Un pod peste Dunăre între România și Ucraina ar putea fi construit la Isaccea (jud. Tulcea) – Orlivka (raionul Reni), potrivit secretarului de stat în Ministerul Transporturilor Ionel Scrioșteanu. Miercuri, în ședința comună a Guvernelor României și Ucrainei de la Kiev, s-a semnat un memorandum care include și o strategie pentru drumurile și vămile dintre cele două țări. La Isaccea, trecerea Dunării se face cu BAC-ul Navrom, iar timpul de așteptare al camioanelor este de câteva ore, însă după ultimul atac cu drone al Rusiei vama Isaccea a fost închisă și traficul deviat pe la Galați – Giurgiulești cu trecerea Podului peste Prut România – Republica Moldova.
Șoferii de camioane așteaptă peste 15 ore la trecerea Podului peste Prut. Între România și Ucraina, la frontiera de Nord, Consiliul Județean Maramureș construiește Podul nou peste Tisa de la Teplița – Sighetu Marmației, proiect care include și o nouă vamă. Totodată, în județul Suceava, CNAIR va primi finanțare prin CEF pentru Autostrada Moldovei A7 până la frontiera cu Ucraina (detalii aici). Pe lângă problema tranzitului cerealelor, un pod la Isaccea ar putea fi construit și pentru a facilita transporturile la momentul reconstrucției Ucrainei.
„Memorandum de înțelegere între Guvernul României și Guvernul Ucrainei privind consolidarea cooperării pentru asigurarea tranzitului produselor ucrainene care include anexa -Strategia privind dezvoltarea punctelor de trecere a frontierei România-Ucraina și a infrastructurii rutiere conexe:
– Scopul acestui document constă în asigurarea unui tranzit facil și sigur al mărfurilor ucrainene, în dezvoltarea infrastructurii de transport, dar și pentru a crea o platformă eficientă pentru schimbul de experiență și bune practici în proiectele de dezvoltare a infrastructurii de transport din România și Ucraina;
– România si Ucraina vor beneficia de o finanțare europeană de 1,2 miliarde euro pentru investiții în punctele de trecere a frontierei de la granița comuna prin modernizarea a 6 puncte de trecere a frontierei și amenajarea a altor 8 puncte noi;
– Aceste investiții vor contribui la creșterea și eficientizarea fluxurilor de mărfuri la trecerea frontierei între România și Ucraina, iar această strategie pune bazele creșterii conectivității, competitivității, dar și a rezilienței României și Ucrainei;
– Strategia anexată acestui Memorandum prevede inclusiv construirea unui nou pod peste Dunăre la Isaccea – Orlivka, deschizând astfel calea unui coridor de transport european care va face legătura între Odessa și Portul Constanța;
Este prima strategie pentru punctele de trecere a frontierei elaborată între un stat membru al Uniunii Europene și Ucraina și a fost realizată pe durata a mai multor luni în cadru trilateral România – Comisia Europeană – Ucraina, iar eu, în calitate de lider al echipei de elaborare din partea României, vreau să mulțumesc colegilor din Ministerul Transporturilor și Infrastructurii pentru colaborare, dar și European Union Advisory Mission (EUAM) pentru susținere”, afirmă Ionel Scrioșteanu.
Preşedintele Klaus Iohannis a declarat că nu poate garanta creşterea trazitului de cereale de la 2 milioane de tone lunar la 4 milioane de tone lunar, până la finalul acestui an, însă „asta ne dorim”: „În ce priveşte tranzitul produselor agricole, noi acum suntem la o capacitate de ceva peste 2 milioane tone pe lună şi avem, într-adevăr ambiţia să creştem. Nu pot să garantez eu că vom creşte la 4, dar asta ne dorim – ca până la sfârşitul anului să ajungem în zona de 4 milioane de tone de grâne, de obicei, pe lună”, a afirmat Klaus Iohannis, joi, după participarea la la cea de-a treia reuniune a Comunităţii Politice Europene, de la Palatul Congreselor Granada, Spania, chestionat dacă poate garanta creşterea tranzitului de cereale la 4 milioane tone pe lună, până la finalul lui 2023.