Mihai Boldijar, șeful Bosch în România, despre viitorul industriei auto locale: “Cred că ne așteptăm la lucruri bune. Avem niște produse extrem de cerute”/ “Va trebui să mergem toți foarte, foarte reținut”

Mihai_Boldijar Mihai Boldijar / Sursa foto: Bosch

Piața din România livrează produse foarte cerute pe piața internațională, prin producătorii Dacia și Ford, așa că putem să ne așteptăm “la lucruri bune”, în ciuda turbulențelor prin care trece industria auto la nivel mondial, crede Mihai Boldijar, director general al Robert Bosch și reprezentantul grupului german în România, un important furnizor în sectorul automotive. Pe de altă parte, viitorul industriei depinde și de viitoarele politici care se vor contura, în Europa, după alegerile din vară. Dacă schemele de subvenționare a vehiculelor electrice nu vor mai fi extinse, apetitul cumpărătorului final pentru mașini electrice va dispărea, consideră reprezentantul uneia dintre cele mai mari companii din domeniu din România. Acesta a vorbit pentru Economedia despre perspectivele pieței, în contextul turbulențelor din sectorul auto.

La nivel mondial, industria se confruntă în această perioadă cu o serie de probleme: criza semiconductorilor, războiul din Ucraina, sincopele din lanțurile de aprovizionare, trecerea la vehicule electrice. Cu ocazia dechiderii unei noi clădiri în centrul de inginerie de la Cluj, Boldijar s-a referit la estimările pentru 2024 în termeni de „avans precaut”. Aceasta în condițiile în care mai multe companii din sector, inclusiv Bosch, au anunțat la nivel global planuri de restructurări și concedieri. România nu e afectată în acest moment de planuri de restructurare, conform conducerii locale.

În România, industria auto este una dintre cele mai importante ramuri industriale – la nivel de producție, în ceea ce privește producția de componente, dar și pentru puțina cercetare-dezvoltare care se face în țara noastră.

Analize Economedia

Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1
investitii bani
Nokian+Tyres+Romania+factory+1st+tire+02
Elena Deacu

“Industria auto românească livrează 14% din produsul intern brut, angajează 400.000 de oameni, poate și mai bine. Deci are o importanță capitală pentru economia locală”, sintetizează Boldijar, într-un interviu pentru Economedia.

La ce să ne așteptăm? “Cred că ne așteptăm la lucruri bune. De ce? Pentru că avem niște produse care sunt într-adevăr extrem de cerute. Mă refer la Dacia și la modelele Ford. Deci ele sunt practic foarte foarte cerute pe toate piețele, dacă vedeți exporturile și prognozele pe care cei de la Ford și de la Dacia le fac pentru anul acesta, ele sunt chiar îmbucurătoare. Adică ei vor să crească producția, vorbim de un nou record, după ce anul trecut au depășit 500.000 de bucăți. Deci cred că din punctul acesta de vedere suntem încă bine”, spune Boldijar.

Producția de vehicule în România a atins volumul de 513.050 unități în anul 2023, ceea ce reprezintă un nou record al producției de vehicule în România, arată datele publicate de Asociația Constructorilor de Automobile din România (ACAROM). Detalii AICI

În ciuda veștilor deocamdată bune pentru producție, viitorul industriei e incert.

Sigur că nu pot să exclud faptul că într-un viitor ar putea apărea niște efecte ale tranziției către hibridizare, către electrificare în special. Dacă schemele de subvenționare a automobilelor de către guverne – și ele au început să nu mai existe, Germania le-a oprit la 1 ianuarie,  România le-a redus – dacă aceste scheme de subvenționare a vehiculelor electrice nu vin sau nu vor mai fi extinse, aceasta va fi o temă, pentru că apetitul cumpărătorului final pentru mașini electrice va dispărea. Din câteva motive: prețul mașinii, rețeaua de încărcare și o piață second hand care nu există la mașini elctrice sau care e foarte foarte mică. Deci aici vom avea într-adevăr o temă și va trebui să urmărim cu foarte mare atenție ce decizii se vor lua la nivelul noii Comisiei Europene și a Parlamentului European, să urmărim ce se întâmplă după alegerile din țară, pentru că s-ar putea ca anumite proiecte să fie extinse ca timp. S-ar putea să asistăm probabil la o reorientare către motoarele cu ardere internă, dar cu alt tip de combustibili sau cu alte tipuri de sisteme de propulsie în afară de cel electric, dar, pe de altă parte, vom vedea și aportul în piețe al producătorilor chinezi din ce în ce mai mult, pentru că mașinile produse în China se bucură încă de subvențiile guvernului”, a menționat șeful Bosch.

China e o piață semnificativă pentru producătorii și furnizorii din domeniu.

“Noi avem o expunere și avem investiții semnificative în China, dar și în India și în zona asiatică. Lucrăm foarte activ și furnizăm către producătorii auto din China produse și servicii, adică, practic, foarte mare parte din automobilele produse în China au soluții și produse de la noi. Din cauza asta zic că, echilibrând și cu o creștere poate în America de Nord, creșterea din China și participarea la producția de automobile din China ar putea echilibra bine situația și ne-ar ajuta să trecem practic prin această perioadă complicată, cât de lin se poate”, anticipează Boldijar.

Să ne mai așteptăm la vești despre restructurări și reduceri de personal de la companiile care lucrează în sectorul  auto?

Nu cred că vom asista momentan la o explozie de optimism, nici măcar în a doua jumătate a anului. Cred că totuși o să trebuiască să mergem toți foarte, foarte reținut. E greu de spus și greu de anticipat. Depinde foarte mult și de cadrul legislativ și de cadrul financiar-fiscal și de modul în care băncile, guvernele pot asigura un sprijin pentru companii, depinde de care vor fi practic direcțiile și industriile strategice pentru diferite țări. Vedeți că se schimbă paradigmele, se schimbă alocările de bugete”, a menționat Boldijar.

Așadar, industria așteaptă deciziile de după anul acesta de alegeri și direcțiile decise la nivel politic.

“Ceea ce se se întâmplă acum, având în vedere rectificarea și aceste bariere sau aceste norme care ar trebui îndeplinite în 10 ani de aici  înainte, vin tot din mediul politic. Deci aici ar trebui practic o gândire pragmatică și trebuie văzut ce efecte au produs deciziile de până acum și ce efecte pot produce în continuare și dacă nu cumva ar trebui regândită toată strategia industrială cel puțin la nivel de Europa, inclusiv acele opt obiective de care trebuie atinse”, a conchis Boldijar.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.