Luton Dart: Se lansează “cel mai scump tren din Marea Britanie”, o legătură feroviară ușoară a aeroportului Luton 

luton dart Foto: lutonrising.org.uk

Mult-așteptatul serviciu de navetă de 290 de milioane de lire sterline de la aeroport până la stația de cale ferată va costa pasagerii 4,90 lire sterline pe călătorie, relatează The Guardian.

După șapte ani de pregătire, mult-așteptata legătură feroviară ușoară a aeroportului Luton se deschide în sfârșit pentru pasageri săptămâna viitoare – o conexiune rapidă care a fost, oarecum pe nedrept, catalogată drept cel mai scump tren din Marea Britanie.

Așa cum au promis șefii aeroportului, noua și strălucitoare navetă Dart, în valoare de 290 de milioane de lire sterline, de la tren la aeroport, reprezintă o îmbunătățire semnificativă: accesată direct din gara Luton Parkway și înlocuind autobuzul care era necesar între trenuri și terminalul aeroportului. Astfel, aeroportul se află la aproximativ o jumătate de oră de mers în total din centrul Londrei cu cele mai rapide trenuri.

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

Dar la 4,90 lire sterline pentru o călătorie de 1.999 de metri (1,25 mile), Luton Dart este scump chiar și după standardele tarifelor feroviare britanice (care cresc cu 5,9% în acest weekend). Se pare că a detronat faimosul serviciu de transfer Heathrow Express ca fiind cel mai scump după distanță.

Un zbor de la Luton la Palma în această lună cu easyJet, la 56 de lire sterline dus-întors, se ridică la aproximativ o sutime din prețul pe milă al Dart. Chiar și Orient Express de la Londra la Veneția – dormit într-o cabină privată cu serviciu de steward și mese somptuoase și vinuri fine incluse pentru un bilet de 4.500 de lire sterline – nu ajunge decât la aproximativ dublul prețului la kilometraj.

“Dacă sunteți isteți, costă 47,50 lire sterline dus-întors pentru o familie din centrul Londrei. Posesorii de ecusoane albastre, pensionarii și lucrătorii aeroportului merg gratuit”, spune Graham Olver, directorul executiv al Luton Rising, compania deținută de consiliu care administrează aeroportul.

Olver a îndemnat la o concentrare nu pe costuri, ci pe valoarea sistemului: “Suntem o întreprindere socială masivă cu un activ de 2 miliarde de lire sterline”.

Potrivit East Midlands Railway, unele bilete în avans la Luton Airport Express de la Londra St Pancras, și inclusiv naveta Dart, vor costa doar 47,50 lire sterline dus-întors pentru o familie de patru persoane – substanțial mai ieftin decât alte transferuri feroviare de la aeroport din capitală.

Rezidenții locali vor beneficia de o reducere de 50%, ceea ce va aduce costul la nivelul celui al serviciului de autobuz care va fi retras în curând.

Din punct de vedere tehnic, naveta nu este un tren, ci o telecabină, concepută pentru a face față ascensiunii rapide de 40 de metri pe dealul care duce la aeroport. Este fabricat și operat de compania Doppelmayr Cable Car, aceeași firmă care se află în spatele nebuniei de 60 de milioane de lire sterline a lui Boris Johnson, o telecabină peste Tamisa la Docklands (distanța o,6 mile, preț 6 lire sterline).

Călătoria în sine, testată vineri de The Guardian într-o călătorie în avanpremieră, durează lin 2 minute și 39 de secunde, arcuindu-se grațios în sus și curbându-se peste A1081, pe un pod decorat cu o creastă ornamentală care subliniază această adăugire spectaculoasă la orizontul Lutonului. Dart se scufundă în subteran pentru a ajunge la aeroport, unde pasagerii ies de sub un acoperiș cu baldachin atrăgător din oțel galben – “nu placat cu aur”, subliniază un purtător de cuvânt.

Tarifele vor permite ca Dart să ajungă la un echilibru, a declarat Olver, cu costul finanțării construcției sale, precum și a operațiunilor. Acesta face parte dintr-o modernizare a infrastructurii, inclusiv un posibil al doilea terminal, care ar putea permite aeroportului Luton să crească de la 18 milioane la 33 de milioane de pasageri pe an.

Cel mai important, după cum subliniază Olver și liderul consiliului districtului Luton, Hazel Simmons, orice profit al aeroportului merge către servicii locale vitale. Simmons a declarat: “Aeroportul nostru există doar pentru a sprijini orașul și oamenii din el… Sunt uimită și încântată că am reușit să aducem așa ceva la aeroportul Luton.”

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: