Persoanele din generația Z nu mai pun în prim-plan întâlnirile romantice, din cauză că se confruntă cu un cost ridicat al vieții, datorii tot mai mari la împrumuturile pentru studenți și instabilitate pe piața muncii. Astfel, acestea încep să fie o povară financiară, potrivit Market Watch.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Datele privind obiceiurile de cheltuieli oferă o imagine asupra modului în care mentalitatea tinerilor cu privire la întâlniri s-a schimbat. Aproximativ 53% dintre bărbați și 54% dintre femei cu vârste între 18 și 28 de ani nu cheltuiesc niciun dolar pe lună pentru întâlniri, conform unui raport recent al Bank of America privind sănătatea financiară a adulților din Generația Z.
Acest lucru este cauzat, probabil, de faptul că Generația Z are o abordare diferită față de întâlniri, comparativ cu generațiile anterioare atunci când membrii lor se aflau în intervalul de vârstă în care se află acum Gen Z, spun experții. Odată cu schimbările generate de pandemie în modul în care oamenii socializează, alături de presiunile economice care au alimentat o reducere a cheltuielilor tinerilor, întâlnirile au trecut pe un plan secund pentru o parte semnificativă din Generația Z. În schimb, mulți prioritizează siguranța economică înainte de a se grăbi să își găsească un partener, să se căsătorească, să aibă copii și să cumpere o locuință, comparativ cu generațiile trecute, care atingeau, de obicei, aceste repere mai devreme în viață.
Scena întâlnirilor pentru Gen Z a fost modelată de aplicațiile de dating, rețelele sociale și inteligența artificială generativă într-un mod pe care generațiile anterioare nu l-au experimentat, în timp ce o perioadă de izolare forțată în timpul pandemiei de coronavirus a accentuat dependența tinerilor de conexiunile online, ceea ce, la rândul său, a modificat modul în care se conectează. Un raport Hinge din 2024 a constatat că Gen Z are cu 50% mai multe șanse decât milenialii să întârzie să răspundă la un mesaj de la un potențial partener pentru a evita să pară prea dornici, și mai mult de jumătate dintre cei chestionați au spus că teama de respingere i-a împiedicat să urmărească o posibilă relație.
„Am observat un declin constant al întâlnirilor. Unii oameni numesc asta ‘recesiunea romantismului’ sau ‘recesiunea sexului’, în special când ne uităm la cei din Gen Z și ne gândim că atunci când au ajuns la vârsta maturității, întâlnirile și pandemia s-au suprapus. Văd tot mai mulți oameni care se retrag complet din piața întâlnirilor și care au anxietate legată chiar și de a păși în lumea întâlnirilor dacă nu au bani pentru a ieși la întâlniri”, a spus specialista în întâlniri Damona Hoffman.
De ce jumătate dintre cei din Generația Z nu cheltuie pe întâlniri?
Aproximativ jumătate dintre membrii Generației Z chestionați de Bank of America au spus că costul ridicat al vieții este o barieră pentru succesul financiar.
„Sunt îngrijorați de cumpărăturile alimentare, îngrijorați de chirie, îngrijorați de a mânca în oraș”, a spus Will Smayda, șeful centrelor financiare la Bank of America.
Și prețurile încă cresc. În cadrul indicelui prețurilor de consum, o măsurătoare a inflației care exclude prețurile la alimente și energie și este un predictor mai bun, prețurile au crescut cu 0,3% în iulie în cea mai mare creștere lunară de la ianuarie.
Unii dintre cei din Gen Z au ales să se retragă din scena întâlnirilor din cauza propriilor nesiguranțe. Hoffman a spus că adesea întâlnește tineri singuri din Gen Z care simt că nu sunt „demni de întâlnire” din cauza datoriilor sau a unui loc de muncă slab plătit, iar teama de a fi judecați de potențiali parteneri îi ține departe de întâlniri cu totul.
Totuși, datele sugerează că aceste temeri ar putea fi nefondate: 68% dintre persoanele singure chestionate de OkCupid au spus că ar ieși la întâlniri cu cineva care câștigă semnificativ mai puțin decât ele, cu condiția ca acea persoană să fie motivată sau ca banii să nu fie o prioritate pentru ele într-o relație. Gen Z și milenialii au reprezentat 90% dintre respondenți.
Deși acești factori de stres nu i-au ținut pe toți tinerii departe de întâlniri, ei i-au făcut pe cei care se întâlnesc mai atenți la buget. Puțin sub jumătate dintre cei chestionați de Bank of America au spus că cheltuiesc bani pe întâlniri, 28% din totalul eșantionului de sondaj declarând că cheltuiesc mai puțin de 100 de dolari pe lună. Dintre cei din Gen Z aflați într-o relație, 43% dintre cei care nu locuiau împreună cheltuiau între 1 și 100 de dolari pe lună pentru întâlniri, iar 48% dintre cuplurile care locuiau împreună se încadrau în această categorie.
Întâlnirile post-pandemice pentru Gen Z sunt diferite față de generațiile anterioare
Pe lângă presiunile financiare, pandemia de COVID-19 a accelerat tendința tinerilor de a se îndrepta către spațiile online pentru conexiuni. Deși acest lucru a însemnat uneori activități solitare, cum ar fi vizionarea compulsivă de seriale, a condus, de asemenea, la o mai mare dependență de comunitățile online pentru a menține legăturile sociale în timpul carantinei. Un studiu al Pew Research Center a constatat, de exemplu, că adulții sub 30 de ani aveau cele mai mari șanse să spună că rețelele sociale i-au ajutat să rămână conectați cu prietenii și familia în timpul pandemiei.
Pentru mulți tineri care doreau să iasă și să socializeze, conexiunea online a fost o salvare. Totuși, a creat un contrast evident față de generațiile anterioare, care se bazau pe întâlniri față în față și pe apeluri telefonice pentru a forma legături, folosind rețelele sociale ca un supliment al socializării, mai degrabă decât ca un înlocuitor, sugerează studiul Pew.
Gen Z este, de asemenea, prima generație care a ajuns la maturitate în era inteligenței artificiale generative, iar în timp ce însoțitorii AI generativi sunt din ce în ce mai populari, impactul lor asupra întâlnirilor este nuanțat. O treime dintre cei singuri din Gen Z au interacționat cu AI ca partener romantic, comparativ cu 16% din totalul americanilor singuri, potrivit unui studiu din 2025 realizat de Match Group în colaborare cu Institutul Kinsey.
Cu toate acestea, pe măsură ce Gen Z navighează prin presiunile sociale și economice în schimbare, apare un efect de undă: întâlnirile sunt amânate, ceea ce împinge înapoi repere majore precum căsătoria și cumpărarea unei locuințe.
Tinerii adulți prioritizează siguranța economică în detrimentul faptului de a avea copii, arată datele Biroului de Recensământ, reflectând creșterea costului vieții. Indicele național al prețurilor locuințelor S&P CoreLogic Case-Shiller, care urmărește prețurile proprietăților rezidențiale din SUA, aproape s-a dublat în ultimul deceniu, în timp ce costurile anuale pentru îngrijirea copiilor variau între 6.500 și 15.600 de dolari în 2022. Costul taxelor la o universitate publică de patru ani a crescut cu 36,7% între 2010 și 2023, potrivit Education Data Initiative.
Reîncadrarea bugetului poate ajuta la reducerea presiunii întâlnirilor
Un aspect promițător din raportul Bank of America privind sănătatea financiară a Gen Z este că 72% dintre tinerii chestionați au făcut pași pentru a-și îmbunătăți sănătatea financiară în ultimul an, inclusiv prin economisire (51%) sau prin plata datoriilor (24%).
Pentru membrii Gen Z care doresc să intre timid în scena întâlnirilor, reîncadrarea bugetului personal poate fi de ajutor. În loc să îl vadă ca pe bani pentru „întâlniri”, gândirea în termeni de bani pentru „socializare” îi poate scoate pe oameni din aplicațiile de dating și în lumea reală, pentru a găsi potențiale conexiuni. Această abordare elimină presiunea pe care o poate aduce cheltuirea a 100 de dolari pe o cină unu-la-unu.
Aceasta nu este o idee nouă. Când generațiile anterioare cheltuiau bani ieșind în oraș, spunea Hoffman, nu vedeau întotdeauna acest lucru ca pe o investiție în întâlniri. În schimb, era pur și simplu ceva ce făceau pentru distracție, fără miza ridicată de a găsi un partener romantic.