Decizia Porsche de a-l aduce pe fostul șef McLaren, Michael Leiters, a fost primită cu entuziasm de investitori. Leiters îl va înlocui pe CEO-ul Oliver Blume de la începutul anului 2026, într-un moment în care compania se luptă cu tarifele din SUA, scăderea vânzărilor în China și o schimbare de strategie – renunțarea la vehiculele electrice în favoarea motoarelor cu combustie, care anterior făcuseră compania extrem de profitabilă, potrivit Reuters.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

„Este, într-un fel, un pahar otrăvit”, a spus fostul CEO Aston Martin, Andy Palmer, care îl cunoaște pe Leiters, despre funcția supremă de la Porsche. „Cu siguranță se va îndrepta spre o furtună. Nu ar fi ușor pentru nimeni… dar cred că Michael are experiența necesară” spune el.

Leiters este o figură bine-cunoscută în lumea mașinilor sport, după rolurile sale la McLaren, Porsche și Ferrari. În timpul perioadei sale ca director al diviziei SUV la Porsche, între 2000 și 2013, a fost esențial în dezvoltarea modelului Cayenne al companiei. De atunci a fost director tehnologic la Ferrari și CEO la McLaren, rol pe care l-a părăsit mai devreme în acest an, după fuziunea companiei cu startup-ul de vehicule electrice Forseven.

Porsche a declarat vineri că consiliul său de supraveghere l-a numit pe Leiters pentru a-l înlocui pe Blume, care a fost sub presiuni din partea investitorilor pentru a părăsi funcția și a se concentra pe compania-mamă Volkswagen, unde de asemenea ocupă funcția de CEO. Acțiunile Porsche au crescut cu 1,6% la aflarea veștii.

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant

Blume, aflat la conducere de un deceniu, a supravegheat o perioadă dezastruoasă pentru Porsche de la listarea sa, însoțită inițial de mare entuziasm, în urmă cu trei ani. Marja de profit s-a micșorat de la 18% în 2022 la o țintă maximă de doar 2% anul acesta, în timp ce acțiunile au scăzut cu mai mult de jumătate, iar compania a fost exclusă luna trecută din indicele german de top DAX.

Scăderea vânzărilor în China

Criza se manifestă acut în China, cea mai importantă piață a Porsche, unde vânzările au scăzut după atingerea unui record de 95.671 de unități acum doar patru ani, fiind aproape o treime din totalul global din 2021.

Vânzările Porsche în China au scăzut cu 26% în primele trei trimestre ale acestui an față de aceeași perioadă din 2024 și au reprezentat doar 15% din totalul producătorului de mașini de lux, pe măsură ce consumatorii au respins vehiculele electrice ale companiei în favoarea alternativelor sportive ale producătorilor chinezi precum BYD și Xiaomi.

Porsche a renunțat la planurile sale privind vehiculele electrice în septembrie, în favoarea modelelor hibride și cu motoare pe combustie, o inversare care a forțat Volkswagen să suporte o pierdere de 5,1 miliarde de euro (5,96 miliarde de dolari).

Pal Skirta, analist la banca privată Metzler, a spus că „pariul timpuriu” al lui Blume pe vehiculele electrice a fost o greșeală strategică. Dar el a spus că acest lucru ar putea fi remediat dacă Porsche își respectă promisiunea de a livra un nou SUV cu motor pe combustie până la sfârșitul lui 2030. Un expert în SUV-uri precum Leiters este „o potrivire perfectă” pentru această sarcină, a spus Skirta.

Noul șef, potrivit pentru managementul unei crize

Având nevoie disperată de produse pe care oamenii să le dorească în număr mare, unii investitori au primit cu prudență schimbarea. După ce a condus McLaren prin vremuri dificile, Leiters este considerat o alegere potrivită pentru rolul de nou manager de criză al Porsche.

McLaren a fost neprofitabilă ani de zile, dar conform documentelor oficiale, compania și-a redus semnificativ pierderea anuală pentru 2024 la 135 de milioane de lire sterline, de la 843 de milioane în 2023.

„Se întoarce la Porsche cineva care nu doar că este familiarizat cu compania, dar care s-a confruntat deja cu situații dificile în alte poziții”, spune Hendrik Schmidt, șeful guvernanței la investitorul Porsche, DWS.

O parte din sarcina noului șef Porsche va fi reducerea forței de muncă a companiei, de 40.000 de angajați, cu 1.900 până în 2029.

Nevoile de restructurare ale Porsche sunt așteptate să fie și mai ample, compania evaluând în prezent un al doilea pachet de măsuri de reducere a costurilor, un aspect asupra căruia sindicatele vor avea un cuvânt important de spus.

Leiters ar trebui să aibă libertatea de a lua decizii dificile, a spus fostul CEO Aston Martin, Palmer.

„Rămâne de văzut dacă Porsche îi va permite acest lucru”, a adăugat el.