Mark Zuckerberg afirmă că Apple nu a mai inovat de la iPhone. Remarca sa vine cel mai probabil de la frustrările legate de măsurile de protecție asupra datelor personale dezvoltate de Apple, acest lucru punând companiei Meta bețe în roate pentru a extrage datele personale ale utilizatorilor săi, relatează platforma Fast Company.
Săptămâna trecută, ca parte a campaniei sale în curs de desfășurare prin care pare să se afirme ca o figură mai asemănătoare lui Musk, Mark Zuckerberg, CEO al Meta, a stat de vorbă cu Joe Rogan timp de trei ore despre libertatea de exprimare, „cenzură ” guvernamentală și cât de important este ca întreprinderile americane să câștige în competiția pentru AI. Dar unul dintre celelalte subiecte pe care Zuck părea hotărât să se axeze a fost Apple.
Fondatorul Facebook a expus multe dintre nemulțumirile sale cu privire la companie, în special nemulțumirea sa cu privire la taxele pe care unii dezvoltatori trebuie să le plătească pe App Store-ul Apple pentru a-și distribui produsele pe platformă (taxe pe care Apple le-a redus la jumătate pentru dezvoltatorii mici). Cu toate acestea, Zuck a mers și mai departe, lăsând să se înțeleagă că societatea din Cupertino nu mai este forța inovatoare care a fost odată – și nu a mai fost de zeci de ani.
„Este ca și cum Steve Jobs a inventat iPhone-ul, iar acum, 20 de ani mai târziu, pur și simplu se bazează pe el”, a spus Zuckerberg, adăugând ulterior: „Și sunt destul de optimist că, doar pentru că au fost atât de departe de a-și face jocul în ceea ce privește faptul că nu au lansat prea multe lucruri inovatoare, în cele din urmă … dacă nu faci o treabă bună timp de 10 ani, în cele din urmă, vei fi învins de cineva”, a completat acesta.
Apple a mizat pe protejarea intimității
Analiza menționează că astfel de comentarii sunt mult mai ușor de înțeles dacă se ia în considerare măsura în care cea mai importantă inovație a Apple din ultimii zece ani a dăunat metodelor de afaceri ale companiei Meta.
Zuckerberg pare să creadă că progresele hardware sunt singurele care contează ca „inovație” la Apple. Analiza Fast Company menționează însă că Apple nu este doar o companie de hardware. Produce software și oferă servicii, care înglobează un ecosistem care nu seamănă cu niciun altul din industria tehnologiei.
“Din nefericire pentru Meta, cea mai mare inovație adusă de Apple în ultimul deceniu nu este ceva ce se poate ține în mână sau arăta altcuiva. Este puterea de a ține mai multe dintre datele personale departe de corporațiile și instituțiile care doresc să exploateze ideile, locațiile și conexiunile noastre pentru propriul câștig financiar. Accesarea și monetizarea acestor informații despre fiecare utilizator este preocuparea Meta, iar multe dintre inovațiile în materie de confidențialitate pe care Apple le-a introdus în ecosistemul său în ultimii ani au afectat capacitatea Meta de a face acest lucru”, arată articolul platformei.
De exemplu, doar una dintre inovațiile recente ale Apple în materie de confidențialitate din iOS 18, capacitatea utilizatorilor de a limita accesul la aplicații doar la acele persoane de contact pe care le aleg. Giganții social media precum Meta urăsc această caracteristică, deoarece înseamnă că nu mai pot obține acces nelimitat la toate persoanele din agenda personală: prieteni, medici și reprezentanți religioși. Acest lucru înseamnă că ei pierd controlul asupra cunoașterii tuturor celor pe care utilizatorii îi cunosc și nu le pot construi acestora un profil social complet.
De asemenea, App Tracking Transparency (ATT) prezintă o caracteristică de confidențialitate introdusă pentru prima dată în iOS 14.5. ATT a oferit utilizatorilor posibilitatea de a controla dacă o aplicație le va permite să îi urmărească prin intermediul aplicațiilor și site-urilor web terțe. Aceasta este o caracteristică care s-a confruntat cu o opoziție puternică din partea companiilor, inclusiv Facebook Meta, care aveau modele de afaceri care se bazau pe vânzarea informațiilor utilizatorilor. Dar este o caracteristică pe care utilizatorii au îmbrățișat-o în mod covârșitor, datele din mai 2021 arată că 94% dintre proprietarii de iPhone din SUA au optat pentru ATT pentru a preveni urmărirea lor.
Mai recent, Apple a inovat complet domeniul AI prin crearea unei tehnologii complet noi, denumită Private Cloud Compute, care permite utilizatorilor să utilizeze funcțiile robotului AI fără ca informațiile lor personale sau chiar interogările anterioare să fie colectate și păstrate de Apple sau de oricine altcineva. Aceasta este prima dată când un furnizor important de inteligență artificială oferă utilizatorilor acest nivel de confidențialitate cu un serviciu AI, ceva ce nu se găsește cu ChatGPT de la Open AI (cu excepția cazului în care este utilizat prin intermediul Apple Intelligence) sau Meta AI bazat pe Llama 3 de la Meta. Meta nu le permite utilizatorilor să renunțe la utilizarea datelor lor pentru instruirea AI-ului său.
Acestea sunt doar trei dintre zecile de inovații majore în materie de confidențialitate pe care Apple le-a anunțat în ultimii ani, arată articolul platformei, care menționează că protecția vieții private devine tot mai importantă, așa că aceste inovații contează – ele ajută la păstrarea informațiilor esențiale personale departe de ochii curioșilor precum cei ai Meta.
“Pare puțin probabil ca viața privată să fie un subiect atât de important în domeniul tehnologiei dacă Apple nu ar fi îmbrățișat-o. Apple este singurul gigant tehnologic important care nu numai că nu încearcă să împiedice respectarea vieții private, dar își concepe în mod activ produsele în funcție de aceasta, notează articolul platformei. Și pentru că face acest lucru – și comercializează totul atât de bine – importanța confidențialității digitale este ridicată în mintea consumatorilor, ceea ce obligă alte companii de tehnologie să copieze (chiar dacă cu părere de rău) unele dintre inovațiile lor. Pe măsură ce se face trecerea către o lume în care totul este conectat și AI-ul atotvăzător este peste tot, inovarea în domeniul protecției vieții private este exact tipul de inovare necesară acum. Și este un domeniu în care Apple excelează în prezent”, notează Fast Company.
În ceea ce privește inovația hardware, analiza menționează Apple Watch și funcțiile sale de sănătate care schimbă regulile jocului. Apple Pay, care a adus plățile fără contact pentru mase; Face ID, cea mai sigură și mai ușor de utilizat autentificare biometrică pentru consumatori; și Apple Silicon, cele mai puternice cipuri de consum din lume, care au permis tot felul de noi modele de computere.