creștere de 23,1% față de luna martie 2022. Pe ansamblul celor trei luni din acest an, se remarcă o creștere de 26,4%, care consemnează o evoluție similară cu cea a autoturismelor (+27,7%).

În acest context, majoritatea mărcilor și modelelor sunt în teritoriul pozitiv în raport cu perioada similară a anului trecut.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *