Autorităţile italiene studiază mai multe modalităţi prin care să reducă influenţa grupului chinez Sinochem Holdings Corp la producătorul italian de anvelope Pirelli, transmite Bloomberg. Este cel mai recent semn al creşterii tensiunilor între Beijing şi ţările occidentale cu privire la controlul tehnologiilor sensibile,
Sinochem este cel mai mare acţionar la Pirelli, controlând 37% la acţiuni.
Potrivit unor surse din apropierea acestui dosar, oficialii italieni analizează o gamă largă de opţiuni în cadrul discuţiilor cu investitorii de la Pirelli, privind structura acţionariatului producătorului de anvelope. Printre opţiuni se numără limitarea schimbului de informaţii privind tehnologiile sensibile sau strategice cu membrii board-ului numiţi de Sinochem.
Recent, Pirelli a înştiinţat Guvernul de la Roma că are intenţia de a reînnoi un pact al acţionarilor între Sinochem şi Camfin, holdingul financiar al directorului general Marco Tronchetti Provera. Pactul este văzut ca o frână de către Pirelli, pentru că din cauza implicării chineze compania trebuie să ceară aprobarea Guvernului pentru majoritatea deciziilor de business.
Opţiunile analizate nu ar urma să modifice structura acţionariatului şi nici nu vor forţa Sinochem să îşi vândă acţiunile, dar va limita capacitatea Chinei de a influenţa afacerile companiei.
Autorităţile de la Roma vor avea în curând şansa de a interveni la Pirelli prin intermediul unei legislaţii care va da Guvernului puterea de a modifica tranzacţiile încheiate între companii private care operează în sectoare strategice.
Pirelli este unul din cei mai importanţi producători din Italia, cunoscut pentru preocuparea sa pentru patente, într-un context în care anvelopele high-tech devin componente cheie în industria auto, în special pentru vehiculele electrice. Pirelli este un furnizor important pentru producătorii de super-caruri şi un partener în cursele de Formula 1. În 2020, Pirelli s-a clasat pe locul al treilea în rândul companiilor italiene care au depus patente la Oficiul European de Brevete (EPO).
Discuţiile cu privire la Pirelli reflectă o dilemă în rândul ţărilor europene când vine vorba de a face afaceri cu Beijingul, în contextul în care relaţiile dintre SUA şi China se deteriorează rapid pe fondul disputelor cu privire la subiecte precum controlul exporturilor şi sancţiunile pentru încălcarea drepturilor omului.
Situaţia este şi mai delicată pentru premierul italian, Giorgia Meloni. Italia este singura ţară din G7 care a semnat un memorandum de înţelegere cu China cu privire la iniţiativa “O centură. Un drum” a Beijingului. Acest memorandum va fi prelungit automat în 2024, exceptând cazul în care Meloni va decide să renunţe la memorandum, ceea ce ar putea declanşa represalii din partea Beijingului.
Grupul Pirelli a intrat în România în anul 2004, când a înfiinţat compania “Pirelli Tyres România”. Construcţia fabricii de anvelope de la Slatina este un proiect greenfield început în 2005, iar primele anvelope au fost fabricate în 2006.