Lazea, BNR: Deficitul bugetar riscă să depășească 6% din PIB dacă nu se iau măsuri/ „România, „următorul candidat la o asistenţă din partea FMI şi la o eventuală suspendare a fondurilor din partea Comisiei Europene”

bani, finante, lei, financiar, deficit Sursa foto: Inquam Photos/Octav Ganea

Deficitul bugetar la sfârşitul anului 2023 riscă să depăşească 6% din PIB dacă nu se iau urgent o serie de măsuri şi ar constitui un regres faţă de nivelul de 5,7% din PIB înregistrat în 2022, arată economistul-şef al Băncii Naţionale a României (BNR), Valentin Lazea, într-un articol publicat pe blogul „Opinii BNR”, citat de Agerpres.

În opinia sa, neluarea vreunei măsuri nici în 2023, nici în 2024 va face din România „următorul candidat la o asistenţă din partea FMI şi la o eventuală suspendare a fondurilor din partea Comisiei Europene”.

„După primele cinci luni din anul 2023, deficitul bugetar (pe definiţie cash) era de 2,32% din PIB, adică cu circa 0,8% din PIB mai mare decât în primele cinci luni din 2022. În aceste condiţii, dacă nu se iau urgent o serie de măsuri, deficitul bugetar la sfârşitul anului 2023 riscă să depăşească 6% din PIB, adică ar constitui un regres faţă de nivelul de deficit de 5,7% din PIB înregistrat în 2022. Este uşor de imaginat consternarea pe care ar stârni-o la Bruxelles şi pe pieţele financiare o asemenea contraperformanţă: o ţară care s-a angajat să reducă în acest an deficitul bugetar la 4,4% din PIB şi care nu este în stare să-şi reducă, nici măcar marginal, deficitul faţă de anul precedent ar fi – probabil – o premieră la nivelul UE”, menţionează Valentin Lazea.

Analize Economedia

Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1
investitii bani
Nokian+Tyres+Romania+factory+1st+tire+02
Elena Deacu

Economistul-şef al BNR a precizat că România ar trebui să implementeze de la 1 septembrie un pachet fiscal echivalent cu cel puţin 2 procente din PIB pentru a evita „ruşinea de a nu avea deloc consolidare fiscală în acest an”.

„De ce 2 procente din PIB? Pentru că, aplicându-se numai în ultimele 4 luni (adică o treime din acest an) acest pachet ar genera o reducere a deficitului bugetar de circa 0,67% din PIB, probabil suficient pentru a veni – marginal – sub nivelul deficitului de 5,7% din PIB de anul trecut. Important de menţionat este şi că acest pachet de 2 procente din PIB, dacă s-ar prelungi în tot anul 2024 (şi nu ar mai fi afectat de alte ‘cadouri’ electorale) ar permite reducerea deficitului bugetar spre 4 procente din PIB în anul viitor, fără alte măsuri suplimentare, greu de luat într-un an electoral”, a explicat Lazea.

Potrivit acestuia, soluţia o reprezintă, pe termen scurt, revenirea la adevărata cotă unică, “clamată de toţi, dar respectată de prea puţini”.

„Din cauza numeroaselor scutiri şi exceptări de la plata taxelor şi impozitelor, România are astăzi un sistem fiscal regresiv, în care cei care câştigă mai mult plătesc la buget mai puţin. Eliminarea acestor scutiri şi exceptări ar putea să aducă peste 2 procente din PIB, adică ceea ce este necesar pentru rezolvarea problemei fiscale prezentate în enunţ. Dacă lucrurile sunt atât de simple – şi cunoscute de toată lumea – de ce nu le vedem transpuse în practică (cel puţin la data scrierii acestui articol)? Răspunsul constă în trei cuvinte: lăcomie, ideologie, teamă. Lăcomia mediului de afaceri care beneficiază de scutiri şi exceptări; ideologia unei mari părţi a analiştilor şi economiştilor; teama de consecinţele reformei din partea clasei politice”, a mai scris Lazea.

Referindu-se la lăcomia mediului de afaceri beneficiar, el a afirmat că aceştia găsesc „nenumărate motive pentru a prelungi regimul preferenţial de care se bucură”.

„Fie că vorbim de deţinătorii de microîntreprinderi, de PFA-uri, de firme în domeniul imobiliar, de informaticieni care nu plătesc impozitul pe venit, de constructori sau agricultori care nu plătesc contribuţii sociale (dar beneficiază de servicii medicale gratuite) etc., toţi aceştia găsesc nenumărate motive pentru a prelungi regimul preferenţial de care se bucură cu argumente de genul: ‘Suntem o ramură/sector/tip de firmă la început de drum şi avem nevoie, în această etapă, de sprijinul statului’. Or, adevărul este că microîntreprinderile beneficiază de un regim preferenţial din 2002, informaticienii din 2004, sectorul hoteluri şi restaurante din 2017, sectorul construcţii din 2019 şi numai agricultura şi industria alimentară din 2022″, a arătat economistul-şef al BNR.

El consideră că nicio facilitate dată pentru infant industries nu este presupusă să dureze la infinit şi ea trebuie retrasă la un moment dat.

Referindu-se la argumentul „Prin aplicarea de cote de impozitare reduse, are loc o recunoaştere a importanţei pentru economie şi societate a muncii pe care o depunem noi, cei din ramura favorizată”, Valentin Lazea spune că acesta “sună fals, întrucât importanţa pentru economie a fost deja recunoscută, prin nivelul peste medie al salarizării (în IT, construcţii) şi prin profitabilitatea peste medie a firmelor respective – dar mai multe despre aceasta, în partea finală a articolului.”

În ceea ce priveşte argumentul: „Dacă ne veţi anula facilităţile fiscale, vom muta firma noastră peste hotare”, oficialul BNR susţine că acesta este “cel mai strigător la cer”, în condiţiile în care impozitarea din toate statele UE – cu excepţia Bulgariei – este mult mai mare decât în România.

„Cu alte cuvinte, noi, firmele, refuzăm să plătim impozitul pe salarii de 10% (cel mai scăzut din Europa), dar nu avem nici o problemă de a plăti impozite de 25, 30, 40% în alte state din Europa….. Adevărul este că aştept cu nerăbdare (dar fără mari speranţe) ziua în care un informatician va admite public că este ruşinos ca la salariile existente în ramură să nu plătească impozit pe venit sau un constructor care să recunoască public că este jenant să beneficieze de servicii medicale în condiţiile în care nu cotizează deloc la ele sau un deţinător de 9 microîntreprinderi (3 ale sale, 3 ale soţiei, 3 ale fiului) că beneficiază de o grămadă de scutiri, având o profitabilitate cu mult peste 6% (break even point-ul pentru impozitul pe profit versus impozitul pe cifra de afaceri)”, a argumentat Valentin Lazea.

Referindu-se la ideologia unei mari părţi a analiştilor şi economiştilor, oficialul BNR a afirmat că, din păcate, mulţi analişti şi economişti preferă să trateze problema echilibrului bugetar de o manieră ideologică, iar procedând astfel pierd din vedere urgenţa şi dimensiunea problemei concrete care trebuie rezolvată.

El a spus că sunt aduse tot mai des argumente de genul: “La stadiul său de dezvoltare, România are nevoie de un stat minimal. Când vom fi dezvoltaţi, ne vom permite un stat – şi un buget – mai mari”. În opinia sa, acest argument poate că era valabil la începutul anilor ‘2000, când România avea un PIB (la paritatea puterii de cumpărare) de 32% din media UE, nicidecum în 2023, când am ajuns cu PIB (la PPC) de 72% din media UE.

„Analiştii de care vorbim par să uite, în mod deliberat, că România este un stat membru al UE, adică a unei zone cu o puternică implicare a statului în zona de redistribuire. Favorizând o redistribuire redusă, în stilul american, analiştii respectivi îşi închipuie că România va deveni un fel de SUA; în realitate, cu redistribuire redusă, România va deveni un fel de Guatemala, Honduras sau El Salvador. Aplicaţi teoria statului minimal pe un public anglo-saxon şi veţi obţine SUA; aplicaţi teoria statului minimal pe un public latin şi veţi obţine Honduras-ul. Dar poate că asta e ceea ce se doreşte: cei privilegiaţi să trăiască în cartiere bine păzite, cu poliţie, şcoli şi spitale private, fără vreo consideraţie pentru restul populaţiei….”, a adăugat Lazea.

Referindu-se la argumentul „Orice corecţie fiscală înseamnă o creştere de taxe”, culmea ipocriziei este că cei care apărau introducerea cotei unice de impozitare în 2004 – 2005 sunt cei care acum apără dispariţia ei de facto, într-un sistem de impozitare regresiv, a afirmat oficialul BNR.

În ceea ce priveşte argumentul „Putem obţine corecţia fiscală necesară numai prin reducerea cheltuielilor bugetare”, specialistul BNR este de părere că aceia care afirmă aşa ceva “au probleme cu matematica”.

“Oricât ar fi de binevenită reforma pensiilor speciale, acesta nu are o magnitudine mai mare de 0,85 procente din PIB. Şi, mai ales, nu se poate desfăşura într-un timp scurt, fără o perioadă de tranziţie de câţiva ani. Astfel încât câştigurile bugetare din reforma pensiilor speciale pot fi estimate la maximum 0,15 – 0,20 procente pe an, în timp ce România are nevoie de 2 procente din PIB acum”, a atras atenţia acesta.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

  1. Daca m-ar impozita cu 20% pe venituri pe PFA, as alege sa parasesc tara si sa platesc impozit 20-30% intr-o alta tara unde acele taxe ar fi folosite si nu sifonate.

  2. Ceva despre inutilii din administratiile locale si centrale? Ceva despre mega programele de investitii date cu dedicatie firmelor prietene de partid? De astea nimic domnul economist sef? La stat se pare ca e lapte si miere. Tot privatul e de vina pentru orice si trebuie sa plateasca.

  3. Jenant! Domnul Lazea este in campanie nationala cu mesajul sa trebuie crescute taxele. Peste tot, ne fezandeaza ca sa acceptam marea solutie de scadere a deficitului din banii privatilor. In timp ce guvernantii fura cu nesimtire tot ce poate din buget. La cheltuieli nu e problema. Doar veniturile trebuie crescute cu bani de la firme.

    • Completare: fix astazi, mai mult ca sa vizitez cladirea despre care auzisem ca are o arhitectura deosebita, am fost la BNR sa schimb niste bancnote uzate. Dupa ce am deranjat portarul, care in mod cert nu mai vazusr oameni de ceva timp, am intrat intr-o sala in care lucrau, la ghisee, cel putin 5 oameni. Fiecare ghiseu avea o functie specifica si foarte exotica: schimbare bancnote uzate, numismatica etc. In total, toate aceste functiuni nu cred ca atrag mai mult de 1-2 persoane pe zi acolo. Repet: 5 oameni servesc 1-2 persoane pe zi.
      Pana la ora 14.40, cand se inchide. Asta e lucratul la stat, asta este cladirea de sub dl. Lazea. Dar trebuie crescute taxele. Clar.

  4. De ce sa plătesc mai mult?
    De ce sa plătești, intr-o prima faza? Ce primesc??
    Copilului ii trebuie meditatii, eu ma ajut de asigurarea medicala de la munca, la privat, la Scoala dam bani…
    Drumurile sunt praf si pline de oligofreni din aia ajunși cu funcție la stat si care conduc cum vor ei…
    Administrațiile locale si centrale Lucreaza pentru ei nu pentru noi…
    De ce sa plătesc????

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.