Marile Rețele Comerciale: Comerţul alimentar riscă să fie copleşit de un val nesfârşit de reglementări excesive

Comert, alimente, piata, supermarket, rafturii Sursa foto: Pixabay

Comerţul alimentar riscă să fie copleşit de un val nesfârşit de reglementări excesive şi nejustificate odată cu transpunerea în legislaţia naţională a unei Directive europene (633 UTP) al cărui text a fost modificat substanţial, susţin reprezentanţii Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România(AMRCR), transmite Agerpres.

„Un val nesfârşit de reglementări excesive şi nejustificate, care se adaugă la creşterile inflaţioniste din zona energiei şi provocărilor geostrategice, este aproape să copleşească desfăşurarea comerţului alimentar, deşi acesta a funcţionat cu succes în perioada dificilă a pandemiei. Invocându-se transpunerea în legislaţia naţională a unei Directive europene (633 UTP), sunt aproape de a fi transformate în lege, în cadrul circuitului parlamentar, prevederi care denaturează scopul Directivei fiind susceptibile de a afecta concurenţa, încălcând legi naţionale importante şi chiar prevederi constituţionale”, se arată într-un comunicat al AMRCR.

Textul Directivei este modificat substanţial şi pare dedicat numai pentru o mică parte din ceea ce înseamnă întregul ansamblu economic format din fermieri/procesatori/producători/ retaileri/consumatori.

Analize Economedia

retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1
investitii bani
Nokian+Tyres+Romania+factory+1st+tire+02
Elena Deacu
calculator, job, grafice
automotive foto 2
Victor Moraru si Marian Neacsu
oameni bagaje
multime, oameni, populatie, demografic, trecere de pietoni
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
bani, lei, finante, bancnote
bani, lei, finante, bancnote, bani numarati, impozit, taxe
Vladimir Putin, Xi Jinping, presedinte, rusia, china, moscova, kremlin, beijing, presedinte, china, rusia
bani, finante, lei, financiar, deficit
Gameloft Romania Cluj Napoca
onrc, registrul comertului
onrc, registrul comertului
Jerome Powell, FED
sticle vin
turism calatorii bani
Euro bani fonduri cheltuieli risipă fraude
bani, lei, finante, bancnote, bani numarati
Borhanci_Bazin-de-inot_01
Luca
onrc, registrul comertului
Pod Argeș Grădiștea București Giurgiu
bani, finante, lei, financiar, deficit
aeroport iasi plecari

„Un act normativ nu ar trebui să permită crearea unor mecanisme discreţionare, care să modifice major modalitatea de lucru dintre furnizori şi retaileri şi care să ducă la consecinţe necontrolabile pentru consumatorul final, putând afecta diversitatea, calitatea produselor sau chiar accesul pe piaţă al unor anumite categorii de producători. Se invocă excesiv dezideratul promovării producătorului local, însă, în fapt, niciuna dintre prevederile transpunerii nu susţine în mod concret acest lucru”, afirmă reprezentaţii marilor reţele de magazine.

În opinia acestora, produsele agroalimentare româneşti sunt deja, prezente pe scară largă, susţinute şi promovate în toate lanţurile de retail, în multe dintre ele ajungând la 95-100% din game, în sezon.

Asociaţia mai subliniază că textul Directivei – aşa cum a fost el conceput de legiuitorul european, incriminează deja practici comerciale care au fost declarate neloiale, interzicându-le în mod expres şi pentru a căror nerespectare sunt prevăzute sancţiuni extrem de ridicate.

Directiva 633 UTP a fost adoptată de Uniunea Europeană în 2019, chiar în perioada când România deţinea preşedinţia Consiliului Uniunii Europene.

„Deşi a coordonat respectivele lucrări la nivel comunitar, când a venit timpul transpunerii, în România s-a ajuns la concluzia că este absolut normal ca la mai puţin de doi ani distanţă să fie adoptată o variantă fundamental diferită faţă de cea agreată împreună cu celelalte 26 de state, fără nicio justificare, fie ea şi minimală, a acestei schimbări radicale de poziţie”, precizează AMRCR în comunicat.

În acest sens se ajunge ca proiectul de lege să modifice acte fundamentale din legislaţia naţională, printre care Codul Fiscal, Codul Civil, Codul de procedură civilă prin instituirea unor proceduri ad-hoc de judecată şi, nu în ultimul rând, articole din Constituţie precum cele care garantează libertatea economică, economia de piaţă şi exerciţiul unor drepturi şi libertăţi, susţin reprezentanţii retailerilor.

„Aceste noi prevederi legislative nu vor aduce altceva decât o maximă bulversare în piaţă, o presiune asupra funcţionării optime a lanţurilor de aprovizionare, câştigători de conjunctură şi crearea de obstacole suplimentare şi majore în dezvoltarea de strategii comerciale în detrimentul atât al producătorilor cât şi al comercianţilor, fără beneficii pentru consumatori”, au mai spus aceştia.

De asemenea, actul comercial nu îl va mai avea în centrul său pe consumator deoarece există riscul de a i se limita posibilitatea de a alege între un număr cât mai mare de sortimente şi varietăţi de produse de calitate iar accesul la mărci alimentare, în care s-au investit foarte multe resurse, inovaţie şi logistică, va fi restricţionat şi va începe treptat să fie tot mai dificil şi mai costisitor.

„Susţinem transpunerea Directivei 633 în legislaţia naţională în litera şi spiritul în care a fost adoptată, fără denaturări şi adăugiri nenecesare pentru evitarea oricăror abordări hazardate care pot arunca sistemul comercial alimentar din ţara noastră, într-o zonă de maximă incertitudine cu efecte colaterale greu de anticipat, mai ales într-o perioadă atât de incertă şi plină de provocări”, arată AMRCR, în comunicat.

În acest context, asociaţia a lansat un apel către Parlament, Guvern şi Preşedinţie pentru a înţelege că în actualul context economic, social şi geostrategic, sectorul de comerţ cu produse alimentare, care a funcţionat cu succes în perioada extrem de dificilă a pandemiei, se confruntă cu provocări suplimentare fără precedent şi riscă sa fie puternic afectat de „tăvălugul legislativ în desfăşurare”.

Pe de altă parte, Marile Reţele Comerciale din România au reiterat că vor asigura stocurile de alimente şi aprovizionarea ritmică a magazinelor şi vor continua să ofere consumatorilor din România produse de calitate la preţuri competitive şi stabilitate angajaţilor.

Asociaţia Marilor Reţele Comerciale din România grupează mai multe companii de retail alimentar şi nealimentar din România precum: Altex, Artima, Auchan, Brico Depot, Carrefour, Columbus, Cora, DM Drogerie Markt, Decathlon, Dedeman, Flanco, Hornbach, Ikea, Kaufland, Lidl, Mega Image, Metro Cash & Carry, Mobexpert, Penny, Profi, Selgros şi este membră a Confederaţiei Patronale “Concordia” şi a organizaţiei “EuroCommerce”.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: